Rabu, 21 September 2011

25 Minggu @ MGTT

Pejam celik-pejam celik dah 25 minggu berlalu, xterasa pun masa berlalu, Alhamdulillah dah lebey separuh dari perjalananku untuk melihat bulan yg akan menerangi kesuraman mlm2-ku. Moga sang bulan akan memberi cahaya yg bergemerlapan untuk hari-hari yg masih panjang untuk-ku tempuhi sebelum bertemu yg Maha Pencipta..

Seawal jam 7.45 pg, aku dah bersiap untuk ke klinik kesihatan, biasanya aku bersiap nk ketempat kerje seawal jam 8.15 pg, tp harini nk ke klinik bukan maen awal aku da bersiap.. al-maklumla kliniknye kecil shj tp patient masya'Allah beratur amik no. kul 7.45 tu diorang da beratur. aku dapat no yg ke 9 untuk ujian MGTT, tp untuk sesapa yg berjumpe Doc. no. giliran dah nk masuk yg ke-39. itu baru jam 8.08 pg. sape yg dtg 8.30 mmg jenuh menunggu la, kematu buntut dibuatnya.. :))

Sebelum aku berceloteh entah ape2, mungkin ramai yg xtau ape ke bendanya ujian MGTT ni, (MGTT : stand for Modified Glucose Tolerance Test ) aku pun klu xbuat ujian ni mmg xpernah dengar pun, di pendekkan cerita ujian MGTT ni ialah ujian untuk mengukur tahap glukosa dlm darah atau slalu org panggil minum air gule, huh bukan main sedaap air gule dia, mmg caw habis, tahap gaban laa, mase mule2 nk minum tu aku da rs seram sejuk gak, coz nurse tu kate klu termuntah kene minum lain, adoyaaiii masak2.. aku dengan nekadnya teguk 1/2 mug senafas, peerrgghh rs pipi ni da kembang semacam, maklumla aku ni klu minum air milo mmg xcampur gule dah, mmg xngam la makanan manis2 ni ngan tekak aku, adeehh pelik tol laa Doc ni, boleh plak dia suspek aku kene kencing manis, atas alasan keadaan janin yg agak besar dr usia minggu yg sepatutnya, lg pun silap aku gak, coz tersasul mention kt Doc yg my fathers family history ade diabetis, itu pun salah satu alasan kukuh jugak knp aku kene buat ujian ni...

Ohye aku terlupa plak, sebelum ujian ni dijalankan, aku kene berpuasa dr jam 10 mlm lg. tp aku da xmakan ape2 sejak jam 8 mlm lg, lgpun aku xbape sihat mlm semlm, penat yg amat, siang tu aku ke site di Beranang, masuk ke ceruk kampung mane entah, nk cari KFC Farm, tanye org kampung kt situ sume xtau yg kt area Beranang tu ade KFC Farm.. parah2.. berpeluh2 aku duk berpusing-pusing, siap ke balai polis lg, diorang pun xtau.. adooyaaiii apelah nasib, dr jam 11.30 pg sampai ke 1 ptg barulah aku jumpe tempatnye kt mana, padahal bukannye jauh mane pun.. cume agak terceruk ke dlm kampung. GPS pun xdetect alamat kampung tu, ape entah aku dah lupe da nama kampung tu.. balik2 dr site kepala otak aku da berdenyut2, da cam kene inject drug pun yea.. mamai semacam + sakit kepala yg amat.. rumah pun aku rs da berpusing2 cam duk dlm roller coster... dlm keadaan separa sedar tu aku tertido, sedar2 dah jam 3.45 ptg, aku bingkas bangun n solat zuhur dah terlewat nk ke PTG Bangi, jgn tutup sudah.. skali bile sampai sana mmg sah dah closed pun.. hmm lantak laa aku da xlarat ni, luse jela aku buat..

Balik umah rest kejap sambil berFB, mood mmg xbape bagus nampaknye, nk tengok TV pun mls, aahh bestnye klu my hubby ade, boleh dia tolong sapukan ubat kt kepala aku ni, urut2 mane yg patut.. seedeyynyaa.. lepas solat asar aku duduk seketika di sejadah, tetiba aku terasa sebak je kt dada, terus menangis tersedu2.. rase cam sedey sngt, yerla dlm keadaan yg xberapa sihat camni xde sesapa kt sisi, hubby jauh, ummi dah lama xde, klu ape2 jadi kt aku, agak2nye sape yg tau.. itu yg membuatkan aku menangis makin menjadi2.. hubby plak sibuk ngan kerje dia, bukannye ingat nk call aku ke ape.. bukanye xtau aku duk sesorang kt sini.. hah.. mood sensitif da mule menjadi2.. entah ape2 mengarut-ngarut menerobos ke ruang minda-ku tika tu.. patutla org kate time pregnant ni, jiwa agak sensitip, padahal klu ari2 lain tu ok je.. mood dia nk dtg tu xkire mase..

hmm aku pun da dpt rase perubahan emosi tu tp kekadang aku pun xdpt nk mengawal desakan emosi aku jugak.. layanzz jelaa.. nasib baikla hubby jenis yg penyabar, walaupun kekadang aku tau benda yg aku nk sensitif tu xdela besar mane pun, tp entahlaa.. aku pun dah xdpt nk membezakan mane yg patut mn yg tak.. dlm keadaan diri yg da penat ditambah lg dengan beban kerje, walaupun xseberapa mane tp cukup utk membuatkan emosi aku xmenentu & kekadang terasa stress.. astarfirullahal'azim.. dugaan semua ni.. jauh dlm hati pun aku terfikir jugak yg Allah tengah menguji tahap kesabaran aku ni.. ya Allah... berilah aku kekuatan untuk hadapi saat2 getir ini seorang diri.. aku kene kuat, sebab aku nk anak aku pun akan sentiasa kuat & cekal menghadapi susah payah dlm hidup.. bile terkenangkan akan anakku yg dlm kandungan ni, semangat aku untuk menghadapi semua dugaan ni terasa sedikit ringan.. aku sentiasa berdoa agar aku tetap tabah utk lalui semua dugaan ni..

Aahh da off topik plak aku ni, berbalik pada citer pasal MGTT td, sebelum aku kene buat test tu, nurse panggil aku untuk mengabil sample darah aku sebanyak 3ml sebelum ujian, xdela sakit sngt kene amik darah, ala2 kene gigit semut je.. ehehe.. lepas minum tu, nurse akan minta kite duduk selama 2 jam untuk tempoh yg seterusnya sebelum darah di ambil lg. iaitu ujian darah selepas ujian dijalankan, so ade 2 sample darahla di ambil, maning that 2x kene cucuk la.. alaa xsakit pun.. :) eehehe.. selepas ujian tu aku mls nk lepak kt bangku tu, coz ramai sgt org, so aku angkat kaki terus balik umah, rest kt umah, pastu baru aku dtg balik utk amik sample darah.. so keputusan-nya akan diketahui 2 minggu lg. klu ade problem nurse ckp dia akan call. harapnya xde pepe laa.. ameen..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan