Khamis, 29 Mac 2012

Ummi Insan Terbaik Dlm Hidupku



Peringatan Untuk Semua, Walau apa pun sekali yang
berlaku di antara anda dan ibu anda,
jangan la anda cuba menderhaka kepadanya,
Seorang Insan yg anda panggil,
Ibu, Ummi, Mama etc..

Orang kata aku lahir dari perut ibu..,


Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila ke-seorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu

Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila menangis, orang pertama yang datang kepada-ku ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu

Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan…
yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! “
Bila sakit, orang paling risau akan aku adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila aku ada masalah, Org yang paling risau.. Ibu

Yang selalu masak-kan makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter pada aku.. Ibu
Yang selalu puji aku juga Ibu
Yang selalu nasihat aku pun Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk adalah Ibu

Bila Aku sudah ada pasangan hidup sendiri...

Bila seronok… aku cari pasanganku

Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu

Bila sambut valentine…
Aku hadiahi bunga pada  pasanganku
Bila sambut hari ibu…
aku cuma dapat ucapkan " Selamat Hari Ibu.."

Selalu… aku ingat pada pasanganku
Selalu… Ibu ingat  pada-ku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku.....
 


Dear Younger Brother Sadiq & My Beloved Ummi




Renungkan:

Dulu Ummi kata: “Kalau kamu sudah habis belajar nnt dan  berkerja… bolehla kamu kirim wang untuk ummi? ummi  bukan nak banyak pun, lima puluh ringgit sebulan pun  cukuplah untuk buat bayar bil telefon..”.

Berderai air mataku. Hari ini kalau ummi mahu lima ratus  sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan utk ummi, sungguhpun ummi xperlukan duit sebanyak itu kerana ummi sudah cukup dgn ape yg ummi ade...  Tapi hari ini aku x-mampu kirimkan ape2 pun utk ummi lg, kerana ummi sudah tiada....  :.(  hanya sebuah doa yg mampu aku kirimkan moga ummi bahagia di sisi yg maha kuasa... ameen.

Ingatlah Pengorbanan Insan yg telah melahirkan anda ke Dunia, kerana hanya dialah Insan yg akan selamanye menyayangi anda tanpa jemu & mengasihi anda dgn seikhlas hati-nya, yg ada dlm jiwa-nya hanyalah utk melihat anda bahagia & gembira utk setiap detik kehidupan anda….


Sesungguhnya Aku tersangat2lah Rindukan Ummi...  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan