Sabtu, 30 Julai 2016

Special Celebrating For Our 8th Wedding Anniversary !

Kaki rasa dah gatal nak berjalan pulak nii...


: >



: >



: >

 


Ada org kata aku ni asyik berjalan saja. Memang aku suke berjalan, sebab hidup di dunia ini hanya sementara sahaja. Selagi ade kudrat dan sedikit kemampuan aku lebih senang untuk menikmati keajaiban alam semesta. Mencari diri pada setiap tempat yang aku singgah & mencari erti seorang hamba Tuhan. Melihat kebesaran ciptaan-NYA menjadikan aku seorang manusia yg tau harga diri.   


Sebenarnya plan untuk travel kali ni telah lama di fikirkan oleh kami berdua, cume dari segi kemampuan kewangan juga agak terbatas. Bila org tengok kita asyik upload gambar berjalan situ sini, maka ramai yg beranggapan kita ni mempunyai lebihan wang atau dengan kata lain "berduit" mungkin ye bagi sesetengah pihak. Tapi bagi kami, asal ada kami on saje, tak perlu nk tunggu kaya raya baru nk keluar melihat dunia. Kepada kawan2 yg ada cita-cita untuk travel tu, rajin-rajinlah survey tiket penerbangan murah & bacalah setiap pengalaman traveller yg pernah menjelajah ke segala ceruk rantau. Kerana dari situ kita akan dapat sedikit idea bagaimana untuk merangka perjalanan kita dengan bajet yg terhad & menyeronok-kan. Buatlah satu tabung ayam untuk Jalan-Jalan. Jangan pulak korang sapu bajet yang nak bayar hutang bank bulan-bulan tu. Rancang perbelanjaan anda dengan berhemat.   

Okeh sambung cerita balik... Hobi aku sejak dari kecil adalah berjalan ke mana-mana saja. Aku selalu berimpian untuk ke luar negara melihat dunia luar yg sering diceritakan org. Jadi dari situ, aku memasang niat untuk menjejakkan kaki ke setiap negara Omputeh yang selalu dipaparkan keindahan alam-nya melalui rancangan TV & juga majalah-majalah. Tabung kembara adalah salah satu account yg aku wujudkan semata-mata bertujuan untuk memenuhi impian pengembaraan-ku untuk mengenali Dunia. Pedulikan apa org nk kata. Asal cukup bajet seadanya aku akan memulakan perjalanan. Berapa banyak bajet ? itu terpulang pada diri masing2lah, aku bukan kaki "shopaholic" yang asyik memburu butik-butik mahal di setiap negara yang disinggah. 

Aku hanya berjalan mengikut langkah, kadang2 aku pun tak tahu kemana aku nak tuju, tapi yang pasti di setiap ceruk jalan itu aku dapat mengenali budaya sesebuah negara & melihat cara hidup mereka dengan lebih real. Aku lebih puas jika dapat melalui lorong2 yang memaparkan kehidupan sebenar sesebuah tempat yang aku lewati. Dari situ aku belajar sesuatu tentang erti hidup dan aku semakin bersyukur dengan ape yang Tuhan kurniakan kepada-ku. Aku adalah seorang pengembara !

Berkenaan trip pengembaraan kami pada kali ini, sebenarnya tidaklah dirancang. Pada mulanya aku hanya bergurau dengan hubby untuk bercuti ke negara sekian & sekian setelah membaca kisah pengembaraan seorang blogger yang mengembara ke seluruh dunia selama 333 hari. Tapi aku bukan nk travel selama tu. Siapa pulak nak tolong bayar Rumah & segala hutang bank aku tu. Tapi kalau ada yang berhati mulia nak kasi tu, nanti boleh Inbox aku yea, jangan segan-segan aku terima dengan hati terbuka.. . :))

Setelah melihat hubby sedikit berminat & menyambut baik tentang cerita yang cuba aku sampaikan kepadanya maka aku pun mulalah membuat sedikit summary perjalanan ke situ & ke sini. Seperti korang sedia maklum kami berdua ni memang kaki gamble. Memang ada-ada saja plan yg entah ape2. Asal boleh jek kami terjah. My hubby is My bestfriend. Walaupun kekadang, sesekali gaduh tu tak ingat dunia ... hihihii... (Dunia jekla tak ingat, akhirat ingat lagi ..hihihi..)



Pengembaraan kami kali ini adalah untuk meraikan Ulang Tahun Perkahwinan kami yang ke 8. Sudah agak lama rupanya kami hidup bersama, sedar tak sedar sudah 8 tahun. Di awalnya penuh dengan cabaran tapi di pertengahan usia kini hidup semakin baik & terasa indahnya hidup bersyariat. Mungkin kerana kematangan fikiran sudah mula bercambah & pengalaman selama bermusafir berdua banyak mengajar kami saling berganding bahu dalam menyelesaikan setiap permasalahan yg timbul. Itulah penting-nya pasangan yang muda2 tu keluar mengembara, bukan melancong tapi mengembara. Melancong ni selalunya bila duit korang dah tak habis than lepak kt shopping complex & butik ternama. Kalau camtu tak dinamakan mengembara ! 

Seorang cendikiawan pernah berkata "Untuk kamu mengenali seseorang maka bermusafirlah bersama mereka" Kerana selama bermusafir itu banyak rona & rintangan yang akan tiba. Dari situlah kita akan kenal apakah perwatakan sebenar pasangan kita tu. Kerana ketika bermusafir ia amat menuntut 1001 kesabaran hati & sifat kebersamaan yang tinggi. 

Melancong adalah perkataan yg sesuai untuk org yg ingin berjalan dengan gaya mewah & bershopping di merata tempat serta tinggal di Hotel2 mewah tanpa merasai kehidupan masyarakat setempat yg sebenar. Tetapi Mengembara lebih kepada mengenali alam, mencari makna sebuah kehidupan, mengenali budaya & kehidupan masyarakat setempat dengan lebih dekat. Itulah manisnya sebuah pengembaraan yg jarang2 dinikmati oleh mereka yg hanya datang untuk melancong.

Walaupun segala rancangan telah kami atur dengan sebaik mungkin, tapi kita hanya merancang, segalanya hanya Allah-lah yang menentukan & ketentuan Allah itu adalah yg paling terbaik untuk kita. Apepun aku sgt berharap agar semua rancangan kami kali ini akan berjalan lancar & di rahmati seperti mana perancangan UMRAH tanpa agent kami yg lalu. 

Segalanya kami serahkan kepada Yang Maha Merencana. Masih banyak perkara yg belum selesai & memerlukan penelitian rapi, baik dari segi penginapan & local transport. Paling utama adalah perbelanjaan semasa di sana. Selain itu, Travel Insurance juga antara perkara penting untuk difikirkan & dimasukkan ke dalam bajet, kerana malang tidak berbau. Insurance company yg menyediakan khidmat untuk travel antaranya adalah Alliance & juga Etiqa. Selalu kami menggunakan khidmat Alliance insurance. 



Merangka Itinerary perjalanan bukanlah semudah yg difikirkan, banyak faktor yg perlu di ambil kira contohnya dari mana ingin bermula & berakhir di mana. Main Route adalah perkara terpenting sebelum membuat tempahan penginapan. Setelah memperolehi "Route" yg sesuai maka tugas seterusnya adalah membuat tempahan penginapan & barulah difikirkan best location to stay, Local transportation, currency rate, Entrance Fee, Place to visit  & Halal Food. 

Perngambaraan kali ni lebih kepada menikmati alam & menyingkap sejarah Tamaddun Islam yg Agung. Sekiranya di izinkan kami bercadang untuk begpack bagi memudahkan pergerakan, walaubagaimanapun beg beroda wajib kene bawak juga. Aku mana larat nk kendong beg besar gabak atas belakang, setakat beg kecik tu bolehlah lagi. Sejak di diagnos mengidap slip disc L4 & L5 ni, aku memang kurangkan aktiviti berat. Jadi kita buat setakat yg mampu ajelah. Ade rezeki lain kali kita terjah lagik. mudah-mudahan segala urusan kami dipermudahkan  ameen !
 
Oklah jumpe lagi  untuk updating all the itinerary pengembaraan & keperluan barang2. See You Soon.... 
Babai...




 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan