Khamis, 19 Mei 2016

Pengembaraan Rohani :: Mekah Kota Yang Diberkati 2

Melakukan umrah secara sendiri tanpa menggunakan mana2 travel agent merupakan sebuah pengalaman yang sangat menyeronokkan. Ia mengajar kami erti sebuah kekuatan, kesabaran & saling berkerjasama antara satu sama lain. Alhamdulillah, tidak banyak dugaan yg datang menimpa sepanjang perjalanan, semuanya menjadi mudah & indah. Seperti DIA menghantar seorang PA yg sentiasa ada & bersedia membantu kami pada bila2 masa. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar.

Hari Last kami di Kota Makkah. kami Pusing2 ke Menara Jam & beli sedikit buah tangan untuk ahli keluarga & kawan2. Nuha Safiya pula seperti biasa bile melihat burung merpati yg banyak di perkarangan Masjid, mulalah dia berlari ke sana ke mari.

"bermainlah sepuas hatimu wahai anak, mudah2 ini bukan kali terakhir engkau bergembira dibumi yg penuh barakah ini. InsyaAllah kita akan ke sini lg nnt"

Yang bahagian belakang tu adalah bangunan Hotel Hyatt Regency & juga Hilton Suite. Tetapi lokasi bilik kami berada di bahagian menara yg sebelah sana (kanan). Bangunan sebelah kanan yg berada di hadapan itu adalah bangunan Hotel Intercontinental Dar At-Tawhid manakala bangunan sebelah kiri adalah Hilton Tower, Zamzam Tower @ Menara Jam.

Dihadapan pintu bilik kami yg banyak meninggalkan 1001 cerita sepanjang 11 hari kami di sini.

Hari-hari terakhir kami di Haramain terasa begitu sayu. Setelah 18 hari kami di tanah suci, hati begitu lapang sekali, Jiwa amat tenang & bahagia. Syukur ke hadrat Allah kerana Dialah yang mengurniakan segalanya untuk kami. Bilakah lg kami akan dijemput ke sini. Berat rasanya kaki untuk melangkah keluar, rasa ingin shj aku menetap di kota ini. Hendak mengemas beg pun terasa malas. Lagipun tidak ada ape yg perlu di Pack, coz barang2 tidaklah sebanyak mana. Waktu penerbangan pulang kami pada hari itu adalah pada jam 11 mlm waktu Saudi. Pada mulanya kami merancang untuk bertolak ke Jeddah selepas Asar. Tetapi setelah berfikir kembali lebih baik bertolak sedikit awal, manala tau jika ada sebarang kesulitan yg berlaku nnt, sekurang2nya masih ada sedikit masa yg berbaki. Jadi kami Check out bilik selepas Zuhur. Sekitar jam 2.30 ptg kami telah bertolak ke Jeddah menggunakan Teksi, tambang SAR150 shj. Tempoh perjalanan mengambil masa sekitar sejam suku. Teksi tu bawak kereta macam ribut. Boleh tahan laju. Jam 3.45 ptg kami dah sampai di Jeddah Airport.

Sementara menunggu Abi check out. Alhamdulillah staff hotel pun sgt baik, mereka tidak kisah pukul berapa kami nk check out, walaupun waktu check out sebenarnya adalah sebelum jam 12.30 tghr. Klu nak check out malam pun boleh. InsyaAllah jika ada rezeki lg kami dtg ke bumi ini, kami akan menginap di sini lg.

Pakcik tu adalah Tokey yg menjual air zam-zam untuk airport, seorang yg baik hati, bersembang dengan aku mcm dah kenal lama jek, sgt baik & peramah org-nya. Siap bagitau aku, klu nk post air zam-zam ke Malaysia pun boleh tapi kos penghantaran kene tanggung sendiri.. hihihhihi...

Semasa di kaunter check in, satu dari 3 beg bagasi kami melebihi berat sebanyak 9kg menjadikan jumlah berat 32kg . Sepatutnya tiada masalah kerana total berat setiap penumpang adalah 46kg. Tetapi di Airport Jeddah ia sedikit rumit. berat 46kg itu hanya untuk 2 beg shj, tidak dibenarkan untuk 1 beg melebih berat 23kg. Jadi terpaksalah kami membeli kotak & repack balik barang2 kami. Tetapi yg peliknya semasa di kaunter Saudi Arabian Airline KLIA ok shj, tiada pulak masalah beg berat dr 23kg kene reject. Hmm Lain negara lain caranya. Kata org tua2, Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum. Setelah selesai pack barang2 aku membeli 4 botol air Zam-Zam untuk di bawa pulang. Rupe2nya hanya 3 botol shj yg dibenarkan check in. Kerana hanya 1 botol dibenarkan untuk 1 passport.. Adooilaaa mcm2 hal.. akhirnya aku dapat satu Idea, better aku masukkan sekali botol air zam-zam tu ke dalam Luggage. Dengan syarat berat luggage tidak melebih 23kg. Alhamdulillah, percubaan yg mendatangkan hasil. hihihihi..

Stok Air Zam-zam yg banyak, Setiap kotak hanya 5 liter

Lebih kurang jam 5 ptg kami dh siap check in beg, maka kami bergerak ke Red Mall. Sekadar igin mengenali bandar Jeddah dengan lebih dekat. Kami naik teksi ke Red Mall. Tambang dr Airport SAR70. Tersangatlah mahal. Mmg dah terkene. Pada mulanya hubby memberitahu aku tambang teksi SAR17 sehala. Dua tiga kali aku tanya, betul ke, jgn2 SAR70 tak. Coz hubby yg deal. Aku tunggu je kt dlm airport tu. Bila dah nak turun kt Red Mall tu barulah hubby tau yg tambang SAR70. Dah miscommunication lg kt situ. Mmg tepatlah sangkaan aku. Xde nk murahnya klu tengok org luar, mesti nk ketuk kaw2. Hmm ape2lah, bayar ajelah. kepada jemaah yg nk Ke Mekah or Madinah aku sarankan jgn speak english sgt dgn diorang ni, coz mmg entah ape2, jarang2 je yg faham. Sebut harga pun xbetul. Better belajar sikit sebutan dalam bahasa Arab cthnya : 50 riyal = Khomsiin,  10 Riyal = Isyriin 100 Riyal = Miiah.

Kami berada di Red Mall sampai jam 8 mlm kemudian kami bergegas untuk ke Airport semula. Tiada ape yg best sangat di Red Mall. nak shopping pun xde mood. Sekadar jalan2 & pusing Mall menghabiskan sisa masa sementara menunggu take off. Tepat jam 1030 mlm kami di panggil masuk untuk boarding.

Selamat Tinggal Bumi yang penuh barakah, semoga di lain waktu kami akan tiba kembali ke bumi ini. InsyaAllah. Perjalanan pulang juga baik2 belaka. Tiada cuaca buruk mahupun gegaran yg berlaku. Alhamdulillah kami tiba di KLIA sekitar jam 12.30 ptg.

Sesampai di Rumah aku mendapat berita Kota Mekah di landa angin kencang serta hujan lebat yg menyebabkan Masjidilharam banjir pada ptg 26 April 2016 itu. Bahagian dalam masjid di tingkat 1 di penuhi air setinggi paras betis. Kejadian berlaku selepas Asar. MasyaAllah nasib baik kami telah bertolak keluar lebih awal, kerana jika diikutkan plan asal kami ingin bertolak ke Jeddah selepas Asar. Tetapi tiba2 perasaan berubah untuk keluar selepas Zuhur. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar.

Seminggu sebelum kami ke bertolak dari KL ke Madinah, Kota Mekah juga di landa ribut & banjir. Namun selama 11 hari kami di Kota Mekah, cuaca Alhamdullilah elok2 shj, walaupun sedikit panas. Elok shj ketika kami bertolak meninggal Kota Mekah beberapa jam, Mekah kembali di landa ribut & banjir. Maha Suci Allah yg memelihara kami daripada sebarang kesulitan. Dialah Allah yg memelihara sesiapa shj yg DIA ingini.

Subhaanallah Alhamdulillah walaailahaillallah huallaahuakhbar !