Khamis, 5 Februari 2015

Dubai :: 1st day @ Diera City

Alhamdulillah, selepas 7 jam lebih, tido + bangun +  makan akhirnya kami sampai juga ke Airport Dubai lebih kurang jam 7 malam waktu Dubai. Sepanjang perjalanan kami dari KL ke Dubai cuaca agak buruk, Flight pun bergegar2, Ya Allah... nak tercabut jantung aku time tu, tobat rasa xnak naik flight lg dah. macam2 benda berlegar2 difikiran. Seat aku pulak duduk sebelah sayap, so mmg nampak dengan jelas sayap kapal terbang yg meliut-lentuk. Allahuakhbar, selamatkanlah perjalanan kami, sepanjang-panjang perjalanan tu aku mengaji je, aku pasang earfon sumbat kt telinga dan baca ayat2 Al-Quran. jauh dalam hati terdetik, sekiranya apa2 terjadi mudah2n saat-saat terakhir kehidupan aku dicatatkan amalan yg baik. Mudah2n Allah mengampunkan dosa2ku. Mmg insaf tahap gaban. Xboleh aku bayangkan jika flight tetiba crash pada ketinggian berpuluh ribu kaki tu. Isshhh... nauzubillah.

Selepas Sejam take off maka hidangan di sediakan, alhamdulillah bolehla makan, nk kata sedap tu xdela just biasa2 je, cume nasi teruk skit rasa dia, mungkin beras murah, bau hapak skit beras tu, walaubagaimanapun habis jugak separuh bekas hihihi laparr...

2 jam sebelum landing snack disajikan pulak, Hmm yg ni sedap.. Alhamdulillah.. setelah berpeluh menahan debaran kencang akhirnya berakhir juga sengsara tu. syukur yg amat ke hadrat Allah kerana melindungi perjalanan kami dari sebarang musibah.

Salah satu papan tanda besar yang menarik perhatian aku, EMAAR PROPERTIES adalah sebahagian daripada pemegang saham terbesar dalam my company. Banyak project2 besar yang akan dibangunkan di Kuala Lumpur berada di bawah pemantauan EMAAR. Burj Al-Khalifah juga dibina oleh EMAAR, so bukan calang2 punye developer diorang ni, Org melayu kita pun ada juga terlibat sebagai Project Manager untuk Burj Al-khalifa tu. Terbaik laa... bangga kejap.. hihihihi... Jika ada peluang, aku pun berminat jugak nk berkhidmat di company international ni. Mudah2n ada rezeki di bumi barakah ni... ameen.

Dari Airport kami menaiki metro (Train/komuter) untuk ke Diera City. Lebih kurang 30minit perjalanan akhirnya kami selamat tiba di Diera city. Cuaca ketika tu sungguh nyaman sekali. Hiruk pikuk bandar mula kedengaran, suasana tidak ubah seperti di kota mekah dan madinah, muka2 arab kelihatan dimana-mana. Walaubagaimanapun penduduk kota Dubai ni kebanyakkannya adalah pendatang. Hanya segelintir sahaja penduduk asal.

Kami segera menuju ke Hotel yg telah di booking melalui booking.com tapi malangnya tiada bilik tersedia seperti yg telah dibooking. Keadaan menjadi sedikit haru-biru, dalam keadaan penat & kebanyakkan bilik hotel telah penuh kami mendapatkan bantuan daripada seorang hamba Allah yg sudi membantu kami dengan membawa ke hotel berdekatan. Alhamdulillah masih ade 1 bilik untuk kami. Tetapi harga sedikit tinggi berbanding harga penginapan yang telah kami booking sebelum ni. Hmm tak mengapalah, aku setuju je, dah tak larat nk mencari tempat lain. Ape yg aku tau, aku nk mandi & tido. Bangsa arab ni mmg jenis tak makan saman. Even kite dah booking pun boleh dia kasi bilik tu kt customer lain, walaupun tiada bayaran dikenakan tetapi attitude yg tidak sepatutnya dipraktikkan. Macam2 perangai manusia ni. Apepun semuanya baik-baik belaka. Hanya sedikit dugaan shj. Adatlah bermusafir ke negara org.

inilah bilik penginapan kami yang berharga hampir 300 dirham per nite. Hmm bolehla sekadar buat letak kepala & solat dengan selesa.

Station Metro yang superb modern, bersih & sgt effisien. Selang beberapa minit train akan sampai. I like ... :)

Lokasi Diera City yang dipisahkan oleh sungai, untuk ke Dubai Mall or Diera City centre kami terpaksa menaiki Train selama 15 minit shj. Tempat2 makan yg lebih selesa kebanyakkannya berada di city centre. Kat Area Souk tu bukan xde kedai makan, cume keadaan pasar yg sedikit tidak terurus bimbang kene keracunan makanan plak nnt. Biasalah, dah nama pasar sama je kt mana2 pun.

Seawal jam 8 pagi kami telah bersiap untuk pusing2 sekitar kota Diera sambil mencari makanan. Cuaca yang agak dingin membuatkan keselesaan untuk menapak lebih jauh seperti tidak terasa letih. mungkin juga kerana keterujaan untuk menelusuri bandar-bandar yang famous dengan aktiviti shopping untuk kaki-kaki shopping. Cuaca yang sedikit sejuk itu menjadi semakin sejuk bile hujan mula membasahi bumi. pagi2 lagi dah hujan, basah jugakla jaket nipisku.

Suasana pagi di Diera city yang berdekatan dengan Gold Souk & juga Spice Souk. Tengok keadaan jalan yg basah, menunjukkan hujan baru shj membasahi bumi Dubai, mengikut kata seorang sahabat yg kami temui, Lebih setahun hujan tidak turun di bumi Dubai ni, Alhamdulillah pagi tu tiba2 hujan turun dengan lebatnya, mungkin juga Hujan Rahmat. Terasa seperti hujan2 yg turun itu menyambut kedatangan kami di bumi bertuah ini. Allahuahkbar. Semoga segala urusan menemui jalan terbaik...

Sementara menunggu hujan sedikit reda, kami singgah di kedai rempah sekitar spice souk. harga kekacang sedikit murah dari pasaran Malaysia. Tapi xdelah murah sgt. Sekadar nk beli untuk bawak balik Pistachio tu bolehla. Harga sekitar 45 AED per kilo. Oklaa.. murah sikitlaa.. klu kt Mesia dalam RM75/kg. Aku hanya beli beberapa gram, hanya untuk makan2 sepanjang perjalanan shj.

Akhirnya kami tiba di sebuah kedai di tengah2 kota Diera, hanya kedai ni shj yg bukak, kedai2 lain belum bukak lg. so kami lepaklah kt sini, niat di hati nk order nasi tp malangnya belum tersedia lagi menu berat ketika itu. yg ada hanya roti. Hmm roti pun rotilah labu. dah penat berjalan ni, nk isi perut pulaklaa.. nnt tengah hari nk g round kedai ke kedai plak. Ada pitam kelaparan sat g. Maka menu sarapan kami adalah Roti Bangala. Ya Allah sikit punye besar roti dia, siap kami berkongsi sekeping roti. itupun xhabis nk makan. Aku ingatkan saiz roti canai kt kedai mamak kt Mesia. rupenya besar yg amat... hihihihi...

Kuah kacang dal sikit punye pekat. mmg xkene dengan selera aku, lain bebenor rasa dia. Just kunyah & telan jelaa. sekadar buat alas perut shj. Dalam hujan renyai2, best jugak lepak berdua-duaan kt situ. Dah macam org bujang plak yea, syok je jalan sama2. selalu hubby kene dukung Nuha. So xde can nak romantik2, hehehe... apepun hati tetap rindu kt anak ibu. InsyaAllah nnt ibu bawak kakak dtg yea syg.

Cerita di Pasar Emas akan bersambung nnt. dah lewat malam pun, esok nk g kerja plak. Sambung cerita malam esok pulak laa. Assalamualaikum & salam Jumaat.