Sabtu, 26 Mac 2016

Part 2 : Naik Keretapi dari Jakarta ke Bandung

Sekitar jam 8.30 pagi kami telah berangkat ke Terminal Putrajaya untuk menaiki KLIA Express ke KLIA 2. Lebih kurang 30 minit kemudian kami sampai di KLIA 2. Tiada beg yang perlu di check in. Datang berlenggang kangkung je, nak ke Bandung la katakan. Hanya bawak small luggage & beg sandang. Flight kami jam 10.30am so pusing epot dulu sementara tunggu nk boarding. Walaupun perut berbunyi2 untuk di isi tetapi nafsu makan terpaksa di tahan seketika, kerana banyak makanan telah di tempah untuk flight dari KL ke Jakarta. Aku sebenarnya telah tersilap membuat tempahan. Sepatutnya tempahan di buat untuk pergi & balik. entah macamna aku tak perasan rupe2nya aku booking 6 set makanan hanya untuk sehala. Nak cancle dah xboleh coz dah bayar semua.

habis merata tempat nak berposing..

Nuha Safiya lah paling excited nampaknya. Budak kecik ni klu cakap nk naik aeroplane bukan main menjadi dia, happy lain macam, padahal dah berbelas kali naik aeroplane. Ibu dulu nak g KL tu la paling seronok, heaven gile bila arwah tok mi & tok abi cakap nak g KL. Bukan g jalan2 pun kt KL tu, alih2 g Sogo shopping handbeg Tok Mi & Opah, itu jela pastu balik kampung. Tapi seronok sangat dah rasa. Tengok bandaraya Kuala Lumpur tu, dengan jalan2 yang besar & lampu2 yang meriah menjelang malam.

After dah check in maka tibalah masa untuk berlepas ke Jakarta. Masuk2 je dalam flight tu bahasa indonesia begitu jelas kedengaran. Ye aku nk ke Jakarta. Tempoh penerbangan sekitar 2 jam, Nuha tido je sepanjang perjalanan. so kami laki bini jela yg makan segala mak nenek yg terhidang depan mata. Masa pramugari nk serve makanan kt kami tu adalah part paling lawak aku rasa. Sebab diorang macam xpercaya kami order sampai 6 set makanan. aku yg duduk tepi tingkap tu buat2 X nampak je. Hubby yg handle, stewardess tu siap tanye, betul ye cik 6 set makanannya ? hihihihi pelahap sungguh manusia dua org ni gamaknya yea. Padahal dia xtau cite yg aku tersalah order. Cover perut skit.. hiihihi.

Yess kami sudah mendarat dengan selamat di Jakarta

Sempat lagik dia nak main2 kt sini pulak, haiishh...

Kami mendarat di Terminal 3 epot Soekarno Hatta Jakarta jam 11.30am waktu tempatan indonesia. Bersusun bas menanti kedatangan kami. Sebab Epot masih dalam proses pembesaran jadi agak jauh untuk menapak. So di sediakan bas untuk membawa penumpang untuk ke bahagian imigresen. Masa beratur tu aku kene tegur dengan staf diorang coz duk main HP. Siap tunjuk tanda di larang menggunakan HP ceeiittt banyak pulak pantang larang dia, aku tengah beratur lagik kot. Hubby buat muke Booo kt aku. huh hilang mood sekajap, Bajet bagus je indon2 ni. Selesai urusan di imigresen maka kami pun ke bahagian luar untuk amik teksi Bluebird ke Stasiun keretapi Gambir. Tambang teksi IDR 165,000. Jalan agak macet dan mengambil masa hampir 1 jam.

Tempat menunggu turn teksi Bluebird, walaupun ade je prebet sapu yg memanggil kami untuk menggunakan khidmat mereka tapi kami menolak dgn baik, kerana harga yg ditawarkan adalah jauh lebih mahal. Nampak mamat baju biru tu kan, sila bagitau dia anda ingin ke mana, nnt dia akan panggil bile tiba giliran anda.

Stasiun Gambir

Dah besar pun masih nk suh org dukung, apela kakak ni...

Layan jela aksi 2 beranak ni

Di Stasiun Gambir kami menapak untuk ke Menara Monas, Mercu tanda Bandar Jakarta. Hanya lihat dari luar pagar je. coz jalan nk masuk agak jauh, aku malas dah nk menapak. Coz xde ape yg menarik sngt dengan Menara Monas ni. Sebatang kara gitu je kt tengah2 padang. Klu nak banding dengan KLCC tu jauh langt dari bumi. Kemudian kami makan di Restaurant segera ala2 marrybrown gitu. temankan si kecik yg kelaparan. Harga boleh tahan standard KFC jek. huhuhu.

Ambooiii bukan main seronok abi duk sebelah amoi tu, panas membara je hati ibu ni, dah la tido kepala terlentok-lentok, haaiishh rasa macam nk g bersilat sat kt depan tu, kasi karate skit kepala abi tu, kot ye pun nk tido cover la sikit, xpayahla nk over2 sgt. Mood angin je sepanjang perjalanan, nk lena pun xdapat. haaiishh...

Dalam Executive Coach IDR 120,000 per pax

Setelah hampir 3 jam perjalanan, akhirnya kami selamat tiba di Stasiun Bandung. Kami ambil teksi untuk ke Hotel Premier Best Western La Grande di jalan Dago. Alhamdulillah selamat sampai juga akhirnya, Kami ke Mall di sebelah hotel untuk dinner. Menu Nasi Goreng buntut & juga Es teller, Hubby order Nasi goreng ape entah, tapi tak berapa sedap katenya, Nuha makan Mee bakso. Jalan2 tengok baju & beli coklat, air & biskut kt dalam Mall. pastu balik bilik & tido. Tamatlah kisah 1 hari perjalanan kami dari Kuala Lumpur - Jakarta - Bandung.

Inilah bilik kami selama 5D4N selama di Bandung, makanan mmg terbaik, bilik pun selesa. Tapi gambar ni aku amik masa dah nak balik, tengok tu bersepah barang dagangan.