Selasa, 5 April 2016

Nuha Dah Besar !

"Ibu... Ibu... Nuha da besar kan ? 
"Ibu... ibu.. Nuhaa da empat tahun kan ? (sambil menunjukkan tangan dengan 5 jari hihihihi... :))

"Yer, Nuha dah besar, budak besar kene behave, kene dengar kate ibu, kene sembahyang, kene selalu mengaji Quran tau.. "

Sejak da masuk usia 4 tahun ni, Nuha Safiya sudah nampak sedikit perubahan. Banyak perkara yg aku cuba sampaikan masa dia umur 2 to 3 tahun sudah dapat dilakukan dengan sedikit baik. Mmg benarlah kata org tua, melentur buluh biarlah dari rebungnya, klu dah jadi buluh tu sendiri faham jela. Anak2 melihat & mendengar ape yang sering di ulang2 kepadanya. Oleh itu aku sedaya upaya cuba untuk memaksimakan seberapa banyak pesanan mudah2n lekat di minda & di hati dia sehinggalah ke usia tua. Seperti mana arwah umi selalu memberikan pesanan kepada aku sejak aku kecil lagi. Pesanan menjaga kebersihan rumah & diri. Pesanan menjaga maruah & tatasusila seorang wanita. Pesanan supaya beradap dengan org yg lebih tua & sebagainya. Alhamdulillah segala pesanan itu semakin kukuh di dalam dada walaupun arwah umi telah tiada.

Antara perkara yg selalu aku pesan & latih Nuha sejak dia umur 2 ialah :-

1. Sudah makan pinggan masukkan dalam sinki
2. Saki baki makanan yg tak habis di makan buang dulu dalam bakul sampah baru pinggan dimasukkan ke dlm sink
3. Buang plastik / sampah ke dalam bakul sampah.
4. Baju kotor masukkan ke dalam washer machine
5. Towel mesti di sangkut selepas di gunakan
6. Basuh tangan sebelum makan
7. Cuci berus gigi selepas guna
8. Baca doa makan sebelum makan / minum
9. Baca doa tido sebelum tido
10. Salam & cium ibu & abi sebelum tido
11. Klu buat salah kene minta maaf
12. Perlahankan HP bile tengok Ibu / abi sembahyang / mengaji alquran
13. Selalu share makanan dengan ibu & abi
14. Ambil Makanan satu - satu jgn tamak
15. Makan hanya di meja makan shj
16. Klu ke Maidin / Mall hanya boleh beli 1 barang shj. klu sudah amik coklat tak boleh nk amik vitagen lg. 
17. Simpan buku & barang mainan elok2 selepas guna (yang ni banyak kali nk kene pesan)
18. Sudah tido kene kemas katil & susun segala bear dengan elok2.
19. Cakap elok2 & perlahankan suara xperlu jerit2 atau cakap kuat2
20. Baca doa masuk tandas & pakai selipar tandas
21. Cuci / lap jika buat kotor / tumpahkan air di carpet / di lantai 
22. Malu jika x pakai baju or seluar
23. Ucap terima kasih apa bila di beri sesuatu.
24. Meminta Izin untuk mengambil barang Ibu / Abi
25. Memberi salam & mengetuk pintu sebelum masuk ke bilik ibu & Abi
26. Memberi salam sebelum masuk ke dalam rumah
27. Susun kasut & selipar selepas guna.   

Itu adalah beberapa pesanan yang selalu aku ulang & ulang kepada anakanda kesayangan sejak umur dia 2 tahun lagik. Aku cuba latih dia buat sendiri setakat yg dia mampu dan aku akan bantu untuk menyempurnakan setiap perkara tu supaya dia nampak ape yg sepatutnya dia buat.

Nuha Safiya seorang budak yg bijak & sangat peka, sering kali aku terlupa di mana aku meletakkan barang2 seperti kunci kereta ataupun HP, maka dialah yg selalu membantu aku mencari barang2 sehingga jumpe. Aku juga sering lupe kt mana aku parking kereta. Tapi jika dia ada, dialah yg selalu menunjukkan tempat letak kereta. Kadang2 aku sendiri kagum dengan dia, walaupun masih kecil pada pandangan mata aku, sebenarnya dia sudah banyak belajar & memerhati sesuatu dengan mendalam. 

Alhamdulillah aku sangat berharap Nuha Safiya menjadi seorang budak yang baik & berjaya dunia & akhirat. Ibu selalu doakan yg terbaik untuk anak Ibu. Mudah2n Allah memakbulkan segalanya. Ameen ya Rabb.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan