Ahad, 13 November 2011

Hill Park Home Phase 2, Kajang

Inilah Gambar rumah baru kitorang yg dijangka siap awal tahun 2013, walau bagaimanapun aku rase rumah aku siap awal kot  coz sume main structure da siap da pun, no empat dari kanan itulah rumah kitorang, betul2 depan masjid & sebelah taman permainan.




Rumah Contoh Kajang Hill Park Home Phase 2.. 


Jalan nk ke Hill Park Home, depan sebelah kanan tu ade new development jugak, semi-D bungalow..


Yg depan tu adalah Kajang Hill Park Phase 1, design lain skit dr yg phase 2, buka rumah pun besar skit, 20 x 75 kire panjang tanah dia ade extra 5 ft laa.. yg phase 2 ni kebanyakkan bukak umah 20 x 70 cume yg depan sana aje ade 1 row 20 x 90 tp syg-nye sume unit dah sold out..   

Kitorang decide untuk beli umah di Hill Park Home ni setelah Loan umah di Nadayu 92 di reject oleh Maybank wawawa.. sedey nye.. tp itulah bile difikir2kan balik mmg berat jugak nk cover monthly payment umah di Nadayu 92 tu. sekarang ni mungkin rase cam leh bayarr, maklumla baby pun belum ade, nnt tahun 2013 dah ade baby, dah besar pun ank ibu, mane la tau kakak dapat adik plak.. hmm mmg tight jugakla nampaknye. Rumah di Nadayu 92 tu type A, buka rumah 22 x 70, luas binaan 3123 sqft, 3 storey. harga dia 620k, monthly payment RM2,550 itu belum tambah maintenance fees dia lg, almaklumla G&G  (Gated & Guarded) concept, tiap bulan nk kene bayar RM200 fees dia. so monthly cost utk rumah RM2,750 hmm agak tight jugakla klu dah ade baby nnt.. so aku pasrah ajelaa Maybank reject pun.. :))

Lepas dapat tau status loan tu, aku terus terfikir untuk view unit di Kajang Hill Park Home ni, pada mulenya, aku xberapa berkenan dengan Lokasi umah dia, almaklumla agak kedalam skit, jalan nk masuk ke tapak projek pun xberapa bagus, lalu belakang kilang lagi.. hmmm 1st perception aku tentang umah di Hill Park ni mmg xmenariklaa.. my hubby dah berkenan da lepas tengok rumah contoh tu, dia kate okla area rumah Hill Park Home ni, walaupun jalan dia agak teruk tp kawasan dia besar, banyak taman permainan, dekat dgn surau dan kebanyakan pembeli org melayu.. rumah pun cantik, modern design jugak...



Hmmm aku just dengar je my hubby punyer opinion tu, malas nk decide pepe, let me think 1st.. nk amik feel tinggal kt sini dulu.. besenya klu aku nk beli sesuatu benda tu, terutamanya property, aku akan pergi banyak kali ke lokasi yg berkenaan utk amik mood sepanjang perjalanan, tengok surrounding enviroment camne, penduduk camne, lokasi kedai jauh or dekat, sekolah paling dekat kt mane, bape jarak antara umah dengan pusat bandar, keadaan jalanraya samada jam teruk or relex aje, public transport terdekat n etc.. Kerana semua tu akan mempengaruhi nilai peningkatan sesuatu hartanah secara langsung. dlm kepala aku ni klu nk beli property aku mesti pk nk jual balik, adakah senang or susah nk jual balik nnt. manela tau kan tetiba kene pindah kerje ke, or nk beli umah yg lain plak ke.. just pk siap2.. maklumla kepala otak aku ni kepala bizness skit.. xreti nk pk satu hala je.. huhuhuu.. so my hubby beri la time kt aku untuk amik feel dulu, katenye klu dah rs berkenan nnt bolehla tengok unit mane yg berkenan n letak deposit.. :)) My hubby mcm dah jatuh cinta la plak dgn Kajang Hill Park Home ni..



Inilah Unit Rumah yg telah aku booking, so skrg ni tunggu Loan RHB approve ajelaa.. InsyaAllah approve la loan aku kali ni..

Inilah rumah kitorang, jeng..jeng..jeng.. dah nak siap dah pun, huhuhu xsabar nk tunggu siap, nk buat sedikit reno di bahagian dapur. dlm kepala ni da macam2 plan, my hubby pun mcm2 idea dia utk buat reno nnt. tp ape yg penting skrg nk kene kumpul duit utk cost reno la dulu, mmg nk kene ikat perut skitlaa.. kitorang budget cost reno dlm 50k, siap dgn extention kitchen + Wet Kitchen + Dry Kitchen + Kitchen Cabinet + Plaster Ceiling + Extention Hall + Lighting + Wardrobe + Grill + Alarm System + Curtain + Peralatan rumah... hah tu dia entah cukup entah tidak 50K tu agaknye yea.. 

Walaubagaimana pun aku nk kene tunggu keputusan loan RHB dulu ni, katenye next week da leh tau la camne, InsyaAllah lulus kot, banker tu pun dgn yakinnye ckp boleh approve.. ameenn mudah2n luluslaa..

 
Harga umah yg aku amik ni ialah 413k, deposit dia 1% aje lepas tolak 7% Bumi + 2% rebate, so aku cume bayar RM4,130 ajela, selebihnya aku nk kene top up utk lawyer Loan & MOT, coz developer mmg xcover utk MOT, cost dia aku anggarkan dlm RM8,500. yg ni aku kene bayar mase nk sign SPA ngan lawyer nnt, skrg ni aku nk kene tunggu loan RHB dulu, lepas dpt kelulusan barulah aku akan proceed dgn  payment yg seterusnya.

