Rabu, 17 Julai 2013

Aku, Dia & Ramadhan !

Alhamdulillah, dah masuk hari ke 9 berpuasa di bulan ramadhan. Tahun ini aku menyambut Ramadhan bersama suami & juga anakanda yg dikasihi di rumah Hillpark 2 Kajang. Tahun ini adalah tahun pertama kitorang menyambut Ramadhan bertiga untuk sepanjang bulan. Sebelum ni, Hubby hanya ada di hujung minggu untuk berbuka bersama-sama. Bila weekdays masing2 pulang ke tempat kerja masing2. Aku di KL dan hubby di Penang. Tahun ini adalah permulaan Ramadhan yg paling bermakna untuk kami sekeluarga.
 
Selama berpuasa seminggu ni, kitorang xpernah sekali pun lg menjejakkan kaki ke Bazar ramadhan, berbanding tahun-tahun sudah. Walaupun penat balik kerja, tp aku tetap happy untuk menyediakan masakan berbuka untuk keluarga. sangat seronok bile hubby pun dengan baik hati & ringan tulang membantu aku di dapur. Hehehe.. I love U syg... Setiap hari menu masakan berbeza-beza. Aku siap buatkan schedule masakan lg. Huhuhu.. gile semangat nk masak.. Ala bukan banyak sangat lauk yg aku buat. maximum 2 lauk je. Hubby dah pesan awal2 xpayah nk masak banyak2, nnt xhabis...!! So kitorang dah decide, untuk berbuka cume ada 2 menu lauk shj. Satu menu berkuah, satu lagi sayur or menu kering.
 
Hari pertama puasa aku masak gulai daging & sayur je. Time sahur hubby masakkan telur dadar coz sayur da habis. Hari ke-2 puasa pula, kitorang berbuka di kedai Arab seksyen 7 Bangi. makan kambing sepuas hati sampai nk termuntah rasenya. Punyelah kekenyangan sampai perut pun da rasa sendat di tekan seluar, addooiii... Kedai Arab tu sebelah dengan  Darul Huffaz, harga buffet RM36/pax. Hmm bolehla.. walaupun kitorang datang dah lewat skit tp makanan still banyak.
Hari ke-3 plak aku masak Ikan Masak Pedas, belacan & juga ikan kerisi goreng, yummy2... sedaapp.
 
Hari Sabtu adalah Hari ke-4 kitorang berpuasa, Sepanjang hari Sabtu tu, ada 2 kerja telah di lakukan. Pertama ialah pemasangan Grill rumah telah siap di pasang pada hari Sabtu. Ke-2 ialah pemasangan Roman Blind & juga Railing curtain oleh Azizah Hias. Hehhee.. Nampak rupa rumah la skit pada hari tu. walaupun keletihan satu hari tu tp aku agak happy kerana banyak benda da siap di pasang. Petang tu plak, makcik di Subang Jaya call, ajak berbuka di rumah dia. Pemasangan gril siap di pasang dlm kul 5.30pm. After that terus bersiap untuk ke Subang Jaya plak. Klu xpergi kang kecik hati plak org yg menjemput. So kitorang singgah beli Nasi Arab kt kedai Tareem Hadramawt di Taman Sepakat 2. Dekat dengan rumah lama kitorang dulu. After berbuka, kitorang terawih kt Masjid Baru Subang Jaya. Baby Nuha tersangatla aktif, siap dia tawaf 50x kt masjid tu. Adooiiiiii pening kepala aku di buatnya. Dahla Jemaah sikit punya ramai. Anak sapa la ni yea... aktif sangat ni..? ehehehe... Bertolak balik ke Kajang lebey kurang jam 12 malam. Sampai rumah terus tido. ZzzZzZz 
 
Hari ke-5 puasa aku buat bebola ikan selayang masak tumis & juga ikan pari Panggang. Kerja panggang-memanggang ini slalunya my hubby yg buat. Mmg sedap klu dia buat. Ehehehe... kene puji lebey skit, kasi happy.. nnt klu cakap xsedap ade plak yg boikot xnk tolong masak ehehe... Tp mmg sedaapp betul pun hubby buat, entah ape yg di letak-nya, bile aku Tanya xnak cakap tu, secret resepi la sangat... :) Hari ke-6 berpuasa, aku Masak Sup Kepala Ikan Merah, Kerang Rebus & juga Kangkung Celur. Kolestrol mmg terbaik. Aku ni dahla high kolestrol, tp makan xde nk berpantang pun, main redah je semua benda. Selagi xsakit.. kite on je.
 
Sup tulang adalah masakan kegemaran aku sejak azali lg. Bile arwah umi masak sup tulang maka aku adalah org yg paling banyak makan nasi, selang beberapa jam makan nasi.. hehehe mmg kuat makan betul. So Pada Hari ke-7 aku decide nk buat Sup Tulang & telur dadar. yummy2 nk buat lagi-la minggu depan. Eehehe... Memandangkan stok udang dalam peti masih banyak so pada Hari ke-8 iaitu semalam kitorang masak Udang Lemak Cili Padi, Ikan Talapia Panggang & juga Sayur Taugeh... Semua makan dengan berselera & kenyang. Alhamdulillah.
 
Memu masakan aku selalunya tidak bercampur antara masakan Darat & juga Laut. Klu aku masak daging, for sure aku xkan masak ikan/udang/sotong or ape2 shj yg datang dari sungai atau laut. Itu semua sunnah Rasullullah, so aku cuba untuk menjadikan satu amalan pemakanan yg sihat untuk keluarga aku. Dulu, masa mula2 kawen my hubby slalu pelik ngan aku, coz aku xkan makan masakan laut & darat dalam satu hidangan. Klu makan kt majlis pun aku cuba elakkan. Tp sekarang hubby dah faham & dia pun follow cara aku, Klu makan kt kedai ke ape, kitorang xkan order masakan bercampur. Mudah2n semua ahli keluarga mendapat berkat & sihat sentiasa hendaknya.
 
Hari ini adalah Hari ke-9 berpuasa, aku tengah duk fikir samada nk masak or nk makan kt luar je. Actually aku nk amik feel berterawih di Masjid besar Shah Alam. Sudah lama aku X ke sana. Klu masa zaman Universiti dulu, aku sangat seronok berterawih kt situ, walaupun sangat sesak dengan Jemaah & sukar untuk mendapatkan parking tp suasana di masjid itu membuatkan aku terpanggil untuk terus berjemaah di sana. Seperti berada di masjidil haram pula rasanya. dengan masjid yg selesa, dengan imam yg sedap & juga suasana sekeliling yg mendamaikan. So dalam perancangan aku minggu ni, ingatnya nk ajak hubby berbuka di Shah Alam, after that terus berterawih kt Masjid Besar tu. Tp belum tau lagi la camne. Harapnya Nuha xdela aktif sangat. Ya Allah berilah ruang & kelapangan hati untuk aku menjalankan ibadah terawih di masjid Shah Alam kali ini. Moga Nuha baik-baik aje kat sana nnt. Ameen.
 
 
 
 
 
 





 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan