Jumaat, 19 April 2013

Projek Memasang Sendiri Railing Tempered Glass di Balcony

"Kerje Gile tu namanye, nk murah sangatla tu, skali indon dah cabut nk kene upah lain plak, dah 2x kerje..." kata my aunty.
 
Alkisahnye bermula apabila aku dengan bangganya telah membuat direct Order from factory untuk tempahan tempered glass balcony. So after dah buat tempahan glass tu, aku dah deal dgn pekerja Indon untuk buat railing di balcony atas. Klu ikut plan mmg dah cun da kerjenya. Tp itula kite hanya merancang Allah yg menentukan segalanya. 
 
Kepada kengkawan yg nk hire pekerje Indon ni, amatlah dinasihatkan untuk slalu monitor kerja diorang. Jgn nk expect diorang ni bagus sgt, walaupun diorang ckp sume benda tau buat, huh haramjadah je sume tu. Klu bak sembang mmg x-kalah. klu tanye suh buat kapal terbang pun tau buat. Tp nnt bile dah suh buat, taula nasib-nye camne.
 
Sambung citer pasal railing kt umah aku ni, lain kite suh dia buat, lain plak yg dibuatnye. Ukuran yg aku kasi adalah 1.5 Inchi tp mamat indon tu buat 1 inchi je. dah 100x aku ckp ngan dia, mesti 1.5 inchi xboleh kurang, lebey besar skit xpe, jgn kurang. Skali lain plak dibuatnye, So mmg jahanam la jawabnye. Terpaksalah aku pecahkan balik sebahagian railing yg dah dibuat. Sabo jelaa, bile aku suh dia buat balik dia xnk buat dah. Mula2 dtg pastu ckp nnt hujung minggu dia dtg betulkan. last2 xdtg-dtg.. Mmg-la duit upah dah bayar, ape lg, sah2 dia cabut je. Huh angin je satu badan. Mangkuk ayun betol.
 
 
 
 
Memandangkan aku mempunyai idea & tahu camne nk buat railing bagi pemasangan tempered glass selebar 12mm tu maka dgn rasminya aku telah melantik my hubby jadi pekerja untuk menyiapkan projek terbangkalai tu. Setelah sume barang di sediakan maka proses pemasangan railing pun bermula. Masak jugaklah nk buat ukuran balik. Yerlaa bukan senang OoOo nk adjust balik kerja-kerja terbengkalai ni. mmg memerlukan kesabaran & ketekunan. Alhamdulillah 80% telah menampakkan hasil yg positif. Hah pandai pun my hubby buat. Ape-ape pun, dlm hidup ni kite perlukan keyakinan & usaha yang disertakan dengan sedikit ilmu. InsyaAllah semuanya akan baik2 belaka.
 
 
 
Pekerja baru yg berdedikasut.. huhuhu

 
Setiap sekaki 3 skrew di tanam. Mmg letih skitla,
mata drill pun dah 2x beli baru...


Inilah hasil kerja pertukangan my hubby. Good job sweetheart. This weekend sambung lagi yea. Xpela buat pelan2 pun yg penting benda tu siap mengikut spesifikasi yg dikehendaki. Moral of the story, ape shj kerja yg dibuat mestilah di buat inspection terbeley dahulu sebelum membuat ape2 pembayaran. Sebab-nya tiada sekor manusia yg blh percaya dlm dunia ni. Semua kaki penipu & pelesap duit je. So hati-hati yea.
 
 




5 ulasan:

  1. Aku mmg dok percaya ke indon ni....hari tu aku buat sib baik bos cina...tp indon hok buat belaka...aku mmg dok byr semua smp kerja betul2 selesai....nape dok puas hati aku suruh buat balik..plaster syiling dok kemas, aku suruh kemas balik...gitu gini dok jadi aku suruh betul balik jugok...tp kerja lepas uat 2 kaliun napok dok kemas sgt...byk2 benda hok aku buat, kabinet dapur je hok puas hati sgt..hok lain tahap boleh la je..hat2 aza...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hmm itulaa... mmg Indon ni banyok sembang, tang sembang seroh ke awok dia laa... sume benda pandai buat. Baru ni Indon yg buat dapur aku kene Sound doh ngan aku. Panas ati betol dibuatnye. Ikut suke hati dia je buat, mmg betol la mg kate tu.. xleh harap sngat kt diorang ni, nk kene monitor kaw2, klu x lingkop dibuatnye...

      Padam
  2. Salam..leh tau tak tempered glass beli kat kilang mana? Price ok tak?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kilang Area Sungai Buluh.. Harga Lebey murah dr kedai, Tp kos pegangkutan tidak di sediakan & tiada jaminan cermin sekiranya pecah semasa penghantaran. Boleh pergi survey dulu.

      Padam
    2. kilang apa nama nya kat sg buloh tu

      Padam