Rabu, 25 April 2018

37 Week ♡ Bersalin Puteri Ke-2 di Hospital Serdang

Alhamdulillah puteri yang dinanti telah selamat dilahirkan pada tanggal 10 Jamadil Awwal 1439H bersamaan 27 January 2018 di Hospital Serdang, pada awal subuh bertepatan jam 0635 pagi.




Baby Auliya atau panggilan manja yang selalu ibu panggil "Adik Faz". Masa ni Kat Perak, teman abi kursus. So sementara lepak dalam bilik hotel tu sempatla ibu meng"kreative"kan diri. hihihi... 

Pada usia kandungan tepat 37 minggu, puteri kesayangan yang diberi nama Nufa Auliya binti Muhammad Shafie dengan jayanya meluncur keluar ke rahim ibu dengan begitu cepat skali.  Semua panik dibuatnya. hanya seorang nurse saja yang sempat menyambut baby, itupun lepas abi panggil beberapa kali. Kalau tak, mungkin Abi yang jadi bidan terjun pagi tu.

Nurse di labour room siap marah2 lagi. Coz bukaan baru 4cm masa dia cek 30 minit yg lepas. Lambat lagi nk bersalin katanya. Tapi hubby cakap "isteri saya dah nak bersalin tu, kepala baby dah turun bawah". Nurse dengan muka tak puas hati cakap kat hubby "Ini last ye encik saya cek laluan ni, last ni. procedure cek 3 jam skali bukan 30 minit skali" Aduhuaii bertabah sajalah ibu ni melayan nurse yang tengah period ni. Dah tak larat nak cakap banyak, mulut pun tak berhenti baca segala doa moga dipermudahkan urusan kelahiran Kali ni.

Once nurse tu seluk je, terus dia cakap "eh betullah kepala baby dah kat bawah sangat ni, puan dah rasa nak teran ke? dah boleh teran puan"  So aku apa lagi terus amik nafas & push buat Kali yang pertama. Masa push tu memang terasa baby bergerak laju menuju pintu keluar. Lepas tu aku tarik nafas kedua. Baru aku nak push, Nurse tu suruh stop. Coz dah nampak kepala baby tapi forcep pulak takda. Siap jerit2 mintak nurse lain bawak masuk forcep. aduhaiii sabor ajeler. Tapi aku da tak boleh nak tunggu dah, memang kene push jugak. Baby dah terjojol depan pintu sangat dah masa tu, So aku amik nafas skali lagi & push sekuat hati ...... akhirnya.... Baby Nufa Auliya tersembul keluar dari rahim ibu tanpa tunggu forcep. Sebaik saja baby keluar aku terus melafazkan Alhamdulillah. Sungguh lega rasanya, hanya Allah saja yang tahu bertapa sakitnya pinggang masa baby mula turun ke bahagian servik. Tapi Alhamdulillah sakit tu tak lama hanya kurang lebih 40 minit saja. Masa Kat LR tu aku mintak hubby pasangkan surah Maryam. Walaupun tengah sakit tapi jiwa rasa sedikit tenang bila mendengar alunan ayat2 suci alquran.  Alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan.

Bila tali pusat dah potong semua, Nurse yang sambut baby tu tunjuk baby pada aku  & tanya, "Baby boy ke girl ni puan" aku jawablah girl coz dah nampak "titi" baby bentuk burger tu. Memang sah gegirl. hihihi... tak lama kemudian nurse letak baby atas dada aku, untuk bonding time ibu & anak lebih kurang 2 jam sambil nurse menjahit kt bawah. Part paling ngeri after bersalin ialah kene jahit. Allahhu ... Sakit kene jahit lagi menderita daripada sakit bersalin. Jika diingat2 memang serik rasanya nak beranak lagi. 

Kesian Adik, muka berlemak sampai ke kepala. Mungkin air ketuban tak bersih sangat aku rasa. Kulit baby macam diselaputi lemak warna putih ketul2.  Nuha dulu bersih aje. Takde lekat lemak macam adik nufa ni. Masa peknen kat Nuha tu boleh kata selang sehari aku minum air kelapa sejak kandungan 5 bulan sebab gerai jual air kelapa kat depan rumah je. Apapun syukur baby Nufa cukup sifat & sihat sejahtera.

Mula2 aku tengok muka baby SubhanAllah memang terasa sebuah perasaan kasih sayang yang mengalir deras dalam diri. Alahaii murni sungguh anak ibu. Dengan mata yang bersinar terang & berkedip2 memandang ke arah ibu. Oh anak ibu. sambil aku memeluk erat baby & membacakan beberapa surah pendek supaya tiada gangguan jin & syaitan mengganggu Adik hendaknya. Perasaan kali ni lain sikit. Mungkin kerana aku lebih bertenaga & blajar kaedah yang betul semasa meneran baby. Tak sempat nak penat sangatla berbanding bersalin Nuha dulu. huhuhu...  Jadinya aku lebih relex & rasa sedikit bertenaga untuk peluk & menatap muka baby lama2.

Ok berbalik semula cerita masa mula2 rasa sakit nak bersalin. First contraction datang pada jam 5.15 am Masa tu nurse datang kejutkan aku untuk cek CTG sekitar jam 4.30 am. Aku minta untuk ke tandas dulu untuk gosok gigi & kencing skali. Bila dah siap bersihkan diri, aku duduk di katil semula, sementara menunggu nurse datang, aku makan 2 biji pil habatussaudah sambil berdoa moga dipermudahkan proses bersalin nanti.

Tak lama lepas makan pil tu, tiba2 rasa sakit perut yang sangat kuat mula datang menyerang. Aaaah dah nak beranak ni aku rasa. Tapi aku hanya berbaring sambil menahan sakit. Dekat 10 minit jugak aku tahan sendiri tanpa panggil nurse. Tak lama kemudian aku terpaksa tekan button kecemasan yang dekat kepala katil tu jugak coz dah tak tahan sangat dah. Lain macam rasa sakit bersalin menggunakan kaedah induce ni. Dia Punya sakit tu datang terus menerus tak henti2, tak macam rasa sakit bersalin normal dia datang berperingkat rasa sakit tu. Cuma aku boleh cakap, rasa sakit tu tetap sama. Mana ada tak sakit, dah nama nak beranak. Tambah pula aku ada slipdisk, rasa sakit kali ni lebih terasa dibahagian pinggang. Memang terasa nak terputus pinggang aku masa tu.

Lepas aku tekan button kecemasan tu, nurse datang beberapa minit kemudian & cek laluan. "Bukaan dah 4cm, dah boleh masuk ke labour room dah ni" katanya, tanpa berlengah aku terus di tolak ke LR. Masa nurse tengah tolak Ya Allah sakitnya. Dengar orang bercakap pun naik serabut. Bila dah sakit kuat datang memang terasa sungguh lemah seluruh badan. Nak bersuara pun dah tak mampu. Terus terbayang saat sakarat. Ya Allah ampunkanlah segala dosa hambamu ini.

Sebelum aku ditolak ke LR aku sempat call hubby untuk bagitau yang aku dah masuk ke LR & minta hubby datang sekarang. Moga hubby sempat datang b4 aku bersalin & Alhamdulillah memang hubby sempat datang.

Kisah bersalin kali ni memang banyak dugaan dia. Sebab aku telah ditahan dekat 2 minggu di wad 5E kerana air ketuban "leaking" sedikit- sedikit menjelang minggu ke 35 kehamilan. Aku hanya perasan air ketuban leaking bila pentis aku sering terasa basah macam terkucil. Tapi tak banyak mana, so aku tak pergi ke hospital lah, kerana aku anggap biasa2 saja. Rupanya bahaya bila air ketuban leaking, Baby boleh kena jangkitan kuman & boleh menyebabkan baby meninggal dalam kandungan. Nasib baik seminggu kemudian aku ada checkup dekat KK Kajang. Tapi masa checkup tu aku tak inform pulak doktor atau nurse pasal leaking tu coz masa doktor scan air ketuban, dia cakap air ketuban aku terlebih. So doktor terus rujuk aku ke Hospital Kajang untuk check up segera tapi aku mintak tukar ke Hospital Serdang, coz aku dah plan nak masuk bilik 1st class after birth nanti, alasannya hubby boleh temankan, takdelah aku terkial-kial sesorang uruskan baby sendiri macam masa Nuha dulu, memang seksa skali rasanya. Atas permintaan tu, aku di refer ke Hospital Serdang. Petang tu jugak aku terus daftar ke dewan bersalin hospital Serdang. Masa checkup kat Serdang tulah doktor cek balik air ketuban & laluan. 

Keputusannya, air ketuban aku normal sekitar 15, jadi aku terus cakap kt doktor pasal leaking tu. Bila doc cek memang betul ade leaking. Makanya aku terus di tahan di wad bersalin petang tu jugak. Aku datang hospital pasal suspek air ketuban terlebih tapi kene warded pasal air ketuban bocor. Kadang2 judgement Doktor pun ada juga silapnya. Biasalaa nama pun manusia kan.

Punyalah ramai orang Q nak masuk wad bersalin kat Serdang ni . Ada yang dah tunggu lebih 24 jam kt PAC tu. Laahaaii memang kesian, nasib baik aku tunggu tak lama. Allah mudahkan urusan aku yang part tu. Selepas kes aku dirujuk pakar.  Esoknya tu Pakar advise untuk aku di induce sebab bimbang baby terkena jangkitan kuman, Walaupun tiada sebarang tanda2 jangkitan lagi masa tu. Apepun  memandangkan aku dah leaking dekat 2 minggu, so Doktor minta aku di induce segera, klu boleh esok katanya. Dalam keadaan yang masih blur aku mintak Doktor tangguh sampai ke hari Khamis atas alasan nak bincang dengan hubby dulu. Lagipun aku agak seram bila doc kata nak induce. Banyak cerita yang agak menakutkan bila baca Kat blog2 pasal bersalin secara induce ni. Hakikatnya sakit tu sama saja. Cuma yang buat seram tu sebab sakit tu datang terus menerus tak mcm sakit bersalin semulajadi. Tapi ade je yang kene induce sampai 3x tapi xde ape2 effect. Last2 kene ceaser. Aku kene induce 1x je terus laluan terbuka 2cm. Lepas tu doktor twist dengan tangan dia untuk mempercepatkan bukaan servik. Perrgghh boleh tahan sakit jugak kene twist tu. bercucur jugakla darah keluar. bergenang air mata aku tahan sakit .... sob...sob... 

Dipendekkan cerita. Aku kene induce jam 6am hari Khamis. Lepas kene induce tu, aku langsung tak rasa sakit nk bersalin ke apa. Cuma doktor minta baring sejam lepas induce untuk pastikan ubat tu meresap. Lepas tu bolehla nak bangun ke mana2. Sakit pertama yg datang lepas induce sekitar jam 9pm. Tapi takde rasa nak bersalin ke apa, cuma sakitnya Ya Allah mmg lain macam. Sakit terus menerus 5minit sekali dari jam 9pm sampai 3am. dekat 6 jam menderita sakit. Bila nurse cek, servik masih 2cm. Aku call hubby suh datang sekitar jam 1am coz dah tak tahan sangat sakit masa tu. Nurse nak kasi ubat tahan sakit suntik kt bontot tapi aku tak mau. Takpelah aku masih sanggup tahan sakit. Sedar2 aku terlena sekitar 3am. Bila aku tersedar tengok jam kul 6am, langsung da tak sakit. Magic betul. Ingat  dah nak beranak pagi Jumaat tu, skali sihat sejahtera, nurse cek bukaan masih 2cm lg. Itu yang doktor twist aku punye servik tengah hari tu. Katanya membantu untuk cepatkan bukaan. Keaadan servik dah lembut so tak perlu induce lagi. InsyaAllah malam nanti bersalin, kata doktor comel yang cek laluan aku masa tu. 

Hmm sepanjang seminggu lebih duduk wad tu hari2 kene kangkang untuk cek laluan. Part tu memang seksa sungguh rasa, lagi2 bila doktor laki yang cek. hmmm bertabah sajalah. Apepun syukur Alhamdulillah penantian tu berakhir pada pagi Sabtu walaupun berhajat nak deliver baby hari Jumaat. Kita hanya merancang Allah yang menentukan. 

Harini baby Auliya da berusia 3 bulan. Semoga membesar dengan sihat & menjadi wanita yang solehah ya anak ibu.   


4 ulasan:

  1. Doktor lelaki cek tak jadi masalah pon sebab urusan medikal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya lebih selesa doktor perempuan yg cek sebab sy Rasa malu bile kangkang depan lelaki yg bukan sesiapa pada sy. Tapi nak buat camne dh kekurangan staf & consider darurat jela. Tapi jika Ada pilihan, haram juga hukumnya klu pilih doktor lelaki klu ade doktor perempuan.

      Padam
  2. Telegram:[@Iskandarlestariloancompany]
    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    Telegram:[@Iskandarlestariloancompany]
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    BalasPadam
  3. ٱلْـحَـمْـدُ للهِ puan ptt bersyukur "lemak" yg menyaluti baby puan tu adalah pelembab terbaik dunia bukan sbb air ketuban x bersih tp itu lah yg terbaik lg membiarkan seketika pd bayi... ianya vernix caseosa... semakin matang usia baby semakin hilang lah vernix tu dlm kandungan sbb ianya akan diserap oleh cecair ketuban...

    BalasPadam