Selasa, 21 Januari 2014

My Home :: Korea Wallpaper

 
Wallpaper memang sudah menjadi trend setiap rumah sekarang. Masa mula2 masuk rumah, hubby dah kasi cadangan untuk pasang wallpaper. Tapi entah macamne aku cancle-kan pemasangan wallpaper & decide untuk paint the whole house. Xsampai pun lg setengah tahun tetiba dtg mood nk pasang wallpaper plak. Terkopak lagi-la poket kitorang untuk kesekian kali-nya. Itulah klu dengar cakap hubby dari awal xdela 2x kerja. Hmm...
 

 
 
Mula2 kitorang g survey kt Bandar Baru Bangi kt Living Depot Hardware. Lepas duk bincang2 harga rasa macam mahal sangat kot klu pasang German punye wallpaper. Kualiti dengan korea pun xde jauh beza sangat klu amik Korea Gred A tu. After sembang2 ngan saleman kt Living depot tu, kitorang decide nk ke Puchong. Coz kt Sebelah IOI tu mmg ada outlet Korea Wallpaper yg bapak gaban besar. Sedikit penerangan yg di beri oleh saleman kt kedai Wallpaper di Puchong mengenai Wallpaper German Vs Korea. 

German punye Wallpaper hanya boleh cover 57kaki persegi dinding, berbanding Korea wallpaper boleh cover 150 kaki persegi dinding. Harga lebih kurang sama je. Klu yang German punye kene beli 3 gulung harga total +-RM750. Manakala Korea pula RM950/roll. Itu harga yang belum discount. Memandangkan diorang tengah buat Chinese New Year punye sale maka harga yang RM950/roll tu cume RM650/roll je. Tp itu wallpaper shj-la. Belum masuk kos pemasangan lagi. Harga pemasangan RM200/roll untuk wall yang ketinggian kurang dari 11ft, klu lebih dari 11ft tapi kurang dari 15ft RM250/roll. Klu lebih dari 15ft plak harga jadi mahal skitla coz nk kene pakai skyfolding. Harga jadi RM300/roll.
 
 
 
Untuk design dan harga mmg ada banyak pilihan, sempena musim promosi ni, harga yg ditawarkan serendah RM160/roll. Yang ni mmg pure paper, bukan vinyl. So jangka hayat serta ketahanan mmg tak sama dengan Vinyl wallpaper. Harga untuk vinyl bermula dari RM350/roll hingga RM650/roll untuk Premium Vinyl. Klu tengok packaging pun dah tau yang mana satu vinyl, yang mana satu pure paper.
  
So kitorang decide untuk pakai installer luar je. Murah skit dari pakai yang kedai punye. Kitorang beli 7 roll semuanya dan dapat 2 roll percuma. Klu installation RM200/roll dah jadi RM1800 untuk installation shj. Tapi untuk menurut kata saleman kt kedai tu, untuk pemasangan melebihi 5 roll, pemasangan yang ke 6 dan seterusnya jadi Free. Itupun promotion sempena Chinese New Year jugak. So kpd kawan-kawan yang rasa nk pasang Whole house tu blhla lock price kt diorang dulu. Nnt dah cukup modal baru buat pemasangan.
 
 
Inilah wallpaper yang telah menjadi pilihan kami, 4 roll Premium Vinyl,
5 roll yang jenis Pure Paper.
 
 
Selepas membuat sedikit carian berkenaan dengan installation wallpaper, maka kitorang decide untuk upah Loveshine installer. Harga yang di beri agak murah untuk pemasangan yang sedikit. Tapi klu nk pasang banyak aku mmg cadangkan korang pakai installer kedai je coz maximum kos untuk installation RM1000 je, selebihnya dah FREE. Memandangkan kitorang cume pasang hanya beberapa roll je, itu sebab aku cari installer luar. Kadar harga upah yang di kenakan adalah seperti berikut: Harga untuk 2 roll pertama untuk Korea wallpaper ialah RM250. Roll yang seterusnya hanya RM90/roll. Kitorang decide untuk pasang 7 roll je, lagi 2 roll nnt pasang sendiri after tengok cara diorang pasang. Ehehehe save skit. Lagipun klu kene cara, mmg mudah je nk pasang wallpaper ni, tp klu xtau cara mmg susah jugak & risiko dia adalah anda hanya akan merosakkan wallpaper shj. So kene tengok cara pemasangan yg betul buat amali skit pastu baru blh try cuba sendiri..