Ahad, 8 April 2012

Hakikat Sebuah Kehidupan


Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya aku sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat kerana tuntutan tugas harianku mmg slalu memenatkan... Sementara anak2 & isteri-ku sedang berkumpul diruang tengah.  Dalam keletihan tadi, aku disegarkan dengan adanya angin dingin sepoi2 yang menghembus tepat ke muka ku.

Selang beberapa ketika seseorang yang tidak jelas mukanya dgn berjubah putih dan bertongkat ditangannya tiba2 sudah berdiri di depan mata-Ku. Aku sangat terkejut dengan kedatangan lembaga yang tiba2 itu dihadapanku.. 

Belum sempat aku bertanya.. "Siapa Engkau.."
tiba2 aku merasa dada ku sesak, sukar untuk bernafas..
Nafasku bergerak kencang, terasa berombak diseluruh tubuhku,
sepertinya aku kelemasan di udara..

Aarrggghhhh rasa kesakitan jenis apekah ini, yg tiba-tiba menyerang dadaku..??

Namun aku berusaha untuk tetap bernafas seperti biasa. Yang aku rasakan waktu itu ada sesuatu yang merayap ke-segenap salur nadi-ku dari bahagian kaki-ku hinggalah ke dadaku.. terus dan terus merayap penuh penderitaan yg xmampu aku tanggung, akhirnya ia tiba ke kerongkongku…

"aarrgghhh Sakittt… Sakiiittt bantu aku isteriku, cepat bantu ayah anak2-ku... "
Kotak suara-ku xmampu lg bersuara lantaran kesakitan yg aku tanggung membuatkan lidahku kelu tidak dpt berkata walau sepatah ayat pun...


Ingatlah Kepada-NYA..!!!
Keluar airmataku menahan rasa peritnya sakit ini… Oh Tuhan apa yang telah berlaku pd diriku.. Dalam keadaan yang masih sukar bernafas, benda tadi terus menerus memaksa untuk keluar dari tubuhku… " kkhhaaaarr… khhhhaaarr.. " kerongkonganku berbunyi seperti dijolok dgn sesuatu, berbuih-buih mulutku.. 

Yaa Allah penderitaan apekah yg engkau timpakan untuk-ku ini, selama ini tahap kesihatan-ku selalu di tahap yg terbaik, pelbagai jenis ubat dan rawatan pakar yg aku dapatkan semata-mata untuk menjamin kesihatan diriku pada tahap yg ideal, tetapi hari ini....  aku tiba-tiba diserang penyakit yg sngt menyeksakan jasadku, sakit apekah ini... ?? 




 Badanku gementar… peluh keringatku meluncur deras… mataku terbelalak… air mataku menitis laju..   Tangan & kakiku kekejangan...

Sedetik setelah benda itu meninggalkan aku... "aarrrhhhhh... leganya.." Aku melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu pergi, berlalu begitu saja, hilang dari pandanganku, segala penderitaan yg aku alami td hilang dgn tiba-tiba.. dan aku merasakan aku jauh lebih ringan, sehat, segar, cerah… tidak seperti biasanya.

Aku heran… isteri & anak2ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan ke arahku.. Di situ aku melihat ada seseorang yang terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitnya membiru...

Siapa Dia???

Mengapa anak2 & isteriku memeluknya sambil menangis… mereka menjerit… histeria …. terlebih isteriku seolah tak mau melepaskan orang yang terbujur tadi…

Siapa Dia???

Betapa terkejutnya aku ketika wajahnya dibalikkan. Dia… dia… dia mirip dengan aku…. ada apa ini Tuhan??? Aku cuba menarik tangan isteriku tapi tak mampu,
Aku cuba pula untuk merangkul anak2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan kalau itu bukan aku.. Aku cuba jelaskan kalau aku ada di sini.. Aku mulai berteriak sekuat tenaga-ku, mungkin seluruh Taman dapat mendengarkan jeritan-ku….. tapi mereka seolah tak mendengarkan aku...
  Seolah mereka tak melihatku…  Dan mereka terus-menerus menangis….
Aku sedar.. Aku sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa
Roh-Ku kembali kepada  Tuhan-Ku...

Aku telah Mati… Aku telah Mati...!!!
Arrggghhhhh Aku telah Mati Ya Tuhan-KU..
Aku telah meninggalkan mereka .. aku tidak berdaya menangis dan berteriak lg… Aku tak kuat melihat mereka menangisi mayatku.. 
Aku sangat sedih.. selama hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka.. Belum banyak yang telah kulakukan untuk membimbing mereka.  Tapi waktuku telah habis… masaku telah terlewat… aku sudah dikembalikan pada saat aku terduduk di sofa setelah penat seharian bekerja untuk dunia-ku.

Sungguh, bila aku tahu aku akan Mati, aku akan membahagi waktu bila harus bekerja, beribadah, untuk keluarga dan segala urusan dunia-ku yg lain.  Aku menyesal aku terlambat menyedarinya.

Aku mati dalam keadaan belum Bersolat... kembalikan Roh-Ku ya tuhan, aku ingin menunaikan Ibadah terhadap-MU.. kembalikanlah wahai Tuhan-KU walaupun hanya sehari..

 "Ya Tuhan, JIKA Kau inginkan keadaanku masih hidup dan masih bisa membaca bicara hati ini sungguh aku adalah hamba-MU yg sangat bahagia. Kerana aku MASIH mempunyai waktu untuk bersimpuh duduk kepada-MU, mengakui segala dosa2 silamku & berbuat kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak aku telah berada pada keadaan yang lebih bersedia... "


Yang jelas jika anda tidak menyebarkan dakwah ini, maka anda telah mensia2kan kesempatan untuk saling menasihati dalam kebenaran dan beramal salih.  Jika anda lakukan dengan ikhlas insya-Allah anda akan menuai kebaikan.

Rumah yg Abadi buat selamanya... 

Mari berlumba dalam melakukan kebaikan...!!
Sesungguhnya Allah Tidak Akan Mengubah Nasib Sesuatu Kaum Itu, Melainkan Mereka Sendiri Yang Mengubah Diri Mereka…

 Sebarkan dakwah ini kepada orang terdekat anda, dan mintalah mereka untuk melakukan hal yang sama..!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan