Khamis, 30 Mei 2013

Renovation Progress :: Safety Door Vs Aluminium Glass Door

Pintu ape yang sesuai untuk penggunaan di bahagian dapur agaknye ye...?? Lama jugak aku nk decide untuk beli pintu kt dapur ni. Mula-mula ingat nk pakai pintu kayu jenis merbau atau nyatuh, pastu hubby mcm xberapa setuju, katenya nnt lama2 pintu reput kene air, maklumlah pintu kt bahagian dapur rumah aku tu xde awning kt bahagian blakang. Klu hujan biasa2 pun mmg dah basah lencun la jawabnya. So fikir punye fikir. Akhirnya aku bersetuju untuk pasang pintu besi kt belakang tu. Harga pun xdela mahal sgt. Cume tambah sikit je. So kire berbaloi la kot. 
 
 
 
Apek tengah pasang pintu. Sekejap je dia pasang. Hmm nampak mcm senang je apek ni pasang..
 
Selain dari faktor keselamatan yg menjadi perkara utama, pintu besi jugak sgt tahan lama, Xdela nk reput-reput klu kene hujan. Cume berkarat tu adela kot. Tp mengikut kata pengeluar pintu besi ni. Diorang cakap warranty 1 tahun utk berkarat & lock problem. Slalunye mmg xde komen pasal karat katenye. Lainla klu kite tersimbah acid mmg rosak la. Pintu besi tu dah disapu dgn cat tahan karat (antirust) tp klu cat tu terhakis berkarat jugakla kot. So nk kene selalu monitor keadaan la nampaknya. Untuk 3 - 4 tahun penggunaan harapnya xde masalah karat yg timbul. klu dah masuk 6 - 8 tahun tu xde hal laa nk berkarat, nk buat camne, dah sifat besi mmg berkarat klu terdedah kepada air & udara. Nk kene tukar baru plak la tu.. hikhikhikhik.. Lagi satu pintu besi ni jugak di lengkapi dengan kunci keselamatan, ade berapa entah lock-nye lupe dah. Lagi satu dengan menggunakan pintu besi di bahagian dapur, maka kite xperlulah pasang grill lagi. Dah jimat kos grill pintu kt situ.
 

Apek tengah tebuk lubang untuk safety lock... Kerja yg sgt kemas. I like-la u punye kerja apek.. Mmg betulla kata kebanyakan org, upah cina buat kerje mmg puas ati.. berbanding pakai Indon..  :)
 
 
Ok. Masalah pintu ape yg nk digunakan utk pintu belakang dah selesai. Untuk pintu tengah dapur plak nk pakai pintu ape..? Ruang pemisahan antara dapur basah & juga dapur kering. Ade kawan2 cadangkan aku xpayah pakai pintu. Biarkan kosong gitu je. Hmm klu nk senang mmg camtu jela, tp dalam kepala aku ni duk fikir, klu xde pintu dapur basah mesti bau masakan akan masuk dlm rumah. Mcam kt rumah aku yg skrg ni. Setiap kali menumis mmg habis serumah lekat bau. Itu yg xsyok tu, aku ni plak mmg kaki menumis je... maka berbau lauk la semua baju & kerusi. after duk buat kira2 maka satu persetujuan antara aku & my beloved Hubby terlah di capai, akhirnya kitorang setuju untuk membuat tempahan Aluminum Glass Door Powder Coated warna Putih. Hehehe.. suke sgt pintu tu. Comel...
 
 
 
Inilah dia pintu aluminium glass kt dapur aku, plastic hitam tu adalah untuk cover semasa kerja binaan. Nnt dah siap semua baru buke baju dia tu.. ehehehe.. badan siapakah itu..? Itulah my Hubby yg comel.. tgh buat inspection ape entah, caiyuk2.. gambate kudasai...  :)
 
Dah settle 2 bijik pintu, lagi 2 pintu bilik x settle lg. Kt bahagian bawah ade 2 buah bilik, satu bilik maid & satu lg bilik tetamu. Nama-kan aje bilik maid, walaupun xde maid lg setakat ni. Klu bukan bilik maid pun, aku akan buat sebagai bilik kerja & bilik mainan utk anak2. Hehehe.. xkisahla bilik untuk ape pun, yang penting kene sediakan pintu dulu. :)


2 ulasan:

  1. Comey2.. Dok sabo nak tunggu mg jemput gi umoh mg..aku menumis mmg bau sampai depan aza...nama pun konsep open kitchen..bau pun open gok la haha....

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha... itula pasal.. rumoh aku lening pun open jugok.. mmg bau sebangunan klu menumis... InsyaAllah nnt siap aku jemput mkn besor... :))

      Padam