Isnin, 28 Mei 2012

Bercuti @ Balik Kampung @ Kenduri Kawin @ Terengganu

Selamat Pengantin Baru...
Semoga Kekal Bahagia Hingga Ke Syurga... :))

  
Hari Khamis last week aku amik cuti 2 hari coz nk balik kampung, my adeq ipar Muhammad Hanafi Mat Ali telah sampai seru untuk berumah tangga pada usia 28 tahun. Agak lambat jugakla dia dpt seru tu, klu ikut abg dia (My Hubby) 26 tahun da selamat mendirikan masjid dgn wanita comey rumah No.365 Jln Masjid Kg. Serai Island Dungun Terengganu ehehehe.. Macam2 cerita yg kitorang lalui sepajang tempoh cuti sampailah hari kembali pulang ke Kuala Lumpur.. sepanjang minggu tu my hubby ade kursus di Mindef so dia adela kt rumah pd waktu mlm, senangla skit tugas aku utk menjaga anakanda kesayangaku Nuha. Nuha pun happy je abi ade kan syg ibu..?

Hari Rabu tu my hubby dtg at my opis @ Wisma Zelan Bdr Tun Razak, so kitorang lunch sesama, best sngt dpt lunch time opis hour sesama.. ms my hubby sampai kt opis, aku di Public Bank Taman Midah bayar kete n rumah, so terpakselah dia ditunggu aku dlm 30 minit camtu. Plan asal aku nk suh my hubby bawak balik kete n tinggalkan motor kt my opis, coz nk g amik baby Nuha, Bayar bil Unifi, TNB, Digi, Maintenance Sri Dahlia & juga tunggu barang yg akan sampai. jeng..jeng..jeng... barang yg kutunggu-tunggu da hampir tiba, xsabar nk tengok rupenye lagu mana. :)) nnt aku akn cerita pd entry akan dtg.khas utk cite pasal barang tu je.. ehehhe.. sambung cite aku td, after pk punye pk aku xjadi nk suh my hubby bawak balik kete, coz aku plan nk balik awal skit. hehehe .. so mcm biasa aku angkat handbag n blah.. lebey kurang kul 2.30 ptg camtu..

Aktiviti pertama g amik bb Nuha kt umah Opah di Putrajaya, masa otw nk balik tu aku singgah beli mangga & rambutan skit utk bawak balik kampung esok. sesampai umah cik, gosip2 dulu 10-15 minit pastu kasi rambutan & mangga kt cik skit and balik umah di Kajang. tgk2 hubby da tercegat kt dlm umah.. aii cepatla plak pakcik ni balik, slalu klu kuar bayar bil segala mau setengah hari baru siap. ehehehe total sume spending utk bil2 RM2500. siap2 da diasingkan. Itulah aktiviti hari pertama setiap bulan bila gaji masuk. kite selesaikan dulu mane yg wajib, yg extra tu nnt2 dulu, ade lebih nnt bolehla selit2.. klu ikutkan rancangan awal, ptg tu aku nk ke Kota Damansara amik stok susu. pastu jln2 di IKEA huhuhu.. "x-de kerje lain, IKEA ..IKEA..IKEA.. nk beli ape lg kt IKEA tu" hehehe angin nampak..  my hubby duk membebel sambil memalingkan muke ke arah lain.

Tunggu Barang sampai da kul 4.30ptg, uh lewat gile sampai, janji nk hantar kul 3, ngok ngek toi FEDEX ni.. habis rosak plan aku nk ke Kota Damansara. hmm xmengapala, tukar rancangan. agenda seterusnya ialah membeli belah barang2 di TESCO Kajang. dah lama kot aku x ke TESCO ni... ade dekat 2 bulan rasenye. so mlm tu kitorang menghabiskan fulus di sana. beli beras, shampoo, sabun baby, mkanan & etc habis RM275. hah tu dia, banyak la plak.. beli ape je ni.. isk mahal betoi barang2 skrg, pejam celik, tarik sebotol dua da habis RM300. klu duit RM50 da pecah jadi Rm10 or RM5 mmg xnampak rupela kt mana perginye, sedar2 da xde.. Inflasi2..

