Isnin, 14 Mei 2012

Bersunat baby Nuha

Waaa Syg2 ibu da 4 bulan.. sekejap je mase berlalu syg ibu da makin besar DAN ibu semakin bertambah usia :( .. sempat ke agaknye ibu nk melihat anak ibu membesar & mempunyai sebuah kehidupan yg sempurna. Doa ibu siang dan malam utk anak ibu, mudah2 ibu dipanjangkan umur oleh-NYA utk melihat anak ibu membesar, berjaya, berkahwin dan punyai anak2 yg baik akhlaknya.. :) Amen ya Allah.

Td g hantar Abi kt Stesen bas Kajang. harini (isnin) abi amik cuti.. dan ibu tanpa dirancang teramik EL huhuhu, macam2.. xde plak dlm perancangan nk cuti, entah bagaimana tetiba bangun pagi td rase cam mls nk g kerje.. lgpun kesian plak kt Abi tinggal sesorang terkontang-kanting kt umah jaga adik, so xpela ibu amik EL ajelaa.. :)) This weekend Abi x-balik jumpe adik coz abi ade Exercise pemusnahan Boom di Gurun Kedah. so this weekend kite berdua ajela nampaknye, hmm bosannye.. Syg ibu kene slalu doakan, mudah2n abi sentiasa selamat yea.. ok syg..muahaha. tp the whole week selepas tu abi ade kursus kt MINDEF plak.. so nnt mlm2 abi akan dodoikan adek tido.. ehehehe seronoknye.. adik la yg seronok, coz abi sentiasa utamakan adek dr ibu.. hmm xmengapalah syg, Ibu ok je.. yg penting syg ibu dpt tido dgn lena & membesar dgn penuh kasih syg.

Hari Ahad 13hb May 2012 ibu baru sempurnakan 1 lg tuntutan "bersunat" utk anak ibu ni, dr sehari ke sehari asyik xde mase je nk sunatkan adik. walaubagaimanapun Ahad baruni alhamdulillah selesailah sudah. Ibu sunatkan adek di Pusat Perubatan Islam Az-Zahra Bangi, kire okla, cume doktor yg buat procedure utk adik tu xbape bestlaa.. entah ape2 skit, adik nangis pun dia nk komen itu ini, bagi aku standardla baby, bile org pegang kaki n tangan dia mau dia x-nangis.. aiiyaa xmesra alam la doc ni, mmg xbest.. hmm adeehh mcm2, ibu layankan ajela doc tu. Siap dia kate" biasa baby klu 4 bulan ni xdela menjerit sampai camtu klu bersunat, coz bukan sakit  sgt pun, sikit aje.. nnt Ibu dia ingat sakit sngt sampai Baby menjerit kene sunat.." Aiiyaa ape punye statement la doc ni, mamai kepalaku, nk aje aku menjawab, sy bukanlah ibu jenis yg nk angin xtentu pasalla doc. Agaknye dia takut aku angin kot bile tgk baby menangis mase dia potong baby punye tut, tu kot, hmmm ape2la doc.. :] tp yg bestnye  Kos cume RM39 shj. murah saje kan. hehehe..

Benda xdelah susah mane pun tp itula kekadang sebagai manusia kite kekadang sentiasa memandang remeh benda2 yg camtu yg akhirnya akan menyusahkan diri sendiri jugak. pesanan utk diriku yg sering lupe. klu benda2 keduniaan blh aje kite buat tanpa kite lengah2kan.. tp tang hal2 yg berkaitan agama selalunye kite suke amik mudah. Ya Allah.. masih banyak kekurangan diri yg perlu diperbaiki.. hmmm... Walaupun Hukum Bersunat bagi kaum Hawa adalah "harus" tetapi ia mempunyai kesan yg besar terhadap emosi kanak perempuan tersebut apabila mereka meningkat dewasa. Utk yg ingin melakukan-nya akan mendapat pahala dan bagi yg enggan tidak mengapa. tidakla sampai jatuh berdosa pun klu xbersunat.

Yusuf al-Qardawi ada menegaskan bahawa :

“Semuanya terpulang kepada ibu bapa kanak-kanak perempuan tersebut. Jika mereka hendak mengkhatankan anak mereka, ia diharuskan, dan sebaliknya jika mereka enggan melakukannya, ia tidaklah menjadi suatu kesalahan. Walau bagaimanapun, bagi mereka yang cenderung untuk mengkhatan anak-anak perempuan mereka, beliau menasihatkan agar dikhatankan sedikit sahaja daripada kulit, berdasarkan sebuah hadis Nabi s.a.w.: "Potonglah sedikit sahaja dan jangan sampai ke akarnya kerana ia mengelokkan wajah dan menyenangkan hati suami". 


Mudah2n dgn niat yg Ikhlas kerana Allah ia akan memberi yg baik utk pembesaran anak Ibu yg Ibu & Abi kasihi ini... Selamat Mlm Syg.. muahaha..