Khamis, 6 Jun 2013

Apa Aku Buat Harini ?

 
Tiada satu saat yang berlalu itu akan meningkatnye umur & dekatnye kepada kematian. Sejak join group whatsApp 1Akidah dengan X-schoolmate beberapa bulan ni, banyak input yg aku dapat. Walaupun aku hanya kadang2 je menyampuk sebaris dua, selebihnya aku just jadi silent member. 
 
Bagus betul diorang ni. Everynite mesti ade satu aktiviti Ilmu Agama yg di lakukan di mana2 masjid seluruh Klang Valley.. After balik kerja terus bergegas mencari Ilmu Akhirat, Rajin betul budak2 ni. Allahuakhbar bila-la aku nk join diorang ni agaknya. Everyday masa aku full dengan urusan Dunia. Xtaula nk celah kot mana untuk mengisi hal2 agama. Mmg kekadang terasa jauh skali amalan aku ni, Frankly speaking.. aku belum bersedia untuk mengahadap Allah pada ketika ini.. Hati makin lama makin malas & lemak dengan keduniaan...
 
 

 Hmm entah ape benda yg berfaedah aku buat harini agaknye. Aku sendiri pun xtau, waktu pagi berlalu seperti hari2 yg lain. Bangun pagi solat Subuh, Layan Tanyalah Ustaz sekejap, sementara menunggu adik bangun. After dia dah bangun, kitorang mandi skali. Siapkan baby & buatkan susu utk dia, and than sediakan simple sarapan untuk diri sendiri. Makan sambil berangan. Pastu bertolak ke Putrajaya untuk hantar anakanda kesayangan kt rumah Opah. Dari Putrajaya jam dah menunjukkan pukul 9am or 9.30am. Bertolak ke Office sambil layan lagu kt Sinar or CD.
 
Sampai Office jam 10am - 10.30am. Bukak FB tengok perkembangan kawan2. Siapkan kerje mana yg belum siap. Cari ape2 maklumat di mr.Google. Lunch. Solat Zuhur. Sambung kerje klu ade kerja, klu x, layan info dunia kt Mr.Google or bace blog kengkawan. Update blog sendiri klu rajin. Bace paper sambil makan kuih. 
 
4.30pm - 5pm berkemas barang2 untuk balik. Solat asar sekejap kt surau opis. After that bertolak ke Putrajaya untuk amik adik. Sampai di Putrajaya jam 5.30pm. Bergosip dgn aunty sekejap klu ade mood. klu x. amik adik terus angkat kaki untuk balik. Sangkut JAM kt highway Putrajaya - Kajang. Cilok kiri kanan coz nk cepat. kekadang angin satu badan dengan kerenah pemandu, membebel sesorang dlm kereta. Huh tension... Sampai rumah jam dah menunjukkan 6.30pm. Layan channel 114, TV Alhijrah sekejap. Mandi. Makan mlm sambil lepak layan slot Akasia di TV3. Solat marghib. mengaji sehelai dua klu rajin... Solat isya' Tidokan adik & aku pun zzZZZzz...
 
Hmm ape benda yg berfaedah yg aku buat sehari2 agaknya yea..? Sendiri tanya, sendiri pun xtau nk jawab. Dah nak masuk 2 tahun sejak adik di lahirkan ke dunia. camtulah aktiviti harian aku. Walaupun aku ok je dengan life style aku yg entah ape2 tu. Tp kekadang terasa ada sesuatu yg kurang. umur semakin meningkat tp tiada ape yg aku tambah dalam hal akhirat.
 
Kat mana nk jana banyak pahala pun xtau. Dosa makin hari makin bertambah, pahala production camtu je, makin kurang adela. Hmm sia-sia je hidup klu camni je aktiviti yg aku lakukan sampai akhir hayat aku. Dunia melebihi akhirat. Sudah nampak kerugian yg besar dlm hidup tp still xnk ubah kepada yg lebey baik adalah sesuatu yg amat Bodoh & merugikan. Allahuakhbar... banyaknye masa yg telah aku sia-siakan....
 
Ya Allah lapangkanlah waktu untuk-ku mencari Ilmu agama..!
 
 
 

...Salam Jumaat... 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan