Khamis, 28 September 2017

5 bulan :: Baby Sudah Mulai Aktif Bergerak

5 bulan yang berlalu terasa sekejap saja. Pejam celik pejam celik... eh dah 5 month. Alhamdulillah semuanya baik2 saja. Hanya kepenatan jika berjalan terlalu lama & kadang2 juga mengalami kejang kaki sewaktu tidur. Selebihnya selera makan pun ok. So dipendek-kan cerita semuanya ok. Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah swt atas segala kemudahan & kelapangan hati yang diberikan ... :)

Sejak dari 18 minggu aku sudah mula notice ada pergerakkan perlahan seperti sesuatu yang lembut bergerak2 didalam perut, Seronok juga rasanya, macam rama2 terbang perlahan gitu. Tapi sejak dah nak masuk 21 weeks ni pergerakan baby semakin terasa kuat & sangat aktif. Waktu sekitar 4am to 6am adalah waktu yang sangat aktif, aku sering kali terjaga lantaran tidak selesa dengan kedudukan perut yang kadang kala terasa berat sebelah. Tapi bila dah sekitar jam 7am ke atas langsung takde pergerakan, mungkin sikecik sudah lena diulit mimpi. 

Ada baiknya juga bila baby aktif sekitar awal pagi. Memandangkan aku tak boleh tidur so terpaksalah aku bangun & membuka beberapa lembaran Al-quran untuk dibaca, kadangkala melakukan solat tahajjud. Itulah namanya hikmah. Mula2 tu memanglah terasa sedikit letih kerana terjaga terlalu awal tapi lama kelamaan aku sudah mulai terbiasa bangun seawal jam 4am dan tidur sekitar jam 9pm. Hubby pun kadang2 terikut waktu tidur aku, coz pagi2 dah bising semacam. Saja je, nak suruh hubby pun bangun sekali hihihi... 

Aku membuat check up di Klinik Kesihatan Semenyih di Bandar Teknologi Kajang. Sebulan sekali kena bertapa beberapa jam kat situ. Pernah juga ke Klinik swasta seperti di Britania Kajang yang tepi SILK highway tu, service yang diberikan sangat memuaskan hati. Last month kami pergi scan baby untuk melihat perkembangan janin samada normal atau sebaliknya. Alhamdulillah semuanya sempurna & tiada apa yang perlu dirisaukan. Pada setiap doa & sujudku, aku mohon dijauhkan dari segala kecacatan fizikal & mental untuk anak yang dikandung. Moga Allah memakbulkan segala doa... Ameen Ya Robbal A'alamin.

Beberapa hari yang lalu aku ada buat ujian menggunakan Soda Bicarbonate untuk menentukan Gender Janin di dalam kandungan. Melalui ujian ringkas tu aku dapati, baby ni adalah..... Gegirl ... Yang penting anak ibu sihat tubuh badan, sempurna kejadian & cukup sifat. Moga2 bila sudah besar nanti menjadi wanita yang solehah & mengembirakan hati Ibu & abi serta bahagia dunia & akhirat. Mungkin next month aku plan nk ke Britania sekali lagi untuk memastikan gender baby secara lebih tepat. Tujuan-nya hanya satu, mudah untuk membeli barang2 baby. Kalau gegirl boleh beli baju pompuan sikit2 topup yang Nuha Safiya punya. Kalau Boboy kenela elakkan color pink. Ade2 saja kan... padahal baby tu bukan kisah pun, ibu dia saja yang terlebih fikir. hihihii..

Oklaa nak g cari makanan la sat. Padahal tadi pagi dah makan nasi, roti, bubur kacang & secawan susu Hmm xsempat jam 1 perut dah mintak diisi lagi. Bulattttt jugalah aku nnt. Masih berbaki 4 bulan ni... wawawawa.... 


Rabu, 27 September 2017

Bawa Anak Bercuti Ke Legoland Malaysia

Pada cuti awal Muharam yang lepas (22nd of Sept) , kami sekeluarga berkesempatan menghabiskan cuti 3D2N kami di Johor Bharu. Tujuan kami hanya ke Legoland di Nusajaya. Perjalanan dari Kajang ke JB mengambil masa lebih kurang 5 jam, sebab kami banyak stopover sepanjang perjalanan. 





Tiket ke Legoland kami beli semasa di Matta Fair Sept 2017, so harganya agak murah berbanding harga promo di website. Atas desakan si kecik Nuha yang beria nak ke Legoland selepas beberapa orang rakan se-tadika dia bercerita pasal Legoland terus hari2 dia pujuk aku untuk bawa dia ke Legoland. Macam2 janji manis yang diberikan untuk memastikan cita-citanya terpenuhi...Alahai anak. 

Beberapa syarat untuk ke Legoland ialah :-

1. Nuha mesti Habiskan buku reading no 3 & dapat membaca dengan lancar.
2. Setiap malam mesti baca Iqra & little Qari
3. Perangai kene behave & dengar kata ibu
4. Bangun pagi & solat

Memang berkesan sungguh, xsampai 2 minggu dah nampak perubahan yang ketara. membaca pun kemain lancar. Punyela semangat dia nk pergi ke Legoland. Hmm so terpaksalah aku memenuhi segala janji2 manis. Syarat2 tu hanyalah sebagai pendorong semangat untuk anak2 rajin belajar. Kalau semua benda diperolehi dengan mudah nanti anak2 tak belajar menghargai. Biar ada sedikit usaha yang dilakukan untuk setiap keinginan-nya. Sebab mak bapak dia ni bukan-nya jutawan @ cop duit, asal nak je dapat. So bila dah besar nanti dia akan faham mengapa kadang2 ada limitation untuk setiap request dia. Mudah2n membesar dengan terdidik & jadi wanita yang solehah berjaya dunia & akhirat.



Sarapan pagi di Hotel dulu sebelum berangkat ke Nusajaya. Kami menginap di Amerin Boutique Hotel Skudai. Makanan sangat banyak & sedap2 belaka. Alhamdulillah. 



Sepanjang perjalanan kami ke Nusa jaya dari Hotel di Skudai, keadaan sudah kelihatan mendung & gelap dari jauh. Sebaik memasuki Nusajaya hujan mula turun mencurah-curah. Aduhaiii macamne nak main ni, hujan lebat pula. Berdoa jela dalam hati moga cuaca kembali elok nanti.  



Haah tu dia pistol air Nuha, dah tak sabar dah budak kecik ni nak masuk ke Legoland. Rate parking per entry hanya RM10, murah juga lah. 





Kitorang sampai seawal yang mungkin, Jam 9.30am dah terpacak di Parking kereta Legoland. Opening hours 10am - 7pm untuk Theme park manakala Water Park pula tutup awal sejam dari Theme Park. Banyak aktiviti menarik yang dapat dilakukan bersama-sama semasa di sana. Permainan yang berfaedah pun banyak, contohnya ada kelas memandu untuk peserta yang nak main kereta nissan lego. Sebelum anak2 dibenarkan untuk naik kereta tu, diorang kene masuk kelas memandu dulu, sedikit penjelasan tentang tanda2 jalanraya diterangkan selama 5 minit dan Ia sangat berfaedah & menyeronokkan.



Untuk kanak2 bawah 5 tahun litar kecil disediakan, bagi yang 6 tahun ke atas litar-nya agak besar. So Nuha & Muiz naik asing2. sebab Nuha baru 5yrs manakala Muiz dah 10yrs. padahal boleh aje cakap Nuha tu 6yrs bukan dia cek details pun. hihihiihii... 





Rumah Lego pun banyak, Kat rumah lego ni lambakkan lego dari pelbagai jenis disediakan. Orang dewasa pun boleh main. Buat kereta lumba, Buat Kapal & sebagainya. masing2 dengan idea tersendiri. After dah siap bina future design kereta lumba or Kapal ada litar disediakan untuk berlumba, tengok kereta mana yang win the race. Si Kecik Nuha seronok kemain sampai da tak nak pergi ke mana2. Aduhaii jenuh kitorang memujuk utk move on ke tempat lain pulak.  



Ini dekat Bomba, kami amik gambar je, malas nk join the game, coz nampak macam penat jek nk pusing handle kereta bomba tu untuk kasi kereta bomba tu bergerak. So kite skip ke Airport a.k.a naik kapal terbang kecik.


Yang ni rendah aje. aderla dalam 10m kot tinggi dia. kasi warm up dulu ... :)


Di situ juga terdapat panggung 3D. Siap ade ada air & buih2 lagi keluar dari bumbung. Apa lagi, si kecik menjerit2 la bila air & buih membasahi muka dia... hahaha... Kami juga turut terhibur menonton animasi 3D yang disediakan. Ada banyak juga cerita karton yang dipaparkan, tapi lain2 waktu, setiap 30 minit dia akan rotate 4 cerita kalau tak silap. Kami hanya sempat masuk untuk 1 cerita saja, sebab nak ke tempat lain pula. Jika ada banyak masa boleh saja masuk semua cerita animasi lego tu, best juga layan. Mesti cuba !



Inilah naga yang di maksudkan sikecik, mula2 naik bukan main menjerit2 ketakutan, tapi after that nak naik lagi,eh..eh..eh.. si kecik ni seronok pulak dia. Aku duk bawah jerla amik gambar, kang ade terberanak klu aku naik benda alah ni. Iskk nauzibillahi minzalik... 



Di Ninja Go ni pun seronok juga. Main game 3D. Kita layaannzz.... Zaassss

Boleh dikatakan kami mencuba hampir ke semua aktiviti yang di sediakan di Theme Park tu. Cuma 2 tempat yang kami tidak berkesempatan nk try iaitu naik boat & juga luncur sampan air. Ape entah nama tempat tu "Land of Advanture" ke ape entah namanya. Mula2 dah beratur tapi tengok ramai sangat orang so better kitorang move on ke tempat lain dulu. Konon-nya nanti patah balik. Tapi sampai ke sudah xpergi coz bila dah petang kami ke Water park pula. 

Di water park, ada beberapa syarat pemakaian untuk main water slide. Hanya yang memakai pakaian jenis nylon / swimming suite saja dibenarkan untuk main water slide tu. So aku pakai baju cotton, cume seluar je nylon sob..sob..sob.. keciwa... hanya hubby & muiz je yg try. Naik tangga sambil memikul float tu agak jauh juga, bertingkek-tengkek jugalah kena angkut ke atas.. huhuhu.. bertabah sajalah. Memang boleh tahan penat nengoknya. 

Que kemain panjang. Masa nak ambil float tu dah kene que, once dah sampai atas tu lagi kene que untuk turun slide. Pendek cerita masa banyak habis dengan angkut float naik tangga & que je laa. Aku dengan Nuha hanya main dekat water park bahagian kanak2 je sementara tunggu hubby & Muiz...





Walaupun hanya lepak di kawasan kanak2 tapi agak happening juga, sebab boleh main simbah2 air. so ape lagi, masing-masing main simbah menyimbah air jela. Seronok juga sekali skala jadi kanak2 riang. si Muiz & Nuha seronok tak terkata. Kasi peluang diorang berseronok nanti time kene belajar sila belajar rajin2 & behave ye anak2. 

Memang satu hari suntuk kami berada di Legoland. After jam dah 6pm Water Park dah tutup so kitorang move pula ke Theme Park coz Nuha safiya masih nak naik naga hijau (Roller Coster). Aku lepak kt surau je coz dah penat. 

Alhamdulillah semua orang happy esok kita balik. Malam ni kita bermalam di JB lagi semalam. Hubby dah kepenatan nak drive balik.

Maka tamatlah percutian kami di Legoland Nusajaya Malaysia. Dari segi keseronokkan aku rasa ia lebih kepada anak2. Kami ni tumpang seronok bila tengok anak2 happy je. Aktiviti untuk orang dewasa agak terhad. Dengan tawaran harga promosi di Matta tu ia boleh dikira sangat berbaloi juga. 

Harga makanan standard la kt tempat2 camni mesti up to the sky skit. Kami ada bawak roti, air & nasi bungkus, ok je lepas bawak masuk ke dalam. Pengawal yang cek beg tu pun sekadar cek je, takdela dia cek bersungguh sangat. 

Itu saja cerita kami sepanjang di Legoland. InsyaAllah semoga berjumpa lagi dalam episod yang lain pula. Sekian... babaiii... 









Selasa, 22 Ogos 2017

Salam Aidil Adha 1439H


Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk hidup & bernafas dibumi Allah yang sementara ini.  




Coretan ini hanya ingin mengucapkan Selamat Menyambut kedatangan hari raya yang mulia iaitu Aidil Adha yang bakal diraikan pada 1 Sept 2017 kepada semua kawan2 muslimin & muslimat. Walaupun masih ada kekeliruan lagi berkenaan dengan tarikh sebenar, kerana ada ura-ura mengatakan ianya bakal disambut pada 2 Sept 2017 iaitu hari Sabtu bukan 1 sept 2017. Apapun kita tunggu sajalah keputusan muktamad oleh pemegang mohor2 besar. 

Pada Hari Raya Korban ini, perkara paling utama untuk dilakukan adalah menjalankan ibadah korban. Ia adalah tanda kesyukuran & terima kasih kita kepada Allah swt, dan ganjaran pahala yang akan diberikan tidaklah terhitung oleh kita. 

Selain itu juga, kita digalakkan untuk menjaga diri daripada melakukan perkara maksiat & sedaya upaya untuk melakukan sebanyak2 amal kebaikan bermula dari 1 zulhijah hinggalah hari ke 9 Zulhijah, iaitu hari wukuf di Padang arafah. Ganjaran yang dijanjikan Allah adalah lebih besar daripada berjihad. Subhanallah... sama2lah kita memanfaatkan masa & peluang ini untuk manfaat kehidupan akhirat kita di alam sana nanti.

Wallahu'alam 




Ahad, 30 Julai 2017

Orang Baru : Dugaan Trimester Pertama (0-12 Minggu)

Syukur ke hadrat Allah swt atas segala nikmat & kurniaan yang tidak terhingga. Tahun 2017 penuh dengan kejutan. Apepun dugaan & cabaran hidup perlu dilalui dengan tabah & sabar. Hidup dunia adalah medan ujian. Jika ingin berehat tunggulah hingga kaki menjejak ke Syurga. Maka di situlah erti kerehatan yang sebenar. 



(Gambar sekadar hiasan)


Berbalik kepada cerita yang sungguh bermakna yang ingin dikongsi sebagai kenang-kenangan untuk anak2 & juga seluruh keturunan InsyaAllah. Aku mula mendapat tahu berita gembira ini pada akhir minggu ke 2 Ramadhan 1439H. Syukur yang tidak terhingga, kerana kami memang langsung tidak merancang, mungkin sudah fedup untuk planning. So aktiviti berlansung seperti biasa, hanya berharap kepada Allah moga dikurniakan zuriat ke2 suatu masa nanti.

Beberapa minggu sebelum itu aku ada berniat untuk menjaga & membesarkan anak saudara-ku bersama-sama kami. Kita hanya merancang tapi Allah yang menentukan. Aku terpaksa menghantar kembali anak saudara-ku itu pulang ke kampung bersama keluarganya atas sebab2 yang tidak perlu aku ceritakan di sini. 

Walaupun ada sedikit kekecewaan di situ tapi aku lebih bersikap natural. Jauh di dalam hati aku sangat berharap agar dikurniakan anak sebagai teman bermain Nuha Safiya. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar. Dia maha mengetahui. Tanpa disedari ketika anak suadara-ku masih berada bersama kami, telah dikirimkan sebuah jiwa kedalam rahim-ku. Ya Allah.. Ya Rahman... tidak terkata ucapan syukur kami ketika itu. Ramadhan yang mulia membawa khabar gembira buat kami sekeluarga. 

Hari2 dilalui dengan rasa gembira & penuh syukur. Semua kerja berat aku elakkan. Even hendak shopping ke Pasar pun aku tunggu hubby free or hujung minggu. Aku bimbang sekiranya terjadi sesuatu yang tidak diingini terhadap kandungan-ku yang masih muda. Aku pernah keguguran pada April 2010 ketika itu kandungan-ku mencecah usia 9 minggu. Aku tidak tahu yang aku telah hamil ketika tu, maklumlah 1st time pregnant. Sedar2 bila kaki mula membengkak & aku mengalami sakit kuat dibahagian perut seperti ingin period. Bila aku membuat check up, aku disahkan mengandung. Perasaan gembira hanya seketika kerana pada minggu ke 11 aku terpaksa menjalankan DNC. So kali ni aku lebih berhati-hati. Segalanya dibawah ketentuan DIA. Tetapi sebagai hamba kita juga harus berusaha menjaga diri sendiri. 

Aku mula dilanda Morning sickness seawal minggu ke 5 kehamilan. Emosi mmg tidak menentu, mood happy semua-nya kelaut. Hendak pergi kerja pun malas. Sedang2 elok pulak project sudah nak dapat CCC, aduhaii banyak benda perlu diuruskan & sangat memerlukan tenaga yang cukup untuk aku melakukan semua perkara. Oh tidak... aku rasa nak pengsan setiap kali menjelang waktu tengah hari. Banyak hari juga aku MC & juga amik cuti pada awal kehamilan tu. Sorry Dato' am so sick.

Semua kerja2 memasak diambil alih oleh my hubby. Aku langsung tak boleh hidu bau menumis mahupun menggoreng. Terus menyengat kuat di kepala. Ya Allah memang kuat betul dugaan kehamilan kali ke 3 ni. Dulu masa mengandungkan Nuha aku biasa2 saja. Tapi kali ni memang betul2 terasa kesan kehadiran orang baru. Apa yang mampu hanyalah sabar & terus sabar. Walaupun kadang2 tidak mampu juga aku bersabar. Nuha seringkali mendapat tempias. Budak2, apa yang mereka tahu, bermain, menyanyi, menjerit tanpa ape2 sebab & menyepahkan segala ruang yang ada. Ya Allah itu baru sorang. Tapi bila aku tersedar, aku kembali bawak bertenang & bersabar. 

Nuha juga adalah insan yang paling gembira apabila aku memberitahu dia "Ibu dah ada baby dalam perut ni" setiap hari dia sibuk bertanya bila baby nak keluar. hihihii.. kadang2 dia jugalah yang mengambil air & juga menyapu minyak angin di kepala-ku. SubhanAllah aku kadang terasa sungguh terharu sekali. Kadang2 terasa bersalah juga kerana sering memarahi dia & kurang memahami jiwa kanak2-nya yang masih kecil. Maaf-kan ibu ya kakak. I love u so much.

Ketika memasuki ke minggu ke 6 & ke 7, beberapa kali juga aku dimasukkan ke wad Kecemasan lantaran terlalu mual, muntah & pening berpanjangan. Muntah pun bukan keluar ape. Badan juga penuh dengan angin sekaligus membuatkan keadaan diri aku semakin tidak bermaya. Hubby pula kerap kali amik cuti kerana terpaksa menghantar aku ke hospital mahupun klinik kesihatan. Pengorbanan seorang ibu demi melahirkan seorang hamba Tuhan.

Alhamdulillah Minggu ni adalah minggu terakhir aku berada di Trimester pertama. Minggu depan sudah masuk ke Trimester ke 2. Alhamdulillah, keadaan aku sudah hampir pulih sepenuhnya, hanya kepala saja sedikit pusing & terasa seperti kurang mendapat tidur yang cukup. Selera makan juga bertambah2. Semua seluar kerja-ku sudah mulai sendat & terpaksa membeli pakaian baru yang sesuai dengan keadaan aku. Perut pula sudah mulai naik. Payudara juga membesar bagai juara hihihihi... Bra pun kene beli baru juga. Doa-ku semoga kehamilan ini berjalan dengan baik & aku selamat melahirkan kandungan ke 3 ni dengan sempurna pada Februari 2018 nanti. Semoga anak ibu di sempurna kejadian & diperelokkan akal & akhlak. Jika ada rezeki aku berdoa moga dikurniakan anak lelaki, tapi kehendak Allah itu lebih utama. Kerana dia maha mengetahui mana terbaik untuk hambanya. Bi iznillah :)

Nampaknya segala aktiviti Travelling kami terpaksa dihentikan buat sementara waktu sehingga baby dilahirkan. Lepas bersalin pun bukan boleh terus ye..ye.. ye.. kan ? kene tunggu ibu recover & baby kuat dulu, baru boleh kita fikirkan aktiviti penjelajahan yang seterusnya. Travelling kami akan lebih meriah nampaknya nanti. Tak sabar untuk menunggu kehadiran Orang Baru dalam keluarga kami tahun depan. 

2017 adalah tahun yang penuh makna & Rahmat yang tidak terhitung buat kami sekeluarga. Semoga segala kurniaan Allah ini menjadikan kami semakin dekat kepada DIA yang maha Esa serta diberi kekuatan untuk mendidik setiap insan dibawah jagaan kami supaya menjadi hambaNYA yang beriman & mengenal DIA Allah SWT serta sifat2NYA yang Maha Mulia. Ameen Ya Robbal'alamin.




Rabu, 5 Julai 2017

Salam 1 Syawal 1438


Masih tidak terlewat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua muslimin & muslimat. Semoga Ramadhan yang telah berlalu mengajar kita menjadi manusia yang tahu erti bersyukur & berterima kasih.

1 Syawal tahun 2017 ini sama sahaja seperti tahun2 yang lalu. Kami menunaikan solat hari raya di Masjid Presint 15 Putrajaya berdekatan rumah kami. Pagi yang sungguh indah dan sangat menggamit sebuah perasaan rindu kepada kedua umi&abi. Aku duduk dibarisan paling belakang di tepi dinding sambil bertakbir hari raya bersama imam. 

Ini adalah solat hari raya yg pertama aku lakukan sejak arwah umi tiada. Boleh dikatakan setiap kali menjelang 1 Syawal aku didatangi "uzur syar'ie". Suasana bersolat hari raya bersama arwah umi di Masjid Kg Pulau Serai kembali singgah di memoriku saat itu, hati terasa begitu sebak sekali. Tiba2 aku di sapa oleh seorang jemaah yang ingin duduk di sebelah saf-ku. "Selamat Hari Raya" katanya kepada-ku sambil menghulurkan tangan untuk bersalam. Aku menyambut salamnya dengan senyuman. Sebaik saja aku menatap wajahnya, alangkah terkejutnya aku apabila raut wajah wanita itu saling tidak tumpah seperti raut wajah arwah umi yang sangat aku rindui. Bertapa besarnya kurniaan Allah swt, Dia tahu hambanya ini dalam kesedihan merindukan seseorang di hari lebaran yang mulia dan dia datangkan seseorang yang mengubat sebuah kerinduan itu. Allahumustaan ...

Kami berbual ringkas, kemudian melaksanakan solat hari raya di saf yang sama. Sepanjang solat hati-ku begitu tersentuh dengan sebuah anugerah yang kelihatan biasa tetapi begitu bermakna buat diri-ku. Airmataku tidak henti2 mengalir deras dipipi sepanjang solat hingga membasahi telekung. Sungguh tidak mampu lg aku menahan-nya. Seusai solat aku bergegas keluar ke tempat wuduk untuk membasuh muka. Ya Allah Ya Rahman engkau terlalu baik kepada-ku sedangkan hamba-mu ini terkadang alpa daripada segala larangan & perintah-mu. Maha Suci Allah yang cinta & kasih-NYA kepada seorang hamba melebihi kasih & cinta-nya seorang ibu terhadap anaknya. 

Hari raya yang biasa2 saja pada mulanya bertukar menjadi sedikit ceria & penuh erti. Aku menceritakan kisah di Masjid tadi kepada hubby. Dia hanya mampu tersenyum & kelihatan memahami perasaan-ku. Kami pulang ke rumah sebentar kemudian terus ke rumah Opah di Semenyih. Alhamdulillah banyak rezeki di rumah Opah. Berbagai juadah yang dihidangkan Opah pada pagi itu. Nasi Lontong kegemaran-ku juga disediakan Opah. Terasa bahagia-nya bila ada insan yang sudi menyediakan juadah kegemaran seperti arwah umi selalu hidangkan di pagi raya. Maaf untuk Opah kerana tidak dapat membantu untuk menyiapkan juadah di malam raya. Banyak kekangan hal2 peribadi yang tidak dapat dielakkan. Pengakuan & permohonan maaf itu penting agar setiap jiwa merasa diri di hargai. Jika kita mahukan orang lain menghargai kita, terlebih dahulu kita harus menghargai orang lain. Hampir tengah hari juga kami berada di rumah Opah, kemudian kami bergerak ke rumah makcik hubby di Petaling Jaya. 

Menjelang petang kami berangkat pulang ke rumah Hillpark. Badan terasa letih, cukuplah setakat itu dulu acara ziarah kami di hari raya. Aku perlukan rehat yg cukup agar kesihatan terjaga. Alhamdulillah selesailah sambutan hari raya kami pada tahun 2017.  Esok berpagi pagi kami hendak bertolak ke Kuala Terengganu pula. Asalnya tiada rencana untuk pulang ke Terengganu oleh hubby. Kekangan kewangan hubby tidak begitu mengizinkan, tetapi memandangkan hari Raya ke 2 itu adalah hari kelahiran hubby maka aku dengan hati terbuka telah menempah bilik & menaja seluruh perbelanjaan untuk pulang ke kampung. Tidak mengapalah, aku memperuntukkan perbelanjaan sebanyak RM1500 untuk pulang ke kampung. Itu adalh duit tabungan yang aku simpan untuk membeli HP baru untuk hubby sebenarnya, tetapi aku menduga dia lebih gembira jika dapat bertemu sanak saudara-nya dikampung pada hari lebaran yang mulia itu.

Itu adalah hadiah istimewa untuk hubby, wish he will appreciate it. Untuk aku tiada apa yang menarik untuk pulang ke kampung tika waktu puncak begini. Dengan jalan yang penuh sesak & kedai makan pun turut tutup semuanya selama seminggu. Lain org lain cara pemikiran-nya. Pada aku tak semestinya hari raya baru sibuk hendak bersua muka & meminta maaf segala, sedangkan hari2 lain saling mengumpat & memburuk-kan sesama sendiri. Apakah makna hari raya yang disambut ??? Fikir2kan & selamat beramal. Kenyataan ini tidak ada kene mengena dengan sesiapa, hanyalah sebuah kenyataan general yang ditujukan kepada semua. 

Selama di Terengganu kami menginap di Permai Hotel Kuala Terengganu. Rumah pertama yang kami singgah adalah Rumah Mak Su di Dungun. Singgah makan nasi dagang. Tqvm Mak su kerana dengan berbesar hati membuatkan nasi kegemaran-ku seawal pagi. aku sangat menghargai-nya. Semoga Allah membalas kebaikan itu dengan ganjaran yang berganda di akhirat kelak. Walaupun tiada lg arwah umi&abi di kampung tetapi aku masih punyai makcik2 yang selalu menganggap aku sebagai anak mereka. Walaupun hanya jarang2 aku singgah bertemu mereka tetapi mereka tetap seperti dulu tika arwah umi & abi masih ada. Hubungan itu masih seperti dulu, malah terasa semakin erat, jika dulu tiada pula yang bertanya "Balik tak raya ni ? Nak makan apa raya ni?" "Kalau balik raya, datang tidur di sini pun xpe" Tapi aku selalunya menyambut pelawaan sesiapa saja dengan ucapan terima kasih. Kerana aku lebih senang tidur di Hotel berbanding di rumah saudara mara. Entahlah aku masih terasa janggal. Maafkan aku jika sikap itu membuatkan ada sesetengah yang kurang senang. Setiap manusia punyai kelebihan & kekurangan, Dan aku adalah manusia yang punyai 1001 kekurangan itu. 

Aku tidak perlukan penghargaan sesiapapun kerana itu aku hanya bersifat seperti seadanya diri aku kepada sesiapa sahaja. Jika dia orang yang lebih tua, maka aku hormati dia seadanya dengan layanan & tutur kata yang baik. Kalau dia adik2 maka aku melayani mereka selayak-nya untuk digauli. Aku tidak pandai berpura-pura, jauh sekali untuk berdrama. Jika aku tidak selesa, maka jelas sekali kelihatan ketidak selesaan itu pada wajah & tingkah laku-ku. Aku selalu menjadi diri-ku seadanya, kerana aku tiada sebarang kecenderungan & kehendak terhadap sesiapapun. Mungkin ada yang merasakan aku ini hanya mahu mengikut kehendak sendiri tanpa pedulikan orang lain, mungkin itu sangkaan mereka, Tapi itu hanyalah sangkaan mereka, banyak benda yang mereka tidak tahu. Tapi perlu ke untuk aku peduli kepada semua sangkaan itu ? Maaf sangkaan kamu mahupun tindakan kamu itu tidak sedikit pun terkesan dalam hidupku. Dan dengan sangkaan kamu itu juga tidak sedikitpun menambah nilai ataupun mengurangkan kualiti hidupku. Kedengaran sedikit angkuh di situ. Tapi itulah realiti, kerana mereka2 itu langsung tidak mengetahui duduk perkara yang sebenarnya. Biarlah mereka, aku tidak apa2. 

Tidak banyak rumah yang aku lawati ketika pulang ke kampung haritu. Kekangan kesihatan yang membuatkan segala aktiviti menjadi terbatas. Cukuplah mana yang sempat untuk di ziarahi. Dari kejauhan ini aku mendoakan semua saudara mara yang jauh mahupun dekat aku doakan moga dikurniakan kesihatan yang baik & diberikan rahmat serta di ampuni segala dosa. 

Taqobbalallah huminna wamingkum   

Salam Eidul fitri maaf zahir & batin 


Ahad, 18 Jun 2017

Ke-Syukuran Yang Tidak Terhingga !

Ya Allah, 
Apa lagi yang perlu aku harapkan sementara hidup di dunia ni?
Semua yang aku minta telah dikabulkan Oleh-NYA 
Yang tidak aku minta juga tetap diberikan tanpa aku terduga

Ya Allah,
Tidak terucap sebuah perkataan yang lebih mulia selain mengatakan "ALHAMDULILLAH" sesungguhnya Dia adalah Raja segala Raja, Yang Maha Kaya lagi Maha Memberi

Tahun 2017 adalah tahun yang begitu indah dengan segala bagai cerita & peristiwa. Setiap cerita itu punyai liku-liku yang menguji kekuatan hati & menuntut 1001 kesabaran di dada. Tetapi teruslah bersangka baik dengan-NYA. Kerana Pelangi nan Indah sudah dikirim ke jendela hidup-mu, bersabarlah sedikit lagi. 

Kerana tika engkau menikmati akan indahnya sebuah anugerah itu, barulah engkau terasa betapa kecilnya dugaan yang menuntut sebuah kesabaran jika diberbandingkan dengan Rahmat & kasih sayang yang akan di tebarkan sesudah itu. 


Allahumma Anta Robbi ...



Tahun 2017 tahun rezeki yang melimpah. Alhamdulillah segalanya begitu mudah ditempuhi satu per satu. Seolah2 ada yang datang membantu. Maha Suci Allah yang sentiasa hampir kepada hamba2-NYA. 

Bersihkanlah jiwa, Lapangkanlah hati daripada segala dendam & iri hati. Berdoalah kepada Allah Sang pemilik Alam Buana ini. Dia mampu memberikan apa sahaja kepada-mu, tetapi dengan syarat jadilah hamba2NYA yang bersyukur & berlapang dada. 

Sesungguhnya Dia Maha Memberi & Dia suka-kan hamba2-nya yang suka memberi. Rahmat Allah hanya turun kepada hamba2NYA yang tidak kikir & bermurah hati. 

Believe it Or Not ..??? 

Believe it with whole of your heart !!! 


Best ke Samsung S8+ ?

Alhamdulillah atas segala rezeki yang langsung tidak diduga. Pada mulanya aku hanya membuat review tentang Samsung S8+. Tapi akhirnya kini ia sudah berada dalam gengaman. Best ke pakai Samsung S8+ ni ? Entahlah sebab aku ni bukan macam budak2 zaman sekarang. Aku ni old school skit, bukan reti sangat nk explore segala bagai. 

Cuma apa yang aku suka tentang S8+ ni adalah tentang bateri-nya yang tersangatlah long lasting. Walaupun aku bukak macam2, kadang2 main game tika kebosanan, tapi still beteri boleh bertahan sampai ke esok pagi. Charging time pun sangat cepat, 10% to 100% within 40 minit je. Kualiti gambar HDR pun terbaik... saya sukaaaa sangat !

Kepada yang masih mencari HP yang sesuai buat masa ini sila pertimbangkan samsung S8 ataupun S8+. Function sama, cume saiz screen saja yg membezakan mereka. Ketuk2 poket then tanya-lah hati anda ... hihihihi ok itu je nk share setakat harini ... 




Selamat menyambut Syawal untuk semua... 


Maaf Zahir & Batin