Khamis, 2 Februari 2012

Aktiviti Cari Pasal Ketika Berpantang

Aaahhh bosan betol duk lepak kt rumah camni, baru 2 minggu tempoh berpantang berlalu tp rasenye dah macam  2 bulan rasenye, ya Allah bosan tahap cipan .. dahla nk jalan pun susah, nk gerak lelebih sakit.. adooiii penaat jugak camni. Aku ni dahla jenis xreti nk duk diam. paling kuat 2 hari aku leh duk bertapa dlm rumah tanpa g jejalan or cuci mate kt memana, ni dah masuk 2 minggu aku kene kurung dlm rumah, dahla dlm rumah duk dlm bilik plak tu.. wawawawa... bosaann.... nk kuar jalan.. :(

Bile dah masuk hari ke 14 ni rase badan cam dah ok skit, luke cam da 70% baik kot, hari ni darah cam x bape banyak dah kuar. hmm dlm kepala da plan nk ajak hubby g JUSCO la sat g ehehehe.. walaupun dah tau jawapan dia mesti xnk g punye.. aahh aku xkire, dah bosan da 2 minggu terkurung dlm bilik ni, nk jugak kuar amik angin.. degil-nye aku ni kan, dah tau sakit & tgh berpantang gatal nk kuar g jejalan.. ehehe.. hubby pun slalu ckp aku ni degil lebih2 lg bile aku main tibai je makan ape, xde nk berpantang sgt, baru je seminggu lebey da makan mcm2, katenye nnt da sakit mule-la terjerit2 dlm bilik air sakit la, bengkak la itula inila.. ehehe alaa klu aku sakit pun mcm dia yg rase, xhabis2 suke membebel kt aku, sejak 2 menjak ni hubby da jadi cam mak nenek.. bebel xbenti, pastu ske plak mengadu kt cik ani mcm2 adooiii sabo ajela.. maklumla 2 minggu ni dia da jadi sura rumah sepenuh mase, kuikuikui.. mlm2 nk kene jage baby, bile menjelang pagi plak dia kene mandikan baby, tukar lampin, masak air untuk mandian aku, cuci pakaian, jemur baju & lipat baju pastu time tgh hari plak rutin biasa nk kene masak ns, sayur air & panggang ikan utk aku.. ehehehe pastu tidorkan baby.. ciaann hubby, sume benda dia nk kene buat, yerlaa klu dia xbuat sape lg nk buatkan, kitorang ni anak yatim piatu.. cume harapkan makcik aku yg kt putrajaya tu la yg tolong kasi tunjuk ajar mane yg patut..

Walaupun my hubby slalu buat muke bengang bile aku xnk dengar kate and kekadang ade jugak aku kene marah ngan dia tp aku tau dia sebenarnya syg kt aku, katenye " sume yg abg larang tu utk kebaikan ayg jugak... bla..bla..blaa..." panjang lebar dia bebel, walau apepun aku tau my hubby sgt2 amik berat pasal aku, whatever it is thanks alot to my beloved hubby. klu dia xde time2 camni saru biru jugak aku dibuatnye, haritu seminggu sebelum aku bersalin, dia dapat surat utk attend course selama 3 bulan di Penang.. course tu utk kenaikan pangkat. tp selama 3 bulan course tu berjalan dia hanya boleh amik cuti max. 3 hari shj...  memandang aku dah nk bersalin time tu so dia amik keputusan utk tolak tawaran kursus tu... mule2 tu aku xtau menahu pun pasal tu, mlm tu hubby call n baru dia cerita yg dia ditawarkan kursus 3 bulan tu, aku mulanya suh dia accept balik tawaran tu, coz bukannye senang nk dpt offer tu, sume org duk menunggu dgn penuh harapan agak2 bile nama masing2 nk naik utk di panggil utk ke course tu, aleh2 bile da dapat boleh plak dia reject... aku sedeyla jugak pasal dia reject course tu, tp my hubby plak sedey bile aku argue knp dia reject. katenye "..ayg ni ckp xpikir panjanglaa, xingat ke, dah dekat nk bersalin ni, nnt sape nk take care kt ayg & baby, xkn nk menyusahkan cik plak, org ni pk pasal kesihatan dia, boleh plak dia ckp mcm2..".. nah amek kaw kene sebijik..  terus senyap seketika aku dibuatnye, mati idea jap.. slalu laju aje mulut aku nk menjawab-nye.. Last2 hubby kasi kate putus dia mmg xnk pergi coz nk temankan aku bersalin.. terharu jugak aku di buatnye, dlm hati terdetik, "syg jugak dia kt aku yea.." Ingatkan x-amik pot pun, maklumla my hubby ni slalu wat muke sardin je, kekadang bile kite ckp pepe ngan dia, xkirela nk cite yg seronok ke sedey ke, cite seram ke..mmg dia xde expresi muke langsung.. hmm mmg xde feel la pendek cite.. tp reaksi kali ni mmg membuktikan yg dia ni mmg jenis muke je sardin tp dlm hati dia tu masih ade ruang utk dia fikirkan pasal aku, ingatkan satu kepala dia tu padat ngan hal2 kerje dia je.. ehehe :))

