Khamis, 16 Februari 2012

Susu Baby 0-12 Bulan


Susu Soya Isomil ni adalah susu formula pertama yg BB Nuha minum selepas susu Ibu, ibu terpaksa bekalkan susu soya ni untuk Nuha kerana susu ibu xbape banyak lg. dlm banyak2 susu formula knp aku pilih susu soya.. ? jawapan nye kerana konon2nye nk suh baby membesar dgn sihat tanpa ade unsur2 lembu, huhuhu lg pun pada pendapat aku susu soya ni bagus, coz arwah ummi pernah belikan susu Isomil ni utk Muiz minum, mase tu dia masih kecil, kurang 6 bulan klu x silap. tat Y la aku pun beli susu ni, tp lepas aku buat kajian secara teliti dan pembacaan di internet disamping berjumpe doc. rupenye susu soya ni xbape bagus utk pembesaran baby, coz kurang nutrient utk menampung keperluan bb. Bb sempat minum susu ni selama 2 minggu dari hari ke 2 sampai umur dia 15hari klu xsilap aku.. :))

walau bagaimanapun aku terpaksa habiskan jugak susu soya ni, coz hubby beli tin besar 900g. RM62 klu xsilap aku, xkan nk buang plak, lg pun kesian jugak kt my bb Nuha setiap kali lepas minum susu mesti pewut dia kembung.. sian dia.. pas habis susu ni nnt ibu tukar susu formula berasaskan susu lembu yea syg..



susu ni bb Nuha sempat minum seminggu je, siap ade balance lg separuh lebey.. Bb Nuha xleh minum susu S26 ni nampaknya, setiap kali minum dia mesti muntah2 n kembung pewut. same je cam Isomil. adeehh sian la plak anak ibu. Nampak gayenye nk kene tukar susu lain la plak. adeehhh mamai da kepala ibu ni syg. dahla ibu kene bengkak susu plak ni.. Ya Allah sakitnye tetek aku ni, baru masuk hari ke 20 kene bengkak susu la plak.. macam2 dugaan yg menimpa.. 


so skrg Bb Nuha amik susu Enfalac A+ plak, susu ni mahal skit 650g pun dah cecah RM60++ adeehh bengkak kepala-Ku, tp memandangkan Bb Nuha xbape serasi dgn susu2 lain, so malas dah nk tukar2 susu lg, kebetulan ade sorang kawan yg dtg melawat aku haritu dia ckp anak dia pakai Enfalac A+ ni so far ok, so dia suh aku try-la susu ni, tat Y aku try susu ni.. so far Alhamdulillah, setakat ni Bb xde pepe masalah lg, cume pewut dia kekadang je kembung, tp xdela sekerap sebelum ni, berak pun ok, muntah2 memancut pun dah xde lg, cume terjeluak jela skit2, itu mmg normal utk Bb, klu sebelum ni muntah memancut mcm air terjun, sian anak ibu, sampai kelesuan + lembik semacam je, tp skrg anak ibu da makin sihat berat pun dah bertambah, semoga cepat2 besar yea syg.. 


Nutrisi yg terdapat dlm Enfalac A+ mmg melebihi susu2 formula lain, padanla susu dia mmg mahal, sebelum ni mmg xmasuk dlm list pun nk kasi Bb minum susu ni, coz mahal sngt.. bukan kedekut ke ape tp pada aku semua susu same je, apsal nk melampau2 plak, dahla aku nk kene buat saving utk renovation rumah baru aku tahun depan, so xlehla melampau sngt spending, banyak benda lain nk kene consider. tp selepas ramai kengkawan yg ckp ok dan membaca pelbagai komen dr blog2 n Forum aku mengambil keputusan utk kasi kt my Lovely Bb Nuha, xpelaa spending lebey skit utk kesihatan dan tumbesaran anak ibu, xpela klu xsempat nk saving sngt utk benda lain asalkan anak ibu membesar dgn baik.. setakat ni Bb Nuha ibu dah habiskan 2 kotak Enfalac A+, seminggu sekotak so sebulan 4 kotak la nampaknya = RM250 sebulan la cozting utk susu Bb shj belum masuk diapers lg, agak2 dlm RM100 jugak.. nnt bile ibu da masuk kerje costing untuk pengasuh Bb plak dlm RM300...

Aduyaiii banyak jugak nampaknye costing nk besarkan anak ibu ni, sebulan da makan RM650... huh itu baru sorang.. adeehh masak tol.. tp itulaa bukan senang nk besarkan anak2 dgn cara terbaik. ape2 pun Ibu sentiasa doakan yg terbaik utk anak Ibu, semoga membesar dgn Sihat + Bijak ameeen... :))







Tiada ulasan:

Catat Ulasan