Khamis ialah hari bertolak balik ke Terangganu, ikutkan pagi tu nk ke Kota Damansara, skali aku plak mamai, sambung tido sampai kul 10 pg. hmm cancle lg nk ke sana coz da lewat nk balik kampung. kemas2 barang n kemas2 rumah, basuh baju, masak2 n makan.. bertolak balik kampung yeye... balik kampung. Ini adalah kali pertama BB Nuha balik ke kampung halaman-KU. Nuha adalah seorang anak yg sngt mudah di jaga. xbanyak kerenah, bawak g jejalan pun senang, letak aje dlm car seat tu, tepuk2 skit 10- 20 minit kemudian dia akan tido dgn lenanya.. very good girlz...

Kuar rumah kul 2.30 ptg, pastu aku ajak hubby pusing ke Hillpark dulu, lama x tengok rumah ape cite da skrg, mase melalui jln dr Nadayu 92 aku ternampak iklan lelongan hartanah di Taman Harmoni, harga mcm cun je, saje je ajak hubby pusing2 kt Taman Harmoni tu, rumah area situ agak buruk & lama, banyak rumah kos rendah, kawasan pun agak menyeramkan. uh klu aku nk tinggal kt situ mmg sah2 aku xnk, mati idup semula pun aku xkan duk kt area situ sesorang. tp klu my hubby ade skali tu mungkin boleh difikirkan itupun klu mmg dah xde choice lain laa.. mmg xbest la kawasan Taman Harmoni ni buat mase ni, mungkin 4, 5 tahun akan dtg xtaula.. after pusing2 Hillpark kitorang terus kuar ikut Highway Cheras Kajang bertolak balik ke Terengganu. sepanjang perjalanan tu kitorang singgah kt McD Kemaman, makan mlm... Nuha plak sempat lg Popoo kt McD tu.. ape lg, kitorang menjalankan misi membersihkan Nuha atas Meja McD tu je.. ehehehe.. pekerja diorang tengok smacam je, ala relexla mek.. bukan kene meja pun, kitorang da alas siap ngan changing mate da.. sempooiiii.. ehehehe.. 

Hujan tersangatla lebat, tetiba je hujan dan ribut dtg dgn kuatnye, naik seram sejuk aku dibuatnye, lansung xnampak jalan, pokok nyior kt tepi jalan pun da liang liuk semacam je, dlm hati ni da mengucap panjang, jgnla jd ape2.. Alhamdulillah selamat sampai di Dungun. Syahir call ckp dia da masakkan sup ekor. so kitorang xbenti makanlaa.. jimat skit .. ehehe.. yummy2 sedaappp sup ekor mamat ni buat, xsangka plak pandai jugak adeq aku ni memasak.. senang bini dia dpat suami yg rajin memasak.. bagus2..

Pagi Jumaat tu seawal jam 5.30 pagi my hubby da bersiap2, katenya nk solat berjemaah kt masjid, skali pintu pagar umah berkunci la plak, so terpaksala di batalkan niat dia nk sujud sajadah di masjid pagi tu, kitorang solat subuh berjemaah kt umah je. aarrgghhh seronoknye rase, da lama xrase suasana pagi yg mendamaikan. dulu2 mase sekolah rendah & menengah aku slalu ke masjid pd pagi Jumaat. arwah nenek ajak temankan. sngt seronok dpt solat jemaah di masjid n sujud sajadah. lepas siap solat tok imam akan kasi tazkiroh skit utk jemaah yg hadir. tp itu dah lama berlalu sume tinggal cerita dlm kotak fikiranku. Lepas siap2 mandi aku ajak hubby ke Kubur arwah Ummi, kata org klu kite ziarah kubur pada pagi Jumaat, mereka dpt melihat siapa yg dtg ziarah, aku pun xtaula sejauh mana kebenaran pendapat tu, aku pun xbuat search plak. insya'allah klu ade mase nnt aku cube cari info2 berkenaan hal tu. kt kubur tu ade penyeduk sampah n penyapu, so aku merajinkan diri membersihkan kawasan sekitar kubur, lega rasenye dapat buat pahala di pagi Jumaat ni dan berasa sngt happy dpt menjengah kubur Ummi, mudah2n ummi dapat melihat aku dtg ziarah dikuburnya, sngt rindukan ummi.. :(  sedikit sebanyak terubatlah rinduku pada arwah ummi.. semoga ummi bahagia di sana. ameen.

Siap2 bersih kubur kitorang ke Pasar Besar Dungun melalui jalan Seberang Pintasan. dlm kepala ni nk makan Nasi dagang terengganu, da lama plan makan kt kedai tu, harap2nya bukak la ko kedaii Ooiiii, da banyak kali aku dtg , asyik tutup je.. skali jeng2.. tutup.. cisss ngok gek punye kedai.. tutup lg, asal aku dtg je ko tutup.. hampess toiilaa.. agaknye dia xberniaga hari Jumaat agaknye.. hmm nasib  baik ade jugak yg jual ns dagang, walaupun xsedap mane kire bolehlaa, sedap la dr yg kt KL ni.. aku cari kuih kegemaran arwah ummi, iaitu "Baid" org Trengganu pun xtau, tp makcik2 yg jual kuih taula.. aku pun mule suke kuih tu sejak arwah ummi suke beli mase kitorang slalu ke HUSM. kt sana kuih "Baid" ni sedap. Kt dlm tu dia pakai inti kacang. kt bahagian luar tu dia salut ngan tepung pulut. liat2 skit tp soodaappp... mmg seronok yg amat dpt makan kuih2 kt pasar.. aku beli ikan "aye" utk buat singgang. yummy2 sedapnye.. BB Nuha tinggal ngan adeq Ipar aku "Mai".

Petang Jumaat bertolak ke Kuala Berang rumah my kakak Ipar, mlm tu majlis akad nikah Ha kt masjid. aku pun xtau kt kampung mane masjid tu, cume yg aku tau lepas marghib. after solat2 sume org, maka berangkatlah rombongan kitorang ke tempat yg dimaksudkan utk akad nikah. skali tok kadi call ckp lewat skit coz dia kene kawinkan org lain dulu, Ha giliran yg ke 2 katenye. hmm lewat skitla nampaknye. so xpela tunggu jelaa.. kul 9 sampai di Masjid yg di maksudkan. sikit punye jauh kampung ni, aku pun xpernah sampai, mcm kawasan Felcra rasenya. dala jalan gelap semacam, xde lampu jln.. isk mcm ape je..Tunggu tok kadi sikit punye lama, yg pengantin pompuan pun xsampai2, adehh xkan xde sorang pun wakil yg dtg tanye khabar ke.. uh letih camni, dala dgn baby yg da rimas + kepanasan. maka lepakla rombongan pengantin lelaki kt Masjid tu hampir 2 jam.. ayoyo.. sume org da mamaii + angin satu badan.. hehehe.. mau x angin, keluarga sebelah pompuan xde initiatif langsung. pelik aku, xfahamlah ngan org kampung camni, slalunye org kampung ni agak berbudi bahasa. adeeehh dunia.. oh dunia.. akhirnye hampir jam 11.30 mlm, maka selamatla Ha & pasangannye di Ijab kabulkan. hmm pengalaman Majlis Akad nikah paling sempooiiii.. da macam kawen kt sempadan siam pun ye.. lawak2.. adeehh.. inilah jadinye klu xde proper plan, da haru biru jadinye.. kepala aku pun da mamai nk tido, kitorang x-join makan pun, coz da lewat nk balik Dungun, dekat sejam lebey jugak nk sampai ni. agak2 dlm kul 2 la sampai umah. hmm sesampainye sume org da membuta, penat aku ketuk pintu tingkap umah kejutkan Sadiq, nasib baik dia terbangun jugak akhirnya, klu x, ade aku pecahkan aje tingkap tu.. huh tido mati budak ni.. tension2.. dala kepenatan ni.. sampai umah solat, mengaji skit and tido... ZzzZzZZzzZzZz..

Hari Sabtu, kemas barang2, bangun tido pun da kul 10, huhuhu.. da lama xbangun time2 camtu, sngtla penat Dol.. kul 11 pg cuci kete yg da sebulan lebey xdicuci da mcm kete lembu rupenye.. kate org trengganu "Selokoh" huhuhu.. aku mulekan aje, yg seterusnya di sambung oleh my beloved hubby.. Ciko masak nasi goreng utk sarapan, hmm makan ajela.. org da masak kite raikan aje.. :))  kul 3 ptg bertolak ke Kuala Berang utk ke Majlis kenduri Ha kt kampung ape entah.sampai2 je, sume org da siap makan. tinggal aku n my hubby je... hehehe.. cam besela buat muke selamba badak masuk2 rumah nk bergambar ngan pengantin, BB Nuha Popoo plak.. aiiyaaa adik mmg suke kasi surpriselaa.. hmm gamble je laa, cuci tengah alam kt rumah pengantin.. hehehe.. sorry yea, ade ganguan bau skit.. lepas tu ke rumah kak Mi di Kuarters Polis KB, beli jagung skit utk bawak balik kt Opah nnt, pastu melawat Kak Yah di Tok Randuk Ajil. lebey kurang kul 7.30 mlm bertolak balik ke KL.

Mule2 my hubby bawak kete, tgk muke dia yg da mule mengantuk tu maka aku offer nk bawak kete, lgpun da lama aku x drive jauh2 ni, so aku take over, my hubby jadi co-pilot kt sebelah, BB Nuha duk kt blakang.. huhuhu kejam toii tinggal BB kt belakang.. aku take over kt Hentian Gambang sampai kuar Tol Karak, mase kt hentian Gambang tu aku salin baju dlm kete, rimas Dol pakai baju kurung dr siang td, nk drift ni kenela tukar baju.. huhuhu.. sepanjang aku bawak kete tu layan lagu je aku, my hubby da bongkang kt sebelah, siap berdengkur lg, amboi2 U seronok nampak.. hmm xpelaa tidola, nnt sambung drive plak yea aku plak nk tido. dr Gambang sampai ke Karak lebey kurang sejam lebey skit. mau xtak cam roket aku tekan minyak 150-160km sejam. sib baik ade geng ngan Toyota wish xdela ngantuk sngt2, sedar2 da sampai, based on GPS jarak perjalanan adalah 170km, mase yg aku catatkan lebey kurang  1jam 10 minit. hmm boleh dibanggakan. becoz my hubby n baby Nuha pun dapat tido ngan nyamannye tanpa sebarang gangguan brek mengejut dan sebangainye, pemanduan yg smooth.. lepas sampai di penghujung Tol LPT tu aku kejutkan my hubby, suh dia la plak sambung, lgpun aku seram skit nk bawak kete kt Karak ni, dala hujan renyai2.. better aku tido lg best.. hehehe.. sedar2 my hubby kejutkan solat isya' kt Petronas Cheras sebelah Restoran Cerana tu.. siap2 solat teruskan perjalanan ke destinasi seterusnya.. maka selamatlah kitorang sampai ke rumah jam 12.20 mlm. sngt penat n keletihan + mengantuk, naik rumah salin baju &... ZzzZZzZzzzzzZZzzZZzZzz...

Itulah cite perjalanan percutian kitorang ke Terengganu pada hujung minggu lepas, tersngtla pack dgn pelbagai aktiviti & penuh dgn pelbagai pengisian Rohani yg mantap... Hari Belia satu mesia yg kt Putrajaya tu Booolayan laaa.. xkuasa nk g pun.. itu bukan pengisian Rohani itu pengisian Rohantu namanye .. merosakkan remaja je la yg ko pandai Najib oooiiii... bagusla tu... :))









Tiada ulasan:

Catat Ulasan