Ahad, 21 Ogos 2011

Apartment Sri Dahlia Kajang


Alhamdulillah bermula awal bulan Sept ni aku akan mule masuk n tinggal di Aptment Sri Dahlia Taman Sepakat Indah II, Sg. Chua Kajang, da banyak duit tabung aku di perabiskan untuk rumah ni, hmm harap2 berbaloila aku beli rumah ni, value semasa aku check aritu dah cecah RM200/kaki. Meaning that keluasan umah aku 950sqft so harga pasaran sekarang ialah 190k. huh klu nk jual ni da nampak note2 biru akan memenuhi acc. bank aku ehehehe.. tp buat mase ni aku nk tinggal dulu sampai bosan kt penempatan ni, coz keadaan dan lokasinya agak menenangkan. walaupun ramai foriegner kt area umah aku ni tp diorang kebanyakkannye muslim and boleh dikatakan ok jugakla. cume yg slalu haprak dan buat hal ialah negro, diorang ni mmg jahanam skit, dahla menyewa kt negara org tp perangai ya Allah, ape ke jenis manusia la negal ni, huh aku mmg xsuke diorang ni.

Nnt aku akan bersalin & tingal di sini selama tempoh berpantang, dan baby juga akan tinggal disini, sampai bile xtaulaa, mungkin sampai abi beli rumah semi-D la plak, baru pindah. kredit untuk hubby seposen.. ehehehe ..

Rumah ni aku beli dlm acara lelongan awam di Ng Chan Mau di Megan Avenue 2. jurulelong dia Mr. Fong. aku baik gak ngan Mr. Fong ni, coz pernah terjadi satu incident yg tidak diduga, walau bagaimanapun aku dapat bonus 3k setelah selesai sume kuikuikui rezeki namanye.. :))  oh ye berbalik pada kisah rumah apartment yg aku beli ni, reserve price utk unit ini 100k je, dekat 10 org jugak yg bid unit ni, akhir skali aku yg dapat, harga yg aku bid ialah 135k, so lepas aku win the bidding sume payment yg lain aku kene top up lebey kurang 8k lg. termasukla sume kos membaik pulih rumah, cat rumah, membayar bil2 tertunggak seperti bil air & TNB dan juga maintenance fee yg owner lama x bayar. so aku anggarkan total sume lebey kurang 8k tp itu tidak termasuk kos peguam and transfer ownership lg. untuk lawyer fee and segala pengurusan lain lebey kurang 8k lg so totaltelah  aku habiskan untuk apartment ni RM16000.

Deposit rumah pula 20% dr purchase price, aku apply loan Public Bank, diorang hanya kasi loan 80% shj, huh hampeeh sungguh Public Bank saje je nk menyusahkan aku. so aku kene topup balance payment sebanyak RM27,000.00, so total loan umah aku hanya 108k shj, bayar bulan2 pun sikit je 550 je sebulan..  setakat ni aku mengalami kekurang modal sebanyak 7k lg, adooiilaaa bengkak kepala jugak nk pk mane nk cari lg 7k ni.. walaubagaimanapun, Allah sentiasa memberi jalan kepada hambanya yg benar2 berharap kepadanya.

Di pendekkan cerita rumah aku ni belum selesai tukar name lg, cume tukar name je belum lg, aku pun xtaula ape masalah bank pelelong iaitu MBSB, macam2 plak kerenah dia.. huh xkuasa aku nk layan, aku hanya follow ape yg tertera dlm agreement yg aku sign mase aku win the bidding. just ignore any extra clause after that. apepun aku harap next month settle la hal2 bodoh yg memeningkan kepala aku ni, mudah2n.. ehehehe amen yg Robbal a'lamin..

Bersyukur sangat ke hadrat Illahi yg telah memakbulkan hasrat dan cita2 aku untuk memiliki sebuah rumah yg selesa & mendamaikan sebelum usia menjengah 30 tahun, dan pada tahun ini juga Allah telah mengurniakan aku zuriat, walaupun belum lahir ke dunia, tp aku doakan segalanya akan berjalan lancar dan baby akan dapat melihat dunia pada akhir tahun ini or awal tahun hadapan lepas tu baby akan tinggal dengan ibu di rumah baru kite, hmm seronoknye ada baby temankan nnt.. :)) syukurr ya Allah atas segala nikmat dan kasih syg-Mu...

Subhanallah...


Inilah tanda untuk masuk ke rumah aku, kt taman ni ade 4 blok apartment. Sri cempaka depan skali, tepi dia Sri Dahlia (rumah aku) sebelah sana Sri Lavender and hujung sebelah sri cempaka ialah Sri Ixora. Sri Ixora ni adalah project terbaru TLS group. aprtment ni baru siap lebey kurang akhir tahun lepas, iaitu oktober 2010. semua property kt area sini boleh dikatekan memuaskan. kite selamatla untuk tinggal di lokasi penempatan ni, lgpun dekat dengan kedai makan n masjid. klu azan tu mmg jelas je dengar.. best2.. aku mmg suke kawasan ni..

2 ulasan:

  1. susah x nk beli umah lelong? teringin juga nk beli tp mcm susah je org ckp...bole tunjuk ajar? btw nnt kita berjiran kat hillpark nnt :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. OoOoOo IC, my neighbour la ni ye, unit baris mane?selamat berjiran la kite nnt blhla share2 info. blh invite sy kt FB shafiza8828@yahoo.com, pasal umah lelong xdela payah sgt pun, tp ramai org melayu menyempitkan fikiran berkenaan rumah lelong ni, yg sebenarnye utk beli hartanah secara lelongan ni memerlukan penelitian sebelum nk masuk bidder. klu malas nk buat check up utk hartanah yg diminati blhla upah memana agent tp make sure counter check balik takut nnt agen terlepas pandang or silap info, sy pernah terkena, tp nasib baik sy double check, utk unit di Taman Sepakat 2 ni sy xpakai agen pun coz sume sy buat sendiri dr A - Z, penat skitla nk urus sendiri, tp berbaloi n puas ati.. :) silela menceburkan diri dlm acara lelongan hartanah sgt mengujakan seperti nk menyambut cahaya mata yg baru.. :))

      Padam