Khamis, 10 Mei 2012

My Stories @ Book Fair PWTC 2012

Last week kitorang ke book fair di PWTC, sarat dgn manusia, nk berjalan pun rase seksa, ya Allah naik mamai kepala otak aku, tp semangat nk ke book fair sgt-kan, hmm redah ajelaa. huhuhu Baby Nuha pun join skali dgn kegawatan nk bernafas tu.. nasib baik adeq ok je.. very the cooling cool cayunk Ibu ni.. sikit pun x meragam, snyap membatu duk dlm pelukan my hubby.. good girlz.. muahaha

Sesampai aje kitorang kt PWTC tu, dari jauh da blh agak yg perjalanan nk masuk ke situ mmg sesak, nk dpt parking pun sikit punye payah, 2,3 kali pusing still xde parking. Last2 decide park kt Putra Place.. itupun bukan kt tempat parking, main redah jelaa asalkan x menghalang lalu lintas n lepas laluan org ramai.. senang kan jadi aku.. xpayah nk pk bagai nk mati, asal boleh je simple dimple.. kuikuikui..  so dlm panas terik nk ke PWTC tu kitorang menapak jela, da lama aku x masuk kt Putra Place ni, dulu2 mmg dah jadi tempat aku melepak kt sini.. mcm2 kenangan singgah di minda, wah sukenye dapat melalui detik2 silam pada usia yg semakin matang, klu dulu da rase cukup dewasa, rupe2nya banyak benda lg yg belum aku lalui, asam garam kehidupan itu masih panjang, melalui kembali tapak2 kenangan yg membahagiakan membuatkan aku tersenyum sendiri, pada ketika arwah ummi masih ade, teringat semua perkara yg telah lalu, mmg seronok yg amat setiap kali nk balik kampung.. perasaan gembira yg X-terhitung.. hmm tp sumenya hanya tinggal ingatan yg abadi dlm hati, yg akan selamanya berbunga sampai ke penghujung hayatku..

Teringat pada suatu ketika, aku pernah park Motosikal aku kt Putra Place ni, mase tu aku nk balik cuti semester, so bas nk ke Kay Tee dr Sek 17 shah alam da habis, so terpakselah aku naik bas dr KL - Kay Tee, seingat aku lama jugakla aku park motor racing aku kt situ, ade dlm 3 minggu klu x silap.. risau jugak sebenarnya tinggal motor kt situ, takut2 kene songlap Mat Pit. Habis 3 minggu bercuti di kampung, da tiba mase nk balik ke KL, sesampainye aku di Hentian Putra tu, mata bingkas mencari kelibat motor kesayanganku itu, "Alhamdulillah selamat pun motor aku".. hehehe syukur xjd pepe ngan motor aku, on switch pun ok.. so aku bawakla motor cam biasa bertolak balik ke UiTM shah alam.. skali mase aku park kt pasar seni ade sorang brother tegur aku, apesal lampu tu dik..? sambil dia memandang pelik pada aku, agaknya dlm kepala dia pk " ape kes budak pompuan ni, pakai tudung elok je, xkan minah rempit join racing mlm kt Jln TAR, itu yg cabut lampu depan kot" huhuhu.. Mase tu aku pun terperanjat jugak, xperasan plak ade benda yg xkene ngan motor aku ni, rupenye lampu depan motor aku da kene songlap.. adeehh.. ade jugak yg X-selamat, Td mase aku sampai xprasan plak, haremjadah punyer pencuri ni.. nasib baik aku bertolak balik dr Terengganu Ke KL malam, so sampai pagi2 bute kt putra place, lepas matahari da naik baru aku gerak nk ke UITM shah alam.. klu x, mau bergelap aku.. huh hampess..  lepas pd peristiwa tu aku dah xpernah park motor aku kt situ lg da.. Serik punye pasal, xmo pisang berbuah 40x.. bak kate pepatah, adalah menjadi sesuatu yg BODOH jike kite tersadung pada tempat yg sama utk kali yg ke-2.. so mmg cukup skali jelaa.. no need same thing repeat again

Otw menapak ke PWTC, dlm diam2 Baby Nuha telah kasi surprise.. adeq da PoPoo... aduss syg Ibu ni, tgh2 sarat ngan org ramai sempat lg dia menabung.. hmm xpela, by hook or by crook nk kene bersihkan jugak adeq-nye Popoo ni, klu x nnt gatal2 plak syg ibu, mesti xselesa.. stock geli2 je rase.. hehehe, oleh kerana xde bilik diapers kt situ so kitorang salin kt atas lantai je, beralaskan kain lampin, lain2 peralatan dah ade, cume air je yg xde, xkisahla Baby Wipes dah ade, hmm kire okla tu..  yg penting adeq bersih + selesa, amacam ok x.. ? ehehe mmg sempooii je syg ibu ni.. mcm ibu jugak yea syg.. bagus2, Kite Senang2kan Perkara yg Senang Jgn di Rumit2kan Benda yg Mudah..!!!  itu adalah tagline utk aku-nye personal life huhuhu.. mule2nye kitorang da cari tandas yg elok skit, tp bau tandas sumenye meloyakan tekak aku, ditambah lagi dgn kondisi tandas yg basah lencun, faham ajela time fair camne, klu org dah bersesak kt dlm tu, kt toilet pun xkurang sesak ngan pelbagai bau.. aarrghh xmo laa aku.. lebih baik salin kt depan pintu PWTC tu je, walaupun xjamin bersih tp org xdela ramai sgt.. kire comfort la skit.. hmm klu berkaitan perkara yg menusuk lubang hidup + Najis mmg aku xleh bertolak ansur, xde jln pintas utk benda2 camtu ok.. lain2 perkara still blh negotiate..

Lepas siap2 baby Nuha, aku plak tetiba terhidu bau makanan dr gerai2 kt dlm tu, uh perut dala lapar ni, td pagi makan ape je.. isk nk kene singgah mkan la sat.. xkisahla bape RM pun, asalkan perut berisi, nnt nk  bersesak dgn perut lapar ade aku pitam sat g.. hubby mmg xmo makan, padahal aku tau dia pun lapar jugak tu, cume cover line, besela pakcik ni mmg suke cover line, ala muke maintain baik punye.. xkisahla.. aku xde nk tahan2 laparnye, dah perut lapor makan ajelaa.. satu kerje plak nk cari kedai kt luar sane, mahal skit pun nk buat camne, besela kt PWTC ni makanan mmg cekik darah skit.. last year kitorang pernah kene skali, mase tu ade renovation expo, so kelaparan punye pasal kitorang beli nasi lemak telur rebus separuh, 2 bungkus dgn air mineral.. tau harga bape RM.. ?? total sume RM15 hengget mak kaw.. nasi lemak bungkus daun pisang yg xbape sedap tu RM5/bungkus and air mineral cop 1 Malaysia RM2.50 .. gile bapak mahal.. mmg xpadan ngan harga la diorang ni, klu duk singapore aku leh accept lg, adeehh.. itu yg my hubby xnk makan tu agaknya, siap dia tanya aku lg, "Ingat x aritu, kite makan nasi lemak bape RM..? xberbaloila makan sini" huhuhu.. ingat mmg ingat, tp klu perut da menyanyi apekan daya :) Last aku makan nasi campur. aku amik 2 pinggan, kesian plak kt pakcik sorang tu, xkan aku nk makan sesorang plak.. siaan my hubby.. nnt mesti buat muke sedey.. huhuhu.. xpela aku belanja hari ni.. total sume RM16. sepinggan nasi lauk gulai ayam n ikan goreng RM8. hmm makan jela..

After perut da settle maka kitorang pun berjalanlah menuju booth2 yg ade, mule2 skali aku subscribes majalah Fortune + Reader Digest + Discovery = RM448 utk 1 yrs, kire ok jugakla promotion dia, klu beli kt luar mahal jugak, so sambung subscribes balikla, lg pun kitorang ni mmg ulat buku, aku punye HOBI mmg suke beli buku.. beli dan beli dan beli.. bace time free je.. huhuhu kekadang tu ade je buku yg X-sempat aku habiskan sampai ke harini.. xkisahlaa yg penting, buku tu ade tersusun di rak buku aku yg comel tu... ehehe... itulah Hobi aku yg dipupuk sejak zaman kanak2, arwah ummi slalu bawak aku ke mana2 pesta buku di Kuala Terengganu, Book fair kt Terengganu diorang buat kt Stadium Negeri or Planitarium selalunye.. dan Abi akan kasi RM100 utk beli buku. syarat-nye xboleh beli buku komik.. buku lain xpe.. ade syarat lg tuu.. :))  klu x ikut syarat nnt sudah beli ade kene masuk tong sampah buku2 yg X-lepas standard my Lovely father.  my father tersgtla garang & tegas orgnye, tp dia tersangatla pemurah & baik hati klu anak2 mendengar kate dia, pendek kate, xdegil & rajin belajar... klu dpt result bagus, ckp je nk ape.. pasti akan ditunaikan on the spot...Ohh really Miss U my beloved Abi..

Sambung jalan2 lg, aku subscribes Solusi + Al-Ustaz = RM180, ini adalah antara majalah penting yg sentiasa aku beli setiap bulan sejak 2 tahun lepas.. macam biasela beli dan beli.. kekadang yg 5 bulan lepas punye keluaran aku baru je habis bace last week hahaha.. Tujuan UTAMA aku ke book fair kali ni adalah utk mencari sebuah KITAB agung karangan Imam Al-Ghazzali iaitu Ihya' Ulumuddin, dah lama aku nk cari buku ni, yg kt kedai selalunye dia da muatkan dlm 1 buku, aku xnk yg camtu, aku nk ade jilid 1-8 tu, yg tu Ori.. xmola yg dah tulis semula ni.. xsyok nk bace.. harap dapat murah skitlaa kt fair ni.. pusing punye pusing akhirnye jumpela buku-nye, yg satu tu aku mmg berkenan, tp harganye mak dato.. mahal sngtlaa..RM560 : after Discount 20% = RM448.. Uh  dah terlebey bajet aku ni, dia ade 3 jilid je, kate jurujual tu, jilid 1, 2 & 3 di muatkan kan dlm 1 buku, sebab tu dia ade 3 jilid je, mmg cantik buku dia tp itula al-fulusi da limit, pusing lg.. last2 terjumpela 1 set yg ade 8 jilid dan harganye alhamdulilah under bajet RM230 lepas potong discount 20% = RM190. :)) aarrgghhh lega da dpt beli buku yg dicari2..


Kitab ini tersangat bagus sekiranya menjadi bahan bacaan para golongan muda, kerana Ihya' Ulumuddin ini memberi panduan & mengajar manusia tatacara hidup beragama yg sebenarnya. moga2 dgn memilikinya & mengamalkannya menjadikan kite hamba yg lebih memahami hakikat kehidupan dunia yg fana ini. Aku Mula mengenali karangan hebat ini seusia 10 tahun, antara banyak2 buku & kitab koleksi Abi yg tersusun di rak buku rumah, kitab ini sgtlah menarik perhatian utk aku membacanya. tp yg Abi punye tu klu xsilap aku hanye jilid 1, itupun sampai skrg aku belum habis membacenya. Faktor mendorong aku minat membaca adalah kerana zaman kanak2 aku tersangatlah bosan, ummi kerje di Kuala Terengganu, pagi2 lg dah keluar, balik2 da ptg.. so utk mengisi mase2 lapang aku sendirian dirumah aku akan membace semua buku yg ade.. klu aku rase menarik aku akan terus membaca, klu aku rase buku tu ala2 membosankan aku xbace laa.. huhuhu.. so wahai ibu2 dan para bapa pupukla minat membaca dikalangan anak2, jgnlah terlalu mendedahkan mereka dgn dunia hiburan yg xpernah ade penghujungnya..  

Antara buku yg aku beli lg sepanjang berada kt dlm tu adalah buku masakan RM40, CD ceramah Ustazah Nur Bahiyah + Nasyid RM30 dan majalah ape entah lg. jumlah sume perbelanjaan yg dihabiskan utk Book Fair adalah RM950 ini termasuk kos makan skali RM16 tu.. huhuhu seronoknye dpt bawak balik buku2.. tp aku xbawak pun.. mcm biasalah, dah makan kenyang2 ape lg.. kerje lebey skitla ye.. ehehehe ciaann my hubby slalu kene dera angkat barang, dahla baby Nuha dia jugak yg kendong, yerlaa aku manela larat nk bawak buku2 yg berjilid2 tu.. dah kate HERO.. xkan hero kt luar rumah je cik abg.. kt dlm umah pun kene la Hero skali yea.. whatever it is.. Thank U so much  syg, dgn adenye kamu, sy sngat seronok memborong ape shj.. :))

Habis cerita di Book Fair PWTC.. hampir sepetang kitorang menghabiskan mase hujung minggu di sane.. banyak faedah & manfaat yg dpt dikongsikan bersama, so perjalanan di sambung pule ke IKEA.. hahahaha ingat dah habis ke.. belum lg.. I nk ke IKEA plak ni, xpuas lg nk berjalan ni, penat seharian berkerje so xsalah hujung minggu ni kite habiskan mase berjalan2 kan.. lg pun my hubby hanya ade weekend je.. so ape lg, kasi cukup2 la time weekend ni.. no time to rest ok.. dah cukup rest seminggu goyang kaki kt Penang sane.. huhuhu kesiaan my hubby.. Cite di Ikea akan disambung pada entry akan dtg coz mate nk kuyu ni, nk terlelap da rase.. nite2..:)) sweet dream..  




Tiada ulasan:

Catat Ulasan