Rabu, 25 Mei 2016

Bila Org Kampung Datang Ke Rumah

Bila dah duduk KL selalunya org kampung akan datang bertandang ke rumah. Itu perkara biasa bagi kami. Dulu masa kecil2 pun, kami selalu datang berkunjung ke rumah cik di Manjalara Kepong. Setiap kali cuti sekolah maka kami sekeluarga akan ke rumah cik. Arwah nenek, umi & semua sedara mara jika ke KL masa tu tempat penginapan adalah di rumah cik. Walaupun rumahnya tidaklah sebesar mana, tapi cukuplah untuk kami berteduh sehari dua. Bila datang ke Kuala Lumpur, maka arwah Tokki & nenek akan membawa segala macam barang2 dapur seperti Ayam kampung, Kelapa, beras, Ikan Masin, rempah ratus, keropok keping, keropok lekor, Buah Duku, Rambutan, limau nipis & segala macam makanan untuk cik sekeluarga. Lagipun masa tu cik pun bukan org senang, yg datang bertandang-nya ramai jd semua bekalan yg di bawa tu akan di masak sepanjang kami di sana.

Yerla.. bila kite bertandang ke rumah org, tak kan nk dtg bawak perut jek, itu xde adab namanya. Ingat arwah umi selalu sebut :-


"Bile kite dtg rumah org bawaklah buah tangan, jgn dtg tangan kosong, supaya org suke bile dengar kite nk dtg, Jgn jadi kedekut sgt, nnt bile org dengar kite nk dtg rumah dia, org dah serabut perut dah, sebab jenis tak reti bahasa, nk g rumah org biar ade adab"

Sampai ke la ni aku ingat pesan tu. Tak kirelah samada aku nk dtg singgah sekejap or nk tumpang tidur ke ape, atleast aku akan bawa sesuatu, xdela dtg bawak perut jek. Tunggu org nk hidang makanan. Buruk bebenor perangai manusia camni. nauzubillah. 

So skrg bila aku dah duduk KL walaupun selangor tp still sebut KL (blh cenggitu). Maka mana2 sedara mara yg ingin dtg ke KL maka rumah aku akan menjadi persinggahan sementara. Itu adalah perkara biasa & kami seronok menyambut sesiapa shj dtg ke rumah kami. 

Setiap kali sanak saudara dtg mmg pening kepala pikir nk bawak g jejalan kt mana pulak kali ni. Dulu masa IOI Mall belum siap, kami selalu bawak g Alamanda Putrajaya ataupun MidValley. Mudah sikit bawak g Mall klu diorang ade nk beli ape2 senang. Walaupun kitorang sendiri dah jemu dah pusing kt tempat2 tu. Bile tiba time makan, samada aku akan masak di rumah ataupun kene belanja di luar. Itulah adalah perkara wajib jika org dtg ke rumah. Rasa mcm serba tak kene pulak klu tak belanja makan. Rasa macam kedekut sangat la pulak, walaupun kekadang pada ketika tu aku sendiri tersangatlah berjimat cermat untuk berbelanja diluar. Tapi Allah Maha berkuasa, Dialah yg mengatur rezeki untuk setiap hambanya. 

Kadang2 selepas berhempas pulas beberapa ketika pasti akan dtg rezeki yg tidak di duga mencurah2. Sesungguhnya Dia Maha Melihat & Dia mengasihi hamba2-NYA yg berkasih syg sesama manusia. Kerana setiap tetamu yg datang itu, beriringan dengannya juga datang-nya Malaikat Rahmat. Jadi bergembiralah menyambut kedatangan tetamu ke rumah anda lebih-lebih lagi ahli keluarga terdekat.