Sabtu, 31 Disember 2011

Sayonara 2011

2011 bakal melabuhkan tirainye.. sayonara 2011, walaupun banyak cerita suke & duka yg telah aku lalui sepanjang 2011 namun segalanya akan tetap aku simpan sebagai sebuah memory paling berharga dalam hidup aku, sekejap aje mase berlalu, tup2.. da masuk 2012, xsangka dah setahun lebey aku kembali berada di Negeri Selangor Darul Ehsan ni.. Dec 2010 dulu aku berpindah dari Alor Setar ke Selangor, 2, 3 bulan duk buang mase kt Shah Alam with do nothing (Useless + Perabih pitih + Wasting Time)..

Pertengahan bulan January aku dapat offer utk valuation officer di VPC, mula masuk bekerje pada 7th February 2011 di Taman Mayang Petaling Jaya. Alhamdulillah rezeki aku agaknya, terima ajela dulu, dr duk melangook tanam anggur better aku kerje.. tp akhir bulan February ni aku ade trip ke Sabah with my hubby selama seminggu lebey.. alamak camne ni, mule2 masuk kerje dah nk kene apply cuti, uh xbest toii camni, segan pun ye jugak, nnt ape plak kate boss, tp aku dah beli tiket lama dah, dr bulan 6, 2010 lg da, hmm nk xnk aku kene bagitau boss ( Mr. Loh Soon Pak @ Francise Loh) Alhamdulillah bos nampaknye memahami, kire okla.. ehehe aku dibenarkan mengambil cuti tanpa gaji ( Unpaid Leave) huhuhu kene potong gaji maa, xmengapalah.. yg penting aku dpt enjoy, bukan pernah ke Sabah pun sebelum ni, jakun toii aku ni.. kesiaann eehehehhe... Lgpun da lama kitorang x-spend time together, masing2 sibuk dgn hal sendiri.. just let it go..


Pulau Kapalai mmg cantik habis...

Pulau Gugusan.. Pulau ni tempat persinggahan Bajau Laut.. diorang rest seminggu dua kt sini..

Tunku Abd. Rahman Marin Park.. xbestlaa kt sini, banyak coral dah mati.. hampir 85% mati..

Pulau Kapalai.. pulau di tengah2 laut..

Kt Kapalai ni mmg cantik utk snorkeling.. walaupun agak takut jugak nk berendam lelama dlm laut ni, maklumla tgh2 laut lepas tu, tetiba dtg Jaws kang xke naye.. isk takuutt.. lagipun aku ni mmg penakut dgn air ni... huhuhu ... lg2 air laut, tetiba tsunami dtg ke..?? isk2.. nauzubillah.. mintak sisih bala bencana camtu..  

Bulan 2 aku duk mengusha umah di Taman Sepakat Indah 2 Kajang.. ceritanye bermula bile abg anip bagitau yg dia ade satu unit apartment di area situ yg dia sewakan sebanyak RM1,000 sebulan kepada pak arab, so aku pun mulala mengusha lokasi & keadaan rumah di area situ.. (macam aje duit je nk beli) huhuhu.. usha punye usha lama2 jatuh cinta la plak dgn lokasi di taman tu, mmg mule2 xde intention pun nk beli umah di Kajang tu, ape kes plak nk beli umah kt sana kan.. aku lebey ske tinggal di Shah Alam ( time tu laa but not now) tetiba satu hari tu aku ade terbace iklan lelongan hartanah dlm mudah.my di taman tu, so ape lg, harga reserve dia pun sikit punye murah tu 100k je.. klu bidding pun paling kuat boleh cecah 135k aku estimate sesorang aku aje. so langkah pertama aku ialah membuat lawatan ke unit umah yg dimaksudkan. iaitu di Apartment Sri Dahlia Taman Sepakat Indah 2, Tingkat 15, Blok A, No. 07. setelah membuat lawatan aku mengambil keputusan utk bidding that unit, max. price aku berani 135k shj, not more than that-laa.. Pada tarikh yg telah ditetapkan aku pun pergilah bersama my hubby untuk bidding that kind of property... lawan punye lawan tanpa ku sedar harga da mencecah 144k, dlm perasaan yg serba salah aku xtaula nk angkat lg ke utk bidding ni, klu aku angkat harga akan jadi 145k utk aku, sedangkan aku da letak target awal td cume 135k shj max price yg aku nk.. ni dah banyak terlebey ni, dah 10k extra ni.. pelelong Mr. Fong da mule memberi isyarat whether aku nk bid or X.. last2 aku angkat jugak 145k.. !!!!!!! no bidder anymore.. uh aku win that unit dgn harga 145k..!!! 10k extra.. aduusss.... lepas siap sume aku kene top up deposit yg aku dah letak mula2 tadi.. 10% deposit from reserve price 100k = 10k. oleh kerana harga belian aku telah meningkat kepada 145k so aku kene top up lg another 10% laa = 4500 wawawawa... habisla duit den kali ni, nasib baik aku ade extra saving dlm CIMB.. so ape lg, kopak laa acc CIMB aku .. adeehh.. mood xberapa best jugak sebenarnya coz dah terlebey dr yg sepatutnye.. aduyaaiii ikut perasaan punye pasaii.. xpa2.. mungkin ade hikmah di sebaliknya.

Selepas 2 minggu berlalu, aku sedang menguruskan proses untuk mendapatkan pinjaman bank, habis sume bank aku submit document... bank yg paling mudah utk dptkan pinjaman adalah public bank. PB nila yg offer loan utk aku sebanyak 90%... dipendekkan cerita ade plak bad storey disebalik umah yg aku beli tu, rupenye bank tersilap lelong unit tu, klu ikutkan payment yg owner rumah tu, dia bayar tiap2 bulan, xpernah miss pun, entah macam mn officer bank yg uruskan utk pembayaran tu tersilap agaknya. so Mr. Fong (Pelelong Hartanah Berlesen Ng. Chan Mau) menelefon aku & explain all the storey. dia pun xsangka benda2 camni boleh berlaku. dia sngt2 minta maaf. oleh itu unit tu terpaksa dipulangkan kembali kepada bank. dgn itu bank akan membayar balik pampasan kepada aku sebanyak 14,500 (deposit awal) + 5,500 (Pampasan) = 20k  huhuhu makcik kayo.. mule2 aku mmg xnk pulangkan balik unit tu, tp memandangkan Mr. Fong pun cakap unit yg aku beli tu sgt mahal, coz aku boleh dpt unit yg lg baik dgn harga yg jauh lebey murah, katenye banyak unit lelong di situ, bile2 mase pun boleh pick up.. dont worry. atas nasihat itulah aku pun dgn berbesar hati memulangkan kembali unit hartanah tersebut kepada bank. huhuhu... Rezeki Terpijak 2011 kuikukuikui...

Pada akhir bulan 4 aku dapat tau yg aku preggy, Masya'allah camne boleh xtau sebelum ni, dah nk masuk 2 bulan pun kandungan aku baru dpt tau, padanla aku rase letih semacam je sejak akhir2 ni, mood pun semacam aje, kekadang ok, kekadang masuk angin keluar asap.. padahal aku baru aje keluar PUSRAWI KL last 2 week, camne dia boleh xdetect plak yg aku ni preggy, cap ayam toii punye ospital, xpadan dgn bayar mahal.. amik air kencing bukan main, cucuk situ cucuk sini, abuk pun tarak.. huh pasni mmg xkan ke PUSRAWI lg da.. da laa service cam ape je, staff cam haram + kureng ajar.. macam bagus je ospital dia, banyak lg private ospital kt KL ni, xkempunan pun klu x ke PUSRAWI KL ni..

Selepas dapat tau preggy tu punyela seronok, maklumla tahun lepas bulan 4 aku keguguran, selepas setahun baru sangkut plak, uh nk kene jage elok2 ni, risau2.. bulan 5 tu aku banyak kerje, so banyak property yg nk kene buat valuation. jauh2 lak tu, ya Allah sabo ajelaa.. selang seminggu lepas tu, aku mengalami sedikit pendarahan, adusss camne ni, xbest ni camni.. mood xberapa elok seminggu 2 ni, malas nk ketempat kerje, amik MC memanjang, admin kt opis da bising .. lantak ko la .. aku dah xsihat nk buat camne, xkan sakit2 pun nk suh aku ke tempat kerje gak.. mcmla aku sakit ko yg tanggung.. boleh blah.. xkuase layan si Melissa bengaap + anak dara tua yg xkawen sampai skrg, umo dah 50.. perangai + mulut ya Allah cam hareem.. padanla xkawen sampai sudah.. nasib ko la cine tua..

Sambil duk melepak kt umah, mcm2 aku pk, klu susah2 sngt better aku berenti kerje ajela, balik Alor Setar. aku nk kene pilih sama-ade terus menerus kerje ngan this company or berenti rest kt umah sekejap sampai badan stable pastu sambung kerje lain plak nnt. dlm kepala otak aku ni dah mcm ape je aku rase, berserabut dgn mcm2 perkara, walau apepun aku kene pkkan tentang keselamatan anak dlm kandungan aku ni, bukan senang nk dapat, dlm keadaan skrg ni aku nk kene nekad jugak berenti kerje, mudah2n Allah mempermudahkan segala urusan hidupku nnt Insya'Allah.. so lepas aku habis pk semasak-masaknya aku mengambil keputusan untuk menghantar surat berenti kerje akhir May nnt.. bye-bye VPC.. mungkin rezeki aku xlama dgn VPC PJ ni.. xpelaa maybe ade yg lebih baik utk aku nnt, sedangkan ulat dlm batu pun ade rezeki, inikan pula manusia yg berakal cam aku, mcm2 boleh aku pk-kan utk survive.. semua dari Dia, xde yg mustahil..so aku nekad nk berenti kerje demi menjadi Janin yg sedang aku bawa ni.. mudah2n Allah membalas dgn yg lebey baik dr ape yg aku ade skrg .. Ameeen..

Awal Jun, aku dgn rasminya menamatkan perkhidmatan aku sebagai warga VPC PJ, bye-bye semua kengkawan, klu ade jodoh nnt jumpe lg, keep in touch semua.. untuk mengenangkan kawan2 kt opis aku buat sedikit jamuan kt umah sewa aku di Pusat komersil sek. 7 Shah Alam. ramaila jugak teman2 yg dtg, ade yg xdapat dtg atas sebab2 yg xdpt di elak-kan.. xmengapalah.. thanks pada yg dtg memeriahkan suasana..


Inilah antara officemate aku yg hadir ... so sweet.. :)) 


With my hubby kt dapur ehehe.. :)) 



Iera.. one of my officemate yg sgtla lemah lembut + kuat Jiwang... :))

Dgn budak kecik + manje kt VPC... :))


Bersambung pada entry yg akan dtg... Stay Tuned ..!!


   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan