Selasa, 17 Julai 2012

LED Downlight MURAH untuk Rumah Baru

 
Komponen LED
 
Aku adalah antara peminat LED downlight.. Knp..? kerana penggunaan LED ni dpt menjimatkan bil eletrik rumah aku ehehe. Lg satu klu yg jenis suke bukak lampu 24 hours tu mmg sesuaila sgt pakai LED ni kerana rumah anda kurang panas + bil eletrik terkawal berbanding anda pakai lampu halogen biasa tu. Oleh kerana habit aku yg suke satu rumah terang benderang bile malam melabuhkan tirainye tu, maka penggunaan LED sebagai lampu  dirumah adalah sgt2 berbaloi dan mampu menjana keuntungan... macam nk berbiznes MLM la plak aku ni.. ehehe :) 
 
 
 
LED Chip untuk COB

Pada Entry yg sebelum ni aku ada menceritakan tentang penghantaran brg melalui FEDEX. lama kemain menunggu barang sampai ke rumah, ade2 saje halangannye hmmm... Tp ape2 pun sgtlah berpuas hati dgn brg yg sampai. Actually aku beli LED downlight ni di Hongkong. ape yg mengecewakan aku ialah duty import yg sgt mahal. kualiti barang yg sampai dah kire berbaloi sgt. mmg murah dari pasaran malaysia tp apabile ditambah dgn duty kastam plak.. adduussss terasa jugaklaa. walaubagaimanapun stil murah lg. Cume sedikit sakit hati kt Kasatam coz bayaran yg dikenakan kastam agak cekik darah.



hah ini dia duty kastam yg cekik darah...

LED downlight ni aku beli melalui internet. harga sebiji lampu LED yg berkuasa 21W ini adalah 22USD = RM68. Klu di pasaran Malaysia LED downlight berkuasa 9W berharga RM65. Ini aku servey di kedai yg paling diminati iaitu di Puchong. Pendekkan cite aku kene bayar duty kastam dekat RM300, mmg mahal gile. saje je nk mengenakan rakyat yg xbape berkemampuan cam aku ni. Huh.. sgt benci Kastam.. ehehe..




Inilah dia CREE LED Downlight, slalunya yg kedai2 di Mesia jual adalah yg biasa shj, cube tanye sale person tu samade CREE or EPISTAR or tiada brand langsung. Utk makluman para pembaca CREE adalah kualiti terbaik bagi LED tetapi harga sedikit mahal, ia adalah made in USA, tp cam biasalah kilang kt China, ape yg bagusnya yg mahal ni, Klu bercerita tentang LED yg paling penting ialah ketahanan sesuatu LED tu, coz LED ni xcam Downlight biasa, klu rosak,  sebijik kene tukar. So agak costing-la coz banyak kali kene tukarkan klu beli yg xde brand tu. Klu yg xde brand tu tahap Luminous akan berubah2, iaitu tahap keterangan tu xtahan lama, bile kite da pakai lama2 nnt cahaya akan jadi sedikit malap. Lg satu LED ni adalah kurang panas xkirela yg murah or mahal pun, klu yg mahal lgla bagus, pendek kate mmg xrasa sgt panas klu bukak lama2 pun berbanding lampu biasa tu. 

EPISTAR pula adalah LED buatan Taiwan, quality pun not bad. blh tahan bagus juga. Untuk pengetahuan semua LED buatan Taiwan adalah LED yg berqualiti tp kene hati2 jugak, coz ramai yg claim made in Taiwan skali qualiti entah ape2. LED made in china pun bagus jugak cume nk kene pilih skit laa. tengok warranty period lama mane. yg aku ni dia kasi waranty period 3yrs. klu kt Mesia ni slalunye 1yr shj.  




Dowlight ni aku plan nk pasang di rumah baru kami yg akan siap pada awal tahun hadapan. Itupun klu ade lebihan duit utk buat Plaster Ceiling. ehehe .. Almaklumlah suasana ekonomi tersgtlah menghimpit utk aku mendekorasi rumah nampaknye. Xpela klua de rezeki adelaa.. klu xde pun xpe, maybe ade perancangan yg lebey baik yg telah dtentukan Allah untuku, ehehe insaf la plak aku ni.. adeehh.. dlm kepala mcm2 nk buat.. tp xtau mane satu yg nk buat dulu. aku ni umpama ade duit RM10 tp nk makan McD, nk makan Pizza pastu nk Burger King skali.. hmm camne tu.. aduyaii bawak2 control skitla nafsu tu wahai diriku... Astarfirullahal'azim.. berada di ambang Ramadhan ni nk kene bawak Insaf skit..  :))



