Rabu, 13 Julai 2011

Dinner .. Dinner.. Dinner...

This weekend aku kene attend dinner Airforce kt KL plak, kali ni kt Hotel manela plak diorang buat dinner, kali ni Sultan Pahang yg jemput, adduuiiii mesti sampai ke subuh plak baru habis.. aku dahla xde baju yg ok2 nk pakai sekarang, dlm keadaan perut yg dah semakin membesar ni, sume baju kurung aku dah xmuat, adeehhh xkan nk kene beli baju lg.. poket da nipis ni, banyak benda nk kene pikir.. aduuyaaaiii...

Lgpun aku mmg xsuke nk attend dinner ngan diorang ni, bosan tol... ishhhh plastik sume org, dahla makcik2 tu berlagak semacam je, budget bagus je ala2 mak2 datin gitu.. huh membosankan... aku plak bukannyer jenis reti nk daring lebey2 ni, pakai high heel pun xpernah, beli banyakla, pakai time nk g interview, pastu aku simpan masuk kotak balik.. aleh2 bukak kotak tengok2 da reput kasutnye.. hmmm xsuke tol laaa...

Klu dinner sekadar makan2 camtu je okla, ni siap nk joget poco2 la itu la inila, nk suh nyanyi2laa, memekak sampai ke 2, 3 pagi, thats not my life.. aku xbiasa join benda2 mengarut camtu, aku bukannye kaki konsert or layan sangat benda2 camni, klu sekadar lepak ngan kengkawan kt karaoke box sejam dua tu lainla, pastu balik, itu pun boleh kire bape kali je aku lepak camtu.. xsampai 5 kali pun seingat aku..

hmm ape la nasib, klu xjoin kang, ade plak mulut2 yg kate aku ni kampung la, xreti nk masuk group laa.. itula inila.. tp aku ni mmg payah skit nk masuk ngan org yg kaki kecoh ni, mmg xbiasa.. bukannye sombong ke ape, tp nk kene take time to adsorb the situation, xreti la aku nk buat havoc semacam, maklumla, family aku pun bukan jenis kaki kecoh, sume jenis sembang skema je, klu belah abi lg la, no time nk layan ngumpat2 n gosip2 hangat ni, xde org nk layan.. tp klu cakap pasal education, bisness ke, further study kt memana ke, politic ke, bincang hal2 agama ke, sembang hobi yg best2, kongsi cerita melancong kemana2 tempat seluruh dunia ke, ramaila yg nk kasi input, sampai ke pagi pun xpe... klu x.. hmm .. jgn harap laa.. sembang sesorang la jawabnye..


Bile da lalui sume benda ni, aku teringat akan arwah ummi, dulu masa mule2 aku nk kawin ummi slalu ckp, nnt lepas kawin kene pandai bawa diri, kene pandai bergaul, kene belajar bersolek n kene jaga prestasi diri, ehehehe.. ummi2, setiap kali dia pesan camtu, aku mesti gelak, nasihat ummi pada ketika itu aku amil endah x endah shj, pada aku tidaklah penting sgt pun, katanye, aku kene jaga prestasi dari segi cara berpakaian, percakapan dan pergaulan, sebab bakal suami aku tu pegawai angkatan tentera, sebagai isteri pegawai aku kene ade kredibiliti supaya org2 bawahan respect dan xdela diorang nk mengutuk ke ape. Maklumla isteri pegawai.Banyak seminar, majlis makan2 yg aku kene hadirkan diri dan yg paling penting aku kene join persatuan isteri angkatan tentera (BAKAT). arwah ummi dulu pernah berkhidmat dgn angkatan tentera darat di dungun dan juge di padang midin kuala terengganu, so banyakla hal2 yg berkatan dengan aktiviti diorang yg arwah ummi tau.

Hmm skrg ni baru aku jelas dgn sume benda tu, semakin lama semakin faham ape yg cube ummi sampaikan pada aku dulu. dan aku xboleh bersikap acuh xacuh lg, lagipun aku bukannya pompuan kampung yg bodoh dan xde pelajaran. cume kekadang cara aku yg terlalu simple dan xambil kisah itu menjatuhkan imej diri aku sendiri. Yerla kate org, Org melihat ape yg kite tampilkan, sebelum kita mula berkata2. oleh itu imej diri amatlah penting dalam membentuk keyakinan & mempengaruhi org disekeliling.

Banyak benda yg aku belajar dari ummi, sume benda dia tau, tanyela apepun, pasal kesihatan, hal2 hartanah samada jual beli & procedure nk pecah tanah, nk berurusan dgn imigresen dan mcm2. She is super woman. ummi slalu menjadi tempat rujukan aku bile menghadapi ape2 masalah, samada berkaitan polis, JPJ dan sebagainye. Dan sekarang aku terasa suatu kehilangan yg amat besar dlm hidup aku, banyak benda yg xdapat aku selesaikan dgn mudah. Semuanya terpaksa aku lakukan sendiri dan menemui seribu kesilapan sebelum aku temui jalan yg sebetulnya.

Ummi adalah sahabat yg paling rapat dgn aku, sebelum ni aku xpernah ade kawan rapat ke ape, cukup sekadar kawan biasa untuk aku berhibur & berseronok. segala masalah peribadi sumenya aku kongsi dgn ummi. dialah sahabat yg paling setia, yg slalu membantuku dgn seikhlasnya walaupun dalam kemarahan... aku tau kekadang sikap dan emosiku mungkin melukai hati seorang ibu, ape yg mampu aku lakukan, hanyalah sepatah ucapan, maafkan aku kerana kekadang aku terlupa.. Terima kasih ummi kerana melahirkan aku kedunia, memdidikku menjadi manusia beragama dan terima kasih kerana slalu mendoakan kebahagian hidupku dunia & akhirat.. aku bangga mempunyai ibu sepertimu..


 Firman Allah swt :-
 " Allah telah mengamanatkan kepada manusia supaya tidak menyembah kecuali Allah dan sentiasa berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapa, lebih2 lg apabila keduanya telah menginjak usia tua, janganlah sesekali berkata Cis ataupun bersuara keras kepada mereka, melainkan berkatalah dengan penuh hormat.
Rendahkanlah seluruh anggota tubuhmu, sebagai tanda kasih sayang kepada keduanya dan sentiasalah berdoa " Ya Rabbi, kasihilah mereka sepertimana mereka mengasihiku sewaktu kecilku". 
(surah al-isra' ayat 23-24)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan