Rabu, 10 Ogos 2011

Mengatasi Baby Songsang Dalam Kandungan

Arini aku nk bg tips sket pasal baby songsang ni... Tips ni aku dpt hasil dr pencarian di internet dan petua dr org2 lama. Selepas buat Check up doktor 2 hari lepas doc kate baby aku songsang, aduyaaii risaunye aku, actually aku xnkla kena bedah, banyak mau pakai duit sat g ..huh.. penaatt camni...

 Cara2 nk betulkan kedudukan baby yg songsang :
  • Masa nk solat tu digalakkan utk sujud lama sket... stakat yg larat jela... faham pregnant2 ni ssh sket sbb perut dh beso...
  • Letak pek ais kt atas perut.  Tujuannya supaya baby rasa tak selesa atau sejuk kt kepala dia. Jadi dia akan mengubah kedudukan dan berpusing ke bawah.
  • Cuba bermain dgn touch light. Ambil touch light dan suluh kt bawah pusat. Tujuannya supaya baby bergerak ke arah cahaya.
  • Wt seperti merangkak... tp jangan plak merangkak ke depan... Wt la dlm 5 saat, dlm 2-3 kali.
  • Rajin2 bercakap dan pujuk baby supaya berpusing dan duduk dikedudukan yg betol.
  • Banyak2kan berdoa, baca al-Quran dan wt solat hajat supaya ALLAH membantu kita. InsyaALLAH... kita kena yakin dan ikhlas.
Kalau semua cara diatas tak berjaya gak, kita kena redha jela sbb mungkin ALLAH nk menguji kita. Ada jugak ibu2 yg pregnant ni gi berurut ngan bidan. Aku pun pernah gak berurut ngan bidan... Tp kena la cari bidan yg betul2 mahir dan pandai... Yela kita tak tau keadaan baby kita kt dlm tu. Takut nnt baby terbelit tali pusat lak... Kalau ikutkan doktor ngan nurse ni, diaorang mmg tak bg... Tp pandai2 korang la yek...

Selamat mencuba....!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan