Selasa, 4 Jun 2013

Kerja Part Time :: Menjerit !

 
Masa ni umur baru setahun 4 bulan, kecik lg pun.. tp dah macam budak umur 2 tahun lebey...
 
Sejak si kecik ibu makin membesar & semakin tinggi, aku semakin mamai di buatnya. Ya Allah, rasa nk gigit2 je telinga si kecik ni tau. Umur baru je nk masuk Setahun 5 bulan, tp dia punye keinginan nk bermain tu, mcm  kanak2 yag da umur 2 tahun lebey. Aktiviti panjat memanjat mmg hobi dia. Mana-mane tempat yg dia rasa boleh panjat maka dia akan tarik kerusi or ape2 shj benda yg boleh di buat alas untuk panjat. Sedar2 aje dah atas meja, terleka skit aje dia dah sapu semua benda atas kabinet dapur tu... Ya Allah.. Hari2 mengucap panjang...
 
Mmg betul-lah kata org, melayan kerenah anak2 yg tengah membesar camni perlukan kesabaran yg tinggi, lagi2 klu jenis yg hyper aktif, nasib baik adik xdela hyper sgt, itupun ibu da rasa nk pengsan dah. Sebelum ni pun my aunty pun da bising pasal semek kecik yg sorang ni. Aktif yg amat katanye. "Klu kite memasak dia pun sibuk nk memunggah segala pinggan mangkuk periuk belanga kt rak, Klu kite nk menjahit dia sibuk nk main kain2 & tali tape, Dahla xnak tido sgt dah sekarang, asyik nk bermain je... Letih aku !" hah xpasal-pasal ibu kene angin ngan Opah... hmm buat2 xdengar jelaa.
 
Pernah satu hari tu Opah bagitau Ibu, adik Tergigit Cili Padi. Entah bile dia g amik cili padi yg Opah nk tumbuk kt atas kabinet dapur tu pun xtau. Sedar-sedar da menjerit my aunty cakap. Siap muncungkan mulut sambil menangis. Hmm itulaa klu Ibu ckp jgn main, nk main jugak, klu xkasi kang, dia berguling2 plak.. hah camne serik x-lagi tu. Tp nampaknya budak kecik ni mmg xreti nk serik, sekejap je dia ingat pastu dah baik kang, nk main lg. Adeehh.. adik2 suka hati laa syg. Asal x-de kecederaan fizikal & mental yg melampau xpelaa.
 
Adiiiikkkkk....!!!  camtulah aku slalu menjerit klu aku rasa dah xtahan sabar. Klu dah sampai tahap gaban aku kurung je dia dlm bilik. hmm kesian jugak dengar dia menangis tp tulaa klu tak kurung mmg xboleh buat kerja. Lagi2 klu time aku nk memasak. Time nk menggoreng ikan or potong sayur, sibuk skali dia nk mengendeng kt depan kuali aaiiissshhh. Dalam kepala ni risau kot terpercik minyak panas ke apa, dah x-cun anak ibu sat g. So jalan paling senang, aku kurung aje dia dlm bilik sampai semua kerja2 aku nk buat siap. Mmg rase tersentuh jugak dengar dia menangis tu, tp itulah, dr terkena ape2 yg xsepatutnya. Maka mengurung dia dlm bilik adalah jalan terbaik utk menjamin keselamatan dia.
 
Balik aje dari kerja setiap hari maka bermula-lah sesi menjerit dengan semek kecik. Tp klu dia xde sunyi plak rasa. Pernah satu hari tu, aku tinggalkan dia kt rumah Opah sampai malam. After marghib baru aku g amik dia. Hmm bosan plak rase semek kecik ibu xde. Rindu plak nk menjerit dengan dia.. ehehehe adik-adik, Doa ibu semoga anak ibu membesar dengan baik ye syg. Klu ibu marah tu bukan ibu X-syg, Ibu cume mahukan yg terbaik untuk anak ibu. Sayang adik selalu... mauhahahaaha...
 
Sambil aku duk menulis coretan ni, terbayang2 muke dia yg berlinangan air mata bile kene kurung dlm bilik. Olo-Olo.. sian si tecit ibu yea... ehehehe..  :)