Rabu, 15 Ogos 2012

Aku Balik Kampung ke Raye Ni ???


Mlm ni adalah mlm yg ke 27 Ramadhan, suasana mlm ini begitu indah & tenang sekali, pokok2 kelihatan tenang, sedikit pun tidak bergoyang, seolah2 angin pun tidak bertiup.. apekah semua makhluk Allah tunduk sujud kepada Sang Pencipta Yg Maha Agong ..?? Hanya manusia shj riuh rendah di segala ceruk pusat membeli belah...


 
Hari ini juga dah masuk hari yg ke 5 aku tidak berpuasa, sgt sedey kerana tidak dapat menunaikan solat Tarawih pada mlm2 terakhir Ramadhan kali ni, moga segala doa2 yg aku panjatkan di makbulkan oleh-Nye... Doa utk anak2 ibu, moga membesar dgn akhlak yg terpuji, moga puteri2 ibu terdidik dgn akhlak Fatimah & Khadijah & Putera2 ibu membesar dgn simbol kehebatan & ketinggian budi pekerti Rasulullah SAW seperti sucinya hati Muhammad Abdullah penghulu segala umat. Doa ibu lg, moga segala urusan anak2 ibu mendapat kemudahan & keberkatan, moga menjadi manusia yg beriman ye syg. Melihat dunia hanya sebagai tempat persinggahan untuk mengaut keuntungan di Negeri Abadi... Utk abi juga ibu doakan semoga bahagia & berjaya hidup dunia & akhirat, semoga abi di murahkan rezeki & di lapangkan hati dari segala masalah & keresahan dunia. Utk Tok Abi & Arwah Tok Mi juga ibu doakan moga bahagia semuanya di sisi NYA yg Maha Pengasih & Penyayang.

Selapas berbuka puasa di rumah opah td ibu ke Alamanda Putrajaya, Temankan Nyah & Opah shopping baju. Ibu temankan aje, xbeli ape2 pun, xde mood langsung nk shopping2 ni, lg pun nk raya kt mana pun belum pasti, entah2 xbalik raya pun, sampai ke saat ini masih belum ade kate putus dr hati, samada mahu ikut serta opah balik ke Terengganu pada mlm Jumaat ini (besok) ataupun duduk beraya di rumah Kajang shj. Mcm2 yg bermain di fikiran, Semua org sibuk bertanya bile nk balik, hmm agak2nya nk suh buat ape kt kampung tu yea..? nk kata buat kenduri pun x juga.. hmm kate Opah semua org amik berat, maklumlah aku ni dah mcm ibu tunggal sejak akhir2 ni. Semua-nye terkejar2 uruskan segala benda seorang diri. Dari urusan peribadi, anak, dapur, bayar segala Bil, Insurance, maintenance rumah, sakit demam adek, ke klinik, ke pasar beli lauk etc.. sgt menguji kesabaran Ku sebagai seorang manusia yg xpernah di beri tanggungjawab seberat itu sebelum ini.. :.( apepun aku reda & menerima segala dugaan ini dgn hati yg tabah, kerana aku tau Allah itu tidak pernah kejam kepada hambanya, dia tahu sejauh mana kemampuan setiap hamba-NYA.. cume kekadang kite sebagai manusia sentiasa meletakkan had utk diri sendiri... wal hal Allah menciptakan manusia dgn sebaik2 kejadian... 

Smlm Tok Ki Mat Marah kt ibu, katenye "Nk buat ape duduk sesorang kt Kajang tu, balikla Terengganu jumpe adik beradik, sanak saudara, Nuha pun xpernah beraya kt Kampung lg..." bla..bla.. mcm2 dia memulakan ceramah, ibu just tadah telinga je, org nasihat kite dengarla. Mmg betul pun.. tp entahla hati Xterasa kemeriahan pun utk menyambut aidil fitri kali ni, hmm rasenye bukan kali ni je kot, raya 2,3 tahun sebelum ni pun biasa2 saja, tidak semeriah & seghairah ketika Tok Mi masih ade. Cume rasa sayu bersarang di hati kerana Ramadhan semakin berakhir. Feeling nk raya sakan, nk shopping entah ape2 langsung xde, entah kemana menghilang agaknya, tengok semua org sibuk membincangkan pasal baju raya, langsir raya, etc.. mungkin segala kegembiraan itu telah hilang sejak perginya kasih syg Tok Ummi dari dunia ini, seperti segala keceriaan ikut pergi bersama-nya. Yg tinggal dlm diri adalah tanggungjawab utk meneruskan sisa2 waktu yg ade utk bersama Abi & anak2 ibu... sedikit kekuatan itu semakin berakar umbi sejak adek lahir ke dunia.. Terima kasih ya Allah kerana engkau menggantikan sesuatu yg Istimewa kepadaKu setelah engkau mengambil sebahagian dari Nyawa-Ku.

Segala keputusan untuk balik ke beraya di Terengganu akan di putuskan besok, Klu hati terasa nk balik Kampung harapnya lalulintas dr KL- Terengganu baik2 je. Maklumlah drive kete sesorang dgn adek aje, klu lalulintas sesak camne nk tenang hati ibu ni, lg2 klu adek merengek2 kt sebelah... itu juga adalah antara faktor utama juga mengapa ibu langsung xde feel nk balik kampung...

Mudah2n segala urusan di permudahkan oleh-NYA.. amen Ya Rab...


Selamat Hari Raye Untuk Hubby yg sentiasa di ingati, juga utk semua kawan2, semoga Syawal ini menjanjikan kemeriahan utk semua..
Maaf Zahir & Batin :)