Eh lupe plak aku nk stories pasal type umah aku ni, ehehe.. rumah aku ni saiz 20 x 90 dgn keluasan binaan dia 1800 ++ sqft, alkisahnye unit yg ni adalah unit yg loan reject, so dioarang bukak la balik, klu x, mmg dah xde da unit ni, bulan 6 haritu dah sold out coz unit yg 20 x 90 ni cume ade beberapa unit shj, rasenya klu xsilap aku xsampai 15 unit pun. so mmg rezeki kitorang la untuk dapat unit ni, pada mulenya aku ingat nk tunggu unit baru yg akan di buke pada awal bulan 12 nnt, yg tu end lot unit, ade extra tanah pun besar jugak, tp memandangkan lama sgt nk tunggu diorang bukak yg tu and than harga pun belum tau lg, katenye mungkin mahal skit laa coz unit paling depan, ade view & x-facing umah org..

Hmm setelah berfikir panjang, aku decide utk amik unit yg aku amik skarangla.. x-facing umah org n tanah pun besar jugak.. kire oklaa.. lepas berbincang ngan my hubby, kitorang pun bersetuju utk amik terus unit tu. xjadi la nk tunggu unit end lot tu.. maka kitorang pun letaklaa booking 3k untuk book that unit seminggu sebelum raye haji haritu.. :))


Berkenaan Loan RHB, offer diorang kire mcm menarik jugakla, coz BLR - 2.45% for the whole loan tenure. kire paling tinggi setakat ni. cume loan tenure dia max 38 yrs aje. hmm xkisahlaa yg penting interest murah.. so dr calculation yg banker tu buat monthly payment utk rumah di Hill Park Home ni ialah RM1,535 sebulan. kire mmg under my bajet laa.. klu nk dapat baby within 2 years lg pun xkisahlaa.. manela tau rezeki kan.. ehehehe yg duk dlm perut ni pun belum kuar lg, dah gatai nk tambah sorang lg.. :)) tp klu anak ramai pun seronok jugak, nnt bolehla kakak main2 dgn adik kt taman permainan sebelah rumah tu, hehehe berangan saje aku ni.. tp bile di fikir2kan balik ade betulnye jugak ape yg my hubby cakap dulu, klu beli rumah kt Hill Park ni dekat dgn taman permainan, so anak2 boleh main2 waktu petang, dekat dgn surau so senang nk suh anak2 ke surau.. hmm aku pun mmg nk suh anak2 aku suke ke surau, and klu boleh mmg nk suh diorang solat kt surau aje terutamanya yg lelaki, klu pompuan tu xkisahlaa, so nampaknya impian aku tu semakin menjadi kenyataan, coz umah kitorang ni mmg betul2 depan surau, cume beberapa tapak  aje dr depan pintu nk ke surau, mmg xde alasan la xnk berjemaah di surau  :))

 
Uh.. panjang lebar plak aku bercerita pasal umah di kajang Hill Park ni.. tp masih banyak gambar yg aku nk upload ni, hmm oklaa next time la aku upload.. klu sempat nnt aku akan upload masuk.. tunggu entry yg seterusnya yea.. :)) 

     

12 ulasan:

  1. a'kum....excited nyer dpt tau jiran sblh rumah...dr aritu dok t'tanyer2...hehe....jiran no. 5 tu pon melayu gak...tau dr FB community hillpark....selamat b'jiran erk ;)

    BalasPadam
  2. Salam.. Itulaa sy pun dapat tau dari blog U tu, yg kite berjiran rupenye, InsyaAllah klu xde aral berjiranla kite nnt.. :) ape2 news bolehla share2 yea.. keep in touch.. Nice to meet U..

    BalasPadam
  3. Hi Shafiza, thank you sebab tulis artikel menarik pasal Hillpark Phase 2 Kajang. Saya dahpun beli satu unit di sini dan saya telah ambil loan RHB (thanks to you sebab mentioned RHB loan dalam blog). Jumpa lagi 2 tahun ye :-)

    p/s: Dengar-dengar Hillpark Phase 3 Kajang nak launch soon.

    BalasPadam
  4. U ar Welcome... :)) blok same or yg baru bukak..

    BalasPadam
  5. U ar Welcome... :)) blok same or yg baru bukak..

    BalasPadam
  6. Blok yang baru buka. Dengarnya phase 3 tu only superlink and superlink 3 tingkat. Sure mahal. >.<

    BalasPadam
  7. OOOooOo yeke, sebelah mana block baru tu, yg paling depan skali tu ke..? dapat info dari mane, kevin bagitau eh..?

    BalasPadam
  8. Tak sure sebelah mana. I dapat info dari Kevin dan dari internet. By the way, Pelangi Semenyih Phase 2A baru launch minggu lepas. RM 350k non-bumi price (20 x 70). Rebat macam-macam dari developer (percuma spa, mot, legal fees, disbursement). Saja nak share :)

    BalasPadam
  9. wahh..dapat pun tgk gambar umah phase 2. last 2 weeks pegi, x sempat nak snap n x tau which block saya punya.hahaha. saya beli 20x70 block a24.jiran jauh sket....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Selamat Berjiran Zul-Ida, nice to know U... :))

      Padam
  10. Hi, kami pakar cabinet dapur di Taman Industri Mega, cuma 2km dari hillpark. Kami sedang mengadakan promotion kitchen cabinet untuk area hillpark phase 2. Kepada sesiapa yang nk mendapatkan quotation boleh email ukuran ke enquiry@intechkitchen.com atau kunjungilah showroom kami untuk keterangan lanjut. Thanks, Jessica 0387243528

    BalasPadam