Ini pula Driver utk LED td. Driver yg berkualiti mesti menggunakan Aluminium. klu kt Mesia kebanyakkannya diorng pakai yg jenis Plastik punye. Bukan nk kate xbagus tp qualiti tu kurang skit berbanding Aluminium. Klu yg plastic tu kite gred-kan sebagai B dan alumnium sebagai Gred A. Nampak x, dia tulis (7-9) 3W, itu memberitahu kite yg Watt utk LED td adalah 3W setiap biji LED dan kite darabkan dgn berapa jumlah LED yg ade. So dapatlah berapa total Watt utk LED tu. ehehe .. So pasni sile cek klu nk beli yea. tp kebanyakan yg kt kedai amoi lighthing tu mmg xnampak tulisan pun. Itu bermakna gred LED yg dia amik dalah Gred C. the quality is Low.. so beware sebelum mengeluarkan duit anda utk ditipu oleh amoi2 di puchong yea.









9 ulasan:

  1. Mg beli berapa biji aza... Tp led ni utk ruang bilik maybe trg la..kalau ruang tamu kurang la....nnak terang kene pasang byk...aku ada gak nak terbeli hari tu tp tak jadi..downlight pun bukan pasang sokmo..malap gok kalu pasang downlight..kat ruang tamu aku padang t5 yg dlm LBox..huhu...terang n taksakitbmata...tp dlm bilik dah terletak downlight..kalau nak terang kene bukak semua suis baru trg...pk dulu aza..aku rasa mahal gok tu...Sbbcos kastam tu kot..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Itula pasal, sangkut kastam dekat 300 MYR mmg sakit jugak, aku beli 25 biji semuanya. Yg T5 tu aku beli gok dulu, lama doh beli kt Puchong tulaa 10 biji. main beli je huhuhu sat g nk arrangemnet camne xtaulaa.. mg pasang bape biji T5 kt ruang tamu ?

      Padam
    2. Byk t5 tu aza... deslGn l box byk giler guna... Sbb kalau letak ckit pengcahayaan dia dok comey..t5 sajer hampir rm800 berhabis...beli hok molek ckit coz org wiring tu kata kalu hok paling muroh mudoh terbako..tp aku beli hok sederhana je la harga dia..aku pakai t5 byk tempat..kat ruang tamu n ruang mkn n satu lg kat dry kitchen coz kat ctu aku bt plaster syiling design longkakng...over budjet doh time beli t5 tu.. 10 biji mcm dok cukup tu aza..hikhik..tak pe beli ckit2

      Padam
    3. ehehehe.. X cukup eh, hmm xpe, nnt sebelum aku nk buat plaster ceiling nnt aku g buat site visit umoh mg dule deh.. amik info skit, mg kan juru runding dalaman.. ehehe..

      Padam
    4. Huhuhu....saya rasa macam dah tertipu lah dengan harga....pandai sungguh cina tu berniaga....dia punya lah bercakap manis sampai akhirnya saya terbeli tanpa survey dulu.....satu biji harga lampu dowlight LED brand Lorenzo RM155.....huhuhuu....beza giler ngan harga yang awak surver RM65.....baru jap tadi saya tgk promotion kat houz depot....dari RM59 dia jual RM25.....

      Padam
    5. Oyeke, adeeh banyak ke beli, xpelaa sebagai pengajaran, nnt sebelum nk beli barang2 eletrik ke ape survey dulu, klu malas nk survey kt kedai, cari je kt blog supaya xtertipu.. geng2 amoi & apek mmg cakap pandai.. klu kite xtau senang2 ade je nk kene temberang ngan diorang.. murah tu Houz depot jual RM29 LED Downlight.. yg 1 watt tu kot..

      Padam
  2. Info yg bagus.. Ada cek kat kedai led bentuk kotak 1 sqf rm103.. Terang betul .. Suai ke pasang di living 2 biji? Berbaloi ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bergantung pada tempat & keluasan, U tengok dulu berapa W lampu tu. Klu nk pasang kt Living Hall dengan ketinggian syiling kurang 12sf 15W sudah memadai, tetapi kuantiti banyak mana nk kene tgk keluasan. Klu 2 biji macam xcukup, slalu org pasang paling kurang 4 biji. Apepun terpulang kepada Tuan. Selera masing2 :)

      Padam
  3. grateful!
    I just recently wanted to know more about high cri LED downlights.

    BalasPadam