Ahad, 27 Mac 2016

Part 3 : Kedai Kain Kana & Rumah Makan Sangkuriang Bandung

Semasa di Bandung kami menggunakan khidmat kereta sewa & supir Hayuka Bandoeng. Alhamdulillah servis yang di berikan mmg terbaik & termurah di pasaran. Untuk satu hari pusing bandar hanya IDR 370,000 pusingla ke mana sahaja yg anda mahu tetapi jika ingin ke Tangkuban Perahu & Kawah putih ada sedikit tambahan di kenakan kerana agak jauh. Tapi kami tak pergi pun kt situ. Mahal bebenor fee nak masuk. Klu dulu masa hubby pergi fee sekitar IDR 75,000 sahaja, tetapi sekarang meningkat kepada IDR 350,000 (RM130/pax) huh gile mahal. So kami decide say No to Tangkuban Perahu. Duit tiket tu buat Shopping lagi berbaloi.

Hari ke 2 tu kami di bawa oleh Ujang ( Supir Hayuka Bandoeng) ke kedai kain Kana. Katanya murah kain di situ. So kami mengikut sahaja. Sesampai di sana mmg banyak sungguh kainnya. Kedai kain Kana ni sebenarnya kawasan perumahan. Rumah dia tu di jadikan store baju2 yg di buat di kilang dia sebelum di agihkan kepada penjual di Pasar Baru katanya. Banyak jugaklah aku borong kain di sini, siap aku tempah terus untuk di buat baju raya & Jubah. Tetapi setelah ke Pasar Baru ke esokkan harinya, aku membuat kesimpulan lebih baik membeli di Pasar baru sahaja, kerana lagi banyak design & Harga boleh di banding2kan. Dari segi harga, Pasar Baru lebih murah jika di bandingkan di Kedai Kain Kana beza dalam IDR 20,000 sehelai untuk kain sulam. Huh mmg silap percaturan sungguh kali ini. Tapi jika dibandingkan kedai kain di Malaysia harga yg ditawarkan masih murah, ayat sedapkan hati sendiri.

Inilah Kedai Kain Kana yg aku maksudkan, Walaupun kain dia banyak tapi corak lebih kurang sama jek, cuma color je lain2. So pendek cerita tak banyak pilihan & harga tak boleh nego sangat, sebab dah murah katanya. Nasihat aku pergilah ke Pasar Baru dahulu, kemudian baru ke Kedai Kain Kana ni. Kualiti kain pun sama jek dengan pasar baru, xde beza pun, tipu jek cakap kualiti kain dia lagi bagus.

Lebih 4 jam aku lepak kt kedai kain ni, adala beberapa org yg datang membeli, tapi hanya beli sehelai dua jek, aku jek yg borong sakan haritu. Rupe2nya aku dah terkene. hehehehe... Pasar baru Lagi murah & cantik2... menyesal den !

Ini adalah kain2 di pasar baru, mmg lain coraknya, sangat bervariasi...

Aku belikan kain warna hijau biru tu untuk Opah. Coz xtau nk beli ape so aku beli kain je laa. Nak shopping pun dah xde mood coz dah borong banyak kt Kana tu, so kt pasar baru hanya beli jeans Blouse & jubah abi.

Habis cerita kedai kain Kana tu, kami meneruskan perjalanan mencari makan tengah hari di Rumah Makan Sangkuriang. Tempat ni agak jauh dari bandar bandung, lokasi agak ke pinggir bandar iaitu jalan menghala ke Tangkuban Perahu & Rumah Mode. Tapi kami tak singgah pun kat Rumah Mode haritu, coz jalan macet teruk, lagipun xde ape nk beli kot, harga barang kt situ pun katanye mahal2 belaka. So aku tengok dari luar je. Gambar pun lupe nk snap.

Suasana dalam Rumah Makan Sangkuriang agak luas, ada 6 buah gazebo dan ade juga tempat dalam restaurant. Suasana yang agak menarik tetapi kurang terjaga.

Ok makanan dah sampai Jom Kite menjamu selera dahulu

My Beloved & Me
dah lama tak bergambar berdua. Macam muda la pulak rasa, walaupun mmg masih muda. hihihihi...

Cinta hati Ibu

Sementara menunggu makanan sampai tu kami berposingla sekeping dua, hanya kami je duk dalam gazebo tu so kami posing la sesuka hati coz xde org nampak, klu ramai org segan jugak.

Kualiti makanan di Rumah makan ni biasa2 saja. Xdelah sedap sangat seperti yg di war-warkan. harga agak pricey. Untuk hidangan seperti yang di atas kami di charge IDR 350,000 (RM130) mungkin standard masakan padang atau sunda begitu harganya. lagi sedap Masakan padang di restaurant Sari Ratu kt KL ni aku rasa, harga pun lebih kurang je.

Setelah makan kami di bawa ke jalan Cibaduyut untuk membeli barang2 kulit seperti jaket, kasut tali pinggang, handbeg & macam2. Tapi kualiti harus juga di teliti, kerana banyak juga yang menipu di sini. Aku hanya membeli kasut Nuha. kasut aku & hubby semua da xde saiz so kami xbeli. Setelah itu ujang memaklumkan kepada kami, tailor yg telah di tempah di kedai Kain Kana tadi sedang menunggu kami di bawah untuk ambil ukuran. Lahai amik ukuran di parking kereta sahaja. hmm apa nk di kata, kos upah dah di bayar, aku ingatkan ade kedai, tetapi hanya jahit dari rumah sahaja. Harapnya semua ok2 jgn ade yg senteng & sendat pulak nnt.

Kami seterusnya ke Toko Tiga. Kat sini semua jeans ori di jual. Aku membeli beberapa helai T-shirt untuk Sadiq. Hubby juga tidak ketinggalan membeli beberapa helai T-Shirt. Kualiti kain yg agak bagus dengan harga yg terjamin murah. Kalau datang ke Bandung lagi aku nak borong T-shirt je kat sini untuk pakai sendiri & hadiah kt sesiapa. Wajib singgah.

Kami seterusnya ke beberapa Factory Outlet di Jalan Dago. Tapi takde ape yg menarik untuk di beli. Seperti harga & kualiti tidak setanding. So hanya pusing2 & cuci mata saja.

Lebih kurang jam 9 malam, aku mintak Ujang hantarkan kami pulang ke Hotel. Nuha pun sudah merenget ingin balik ke bilik, mungkin sudah keletihan seharian berjalan. Maka habis lah episod shopping & makan hari ke 2 kami di Bandung.