Rabu, 3 Ogos 2011

Kisah 5 hari Pertama Ramadhan-Ku

1 Ramadhan

Hari pertama ramadhan kete aku Xcident kt jalan Reko Bangi lebey kurang jam 11.20 pg, ngok ngek punyer pakcik main terjah je kuar simpang, mmg bengang gile, pastu boleh plak dia xnk bayar, isk lgla aku angin. aku buat report polis di IPD sg. chua. mood xbape stabil.. mmg bengang tahap cipan.. huh.. sabor je la nasib baik bulan pose klu x mau aku angin terus pakcik tu, da la langgar kete org pastu buat muke xbersalah plak, cap ayam punyer pakcik...

Petang tu kitorang  cuci mata di bazar ramadhan persint 2 Putrajaya, ape yg dapat aku simpulkan harga makanan sumenya cekik darah, kuih muih 50 sen sebijik, kecil2 dipotongnye, mmg nk naik Haji 10x la makcik peniaga ni sume, nk xnk pun aku beli jugak. selepas puas tawaf 2x bazar tu, aku menghabiskan RM25 untuk berbuka hari pertama. itupun aku beli untuk cik skali, selebihnya aku buat berbuka. Hari pertama ramadhan tahun ni banyak benda yg aku belajar, ingatan terhadap kampung halaman & arwah umi kembali menerjah ke kotak fikiranku. Jauh fikiranku menerawang ke masa2 yg lalu, sesekali air mataku berjujuran ke pipi, terasa sayu menyinggah di hati, hubby hanya diam terpaku, sudah difahami agaknya sikapku yg begitu sensitif setiap kali teringatkan arwah umi.

hmm aku sgt letih, ingatnya nk ke masjid untuk terawih tp keadaan kesihatanku nampaknya mmg xmengizinkan untuk ke masjid melakukan terawih. Aku muntah2, sume makanan yg dimakan tadi habis kuar semuanya, uhhh sakitnye perutku, nasib baik hubby ade temankan aku, sepatutnya hubby da balik Alor setar mlm ni, tp memandangkan keadaan aku yg xberapa sihat dia batalkan dan amik cuti sehari lg. Thank U abg kerana memahami & selalu syg padaku... semoga kasih syg ini kekal hingga ke akhir hayatku. Ameen.

2 Ramadhan.

Aku ke KL, siapkan title search utk office. walaupun aku masuk kerje sebetulnya pada 5th Sept 2011, tp diorang mintak tolong aku buatkan search utk dia. nk xnk kenela tolong. lepas siap buat search kitorang ke Sogo, cuci mata tgk baju2 sale. hubby beli baju raye, aku xde feel nk beli, sumenya cam xbape menarik perhatian, hmm xpelaa xnk beli dulu laa.. Lepas habis lepak di Sogo kitorang bertolak balik ke Kajang, kemas2 baju n bersihkan mana yg patut. aku decide utk follow hubby balik Alor Setar jelaa, coz nnt klu sakit ke ape susah plak. aku pun xnk menyusahkan cik. dia pun xbape sihat sejak akhir2 ni. leby kurang kul 4.30 kitorang ke Komplek PKNS, nk amik duit baju melayu yg pakcik tukang jahit rosakkan, boleh plak dia salah potong kain baju melayu tu ikut ukuran badan org lain. katenya anak dia salah tag. hmm xpelaa pakcik, xde rezeki latu gamaknya. lepas bincang2 harga kain dia membayar harga kain tu. siap sume aku ke putrajaya, hantar kain cadar, sarung bantal & towel kt umah cik. Kuih2 xsempat nk beli. sembang2 sat pastu aku bertolak ke Alor setar. lebey kurang kul 6 ptg. Cik bekalkan kuih hijau dlm tupperware. ehehehe ade jugak rezeki aku. thanks cik semoga Allah kurniakan rezeki yg lebey lg.

harini kitorang berbuka di RNR Tapah. uh langsung xsedap. aku makan sikit je, xsampai suku pun. walaupun lapar tp rase makanan dia sngt2 xmenyelerakan aku. tambah2 lg tekak aku ni da xberapa boleh menerima sembarangan makanan adeehh sian baby ibu. sesampai di alor setar lebey kurang jam 1.30 pg. aku ajak hubby cari makanan. lapar sngt rasenye. mule2 hubby ajak makan roti canai. pastu aku nk makan ns kandar kedai yasmeen plak. eehehehe.. so g restoran yasmeen plak makan ns kandar. makan sikit je, xleh nk habiskan, kuat sngt rs kari dia. terpaksa hubby habiskan. pastu nampak KFC, tetiba rase nk makan burger KFC plak. hubby belikan burger KFC yg set breakfast punye. tengok jam dah kul 3.00 pg. ya Allah dah lewat daa.. hmm dlm kete aku terus makan burger KFC tu. sedap jugak. barulah terbuka skit selera aku. sampai kt mess lebey kurang kul 3.30 pg. hubby nampaknye da kepenatan. Sian abg, whatever it is thanks a lot kerana sentiasa memahami keadaan ku yg kurang selera. I Love U so Much.

3 Ramadhan

Hubby ke pejabat. aku rehat kt bilik jela.. sesekali borink aku online, itupun klu line ok. tengah hari aku ajak hubby ke Bank CIMB, nk amik statement bank aku. Petang tu g jumpe Mr. Liam.. huhuhu.. cuci mate sat. Lepas jumpe Mr. Liam hubby ajak ke bazar ramadhan anak bukit. depan istana anak bukit. hmm harini aku da buat budget siap2, belanja xboleh lebey RM15. pusing punyer pusing aku habiskan RM13 shj. ehehehe jimat 2 henggit..

Nasi putih 2 bungkus : RM2
Gulai Kawah             : RM5
Popiah                       : RM2
Pulut Panggang          : RM1
Soya Jagung              : RM2
Sayur                        : RM1

Makanan untuk berbuka. pastu bile pk2 balik, aritu kira2 kos untuk RM15 tu termasuk untuk sahur skali. loorr da terover budget la ni, hmm xpelaa.. belasah ajela. Lepas Terawih kt masjid Kepala batas. aku rase nk makan roti canai la plak. suh hubby belikan 2 keping RM1.40. huhu da habis budget RM15. esok sahur kire budget lain plak. Balik bilik hubby tengok cite THOR, aku da penat da, badan da nk kene rest ni, esok nk bangun sahur plak, nnt ade xterkejut plak. pusing kiri, pusing kanan sedar2 aku da terlelap.

Sahur td pagi hubby belikan nasi goreng kampung n telur mate sebungkus RM4.20. pastu roti canai 2 keping RM1.40. total makan sahur RM5.60 huhuhu. So total perbelajaan sehari utk ramadhan adalah RM20 max xleh lebey, esok nnt kene monitor balik. Siap2 sahur solat subuh berjemaah ngan hubby and than tido la sat.. :))


4 Ramadhan

Harini kitorang membeli makanan untuk berbuka di bazar Kepala Batas depan masjid kepala batas. Ramainye org sampai berhimpit2.. dengan bau asap penjual membakar ayamla, ikan bakarla, daging bakarla.. naik pening kepala aku bau mcm2 aduyaaaii. Dalam kepala aku ni da set da nk beli ape utk berbuka harini, harapnye aderla makanan yg nk dibeli dengan harga yg berpatutan...

Tadi kitorang da bershoping kat pasaraya yg baru dibuka dekat pekan jitra, nama dia pasaraya Nasman. kt situ kitorang beli sepeket beras 5kg, sunquick tropika, kicap manis dan 2 botol air mineral. So nampaknye harini nasi putih dah xpayah beli, bolehla aku memasak nasi sendiri kt bilik sat g. kos sume ialah RM20.20 huhu cantik plak no. boleh buat no plate kete ni.. kuikuikuikui..

Lauk & Kuih-muih yg dibeli di Bazar

1. Karipap 3 ketul      : RM1
2. Tok aji sereban      : RM1
3. Murtabak ayam      : RM2
4. Kerabu mangga      : RM1
3. Ikan bilis goreng    : RM2
4. Ayam kicap            : RM2
5. Dalca terung           : RM2
                 
Total perbelanjaan Harini : 20.20 + 11.00 = RM 31.20

Lepas berbuka puasa, kitorang ke Masjid untuk bertarawih. Alhamdulillah..

5 Ramadhan

Harini, aku rase cam nk membeli di bazar ramadhan stadium Alor setar. walaupun harga makanan di sana agak mahal berbanding bazar kepala batas & anak bukit tp pilihan makanan kt sana lebey banyak. lebey kurang kul 5 ptg aku ajak hubby ke bazar stadium. org pun xbape ramai lg, coz masih awal. bagus jugak org xramai sngt, naik mamai otak aku nk berasak-asak kt situ. penat jugak duk pusing2. yummy2 banyak jugak makanan yg agak membuka selera. tp itula klu ikutkan hati sume nk beli. sat g bile tiba waktu berbuka, aku bukannye makan banyak sngt. makan sikit da penuh perut. hmm xpelaa, esok la plak aku beli. 

Lauk & Kuih di Bazar Stadium

1. Gulai Ikan masin       : RM 3
2. Ikan Bakar                 : RM 4
3. Daging goreng           : RM 3
4. Kerabu pegaga          : RM 2
5. Karipap                    : RM 2
6. Air tebu                    : RM 2

Total perbelanjaan harini : RM 16.00

Nasi putih masak kt bilik.. hmm esok dalam kepala da set nk beli daging bakar, yummy2.. sedapnye.. :))
Lepas berbuka nnt kite ke masjid, solat sunat terawih 8 rakaat.. Alhamdulillah. Ramadhan kareem..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan