Selasa, 27 September 2016

Membina Cinta & Keserasian

Mencari cinta... !

Dalam hidup berumah tangga kadang-kadang banyak perkara yang membuatkan kita hilang kesabaran untuk terus mengekalkan cinta & kasih sayang pada tahap yang sepatutnya. Bukan mudah untuk maintain perasaan dengan sentiasa bersangka baik walaubagaimana pun ia bukanlah mustahil, cuma kita perlukan sedikit kekuatan jiwa untuk sentiasa mendidik diri supaya positive dalam apa jua keadaan. Hubungan baik dengan pencipta adalah faktor utama menyumbang kepada hubungan baik sesama manusia. Hanya insan yang mempunyai hati yang bersih akan mendorong mereka untuk berkelakuan baik.   

Mencari keserasian itu amatlah payah. Walaupun sudah bertahun-tahun hidup bersama, dalam erti kata hidup berumah tangga, tetapi masih banyak benda yang belum kita fahami sepenuhnya, tentang bagaimana cinta hati kita itu boleh berubah dari ketawa menjadi duka. Walaupun pada dasar-nya, kita berasa bahawa kitalah insan yang paling memahami sikap & perangai mereka, kerana hubungan antara dua jiwa yang sangat intim berbanding org lain. Tetapi itu adalah anggapan peribadi kita semata-mata, adakah pasangan kita merasa benda yang sama atau sebaliknya. Hanya dia & yg maha pencipta sahaja mampu untuk merungkaikan segala persoalan di hati.  

Setiap manusia akan berubah mengikut masa, samada berubah semakin baik mahupun sebaliknya. Cara & tanggapan kita terhadap pasangan adalah perkara paling utama. Sebagai seorang teman yang baik, kita seharusnya tahu menjaga hati sesama kita. Menjaga aib & menjaga nilai diri sesama kita. Jika ada yang terkurang kita lengkapkan, jika ada yang terlebih kita kongsikan, bukan saling menjatuh & menghina sesama sendiri. 

Berapa lama tempoh kita bersama pasangan bukanlah satu tanda aras yg betul untuk kita mengukur tahap keserasian. Tetapi sejauh mana kita menghargai, menjaga hubungan baik, menjaga maruah & rasa kebersamaan yang tinggi bak kata pepatah cubit peha kanan, peha kira terasa sakitnya. Hidup ini bukan untuk memenuhi kehendak manusia semata-mata, kita hidup sebagai hamba tuhan, menumpang secebis kasih sementara nyawa di kandung badan. Tiba masanya semua-nya kita tinggalkan. Kita hanya menumpang sesama kita. Menumpang kesenangan, menumpang jiwa untuk dicurahkan rasa cinta & kasih sayang. Maka apakah yang kita harapkan dari sebuah kehidupan yang hanya cuma menumpang buat seketika. 

Kadang2 kita terluka, kadang2 kita menzahirkan rasa cinta mahupun rasa benci. Kadang2 ada yang terluka lantaran kata yang menusuk kalbu. Tetapi bila di kenang kembali tentang hakikat kehidupan, tiba2 sahaja hati menjadi kosong. Kosong tanpa ada apa2 rasa. Kerana pengharapan yang sebenar-nya itu adalah mengharap kasih sayang Robbal'alamin. 

Semoga kita bertemu juga di Syurga nanti. salam sayang, salam kasih buat yang tersayang.