Walaupun dah 2 minggu berlalu tp luke aku masih belum kering sepenuhnya, mengikut kate nurse yg datang rumah aritu, besenye luke jahitan akan kering lepas ari ke 10 or 11 and than rahim akan mule mengecut sepenuhnya pada hari ke 14.. tp aku ni, xtaula nk kate, luke pun pedih2 lg mak oiii.. agaknye hari ke 20 baru nk kering agaknye, padanla dgn muke aku sendiri, xreti nk duk diam, gatal nk ke situ sini, x-ingat yg diri tu tgh berpantang, hmm dah xde org tua yg nk jage, xde org nk bebel2.. slalu arwah ummi yg kuat membebel kt aku itu ini, ni hubby je yg bebel.. masuk telinga kanan.. simpanla jugak skit2 dlm kepala sebelum kuar kt telinga kiri ehehehe..

Bile teringat akan nurse yg dtg kt umah haritu, adela satu kisah skit pasal nurse tu, yg dtg aritu sebenarnye bukan nurse, dia adalah pengajar utk bebudak yg bakal jadi nurse, oleh kerana dia baru dpt tawaran utk menjadi tenaga pengajar di KUIS negeri 9 so dia di hantar utk sesi latihan selama 2 bulan di klinik Sg.Chua utk buat amali, ala2, latihan practikal supaya Nnt senang dia nk ajar budak2 tu.

Alkisahnye, mase tu dia cube nk monitor keadaan tali pusat bb, pastu dia merajinkan diri utk bersihkan pusat bb tu, aku just tgk & biarkan ajelaa.. yerlaa dah kate nurse mesti dia dah arif bab2 camtu, pusat bb mase tu masih basah, belum masa-nye nk tercabut lg, maybe 2, 3 hari lg tercabut la kot, skali boleh plak, dia tertarik tali pusat BB.. "Alamak tercabut plak tali pusat adik.." itu je yg dia ckp.. aiisshhh panas2, entah ape2-laa buat kerje, mengikut nasihat Doc kt Putrajaya aritu, tali pusat bb jgn di usik or di tarik, biarkan dia tercabut sendiri, cume kene bersihkan aje sehari 3 kali.. hmm so nampaknye hari ke 5 ni da tercabut dah laa.. sian anak ibu, xpasal2 tali pusat tercabut atas kecuaian kerje staff klinik kesihatan sg. Chua ni.. sabo ajelaa..

Cerita yg aku nk g jejalan kt JUSCO tu, mmg aku pergi pun, siap boleh shooping2 lg, walaupun berjalan mcm kure-kure je tp semangat jugak nk p tu, dgn berbengkong & berstokin, siap dgn payong lg sbg tongkat.. ehehe.. cerita mase aku gatal g jln2 kt JUSCO tu, boleh plak bb punye mamy poko bocor, habis baju & suar aku lembap di buat-nye, iskk hancing-nye adik-nyer hasil kumuhan ni, sib baik hubby da bawak segala perkakas mak nenek dlm beg sandang Dell aku... xsampai sejam pun jln2 tanpa tujuan dlm JUSCO Equine, aku dah mule rase semacam dah, dgn udara dingin kt dlm emporium yg seperti nk membekukan segala urat saraf & tulang belulang aku, pastu ajak hubby balik, dah xlarat sngt da rase.. balik2 aje kt umah aku terus ke tandas utk salin pad lain, hah tu dia.. penuh darah 1 pad. padahal mase nk turun td aku dah salin pad baru... jgn2 aku bentan gara2 miang berjalan jauh2, yerla sistem badan masih belum sepenuhnya dpt berfungsi dgn baik aku da miang nk ke JUSCO.. xpernah di buat org kot.. saje je nk cari pasal.. adooiii laaa..

Buat mase skrg aku cume berharap agak aku cepat semboh & dapat menjalankan segala rutin harian & mingguan yg menyeronokkan dgn My Love Baby Nuha.. :))     



Tiada ulasan:

Catat Ulasan