Jumaat, 22 Jun 2012

Mengambil Barang Tanpa Izin @ Mencuri




Salam jumaat kepada semua kengkawan, entry hari Jumaat ni adalah berkenaan dgn mengambil barangan dan hak org lain tanpa izin.

Sejak dari kecil lg, aku telah didik oleh abi supaya tidak mencuri ataupun mengambil barang @ hak org lain tanpa izin. My Abi adalah seorang ayah yg suke memberi amaran terlebih dahulu sebelum dia mengambil tindakan tegas. Dia akan mengingatkan kepada anak2 perkara yg boleh dilakukan & tidak patut di lakukan, so kepada yg melanggar perintahnya tu mmg dgn sengaja mencabar amarahnye dan tunggulah balasan yg akan menimpa... huhuhu..

Abi selalunya akan meletakkan duit lebihan perbelanjaan dan juga belanja sekolah kitorang dlm laci kabinet dapur. Lokasi duit disimpan mmg semua org tau. Pendek kate klu nk curik2 songlap duit belanja sekolah tu mmg cerah masa depanla, bukak je laci dapur tu bersepah duit abi dlm tu.. Tp mmg xde org berani amik pun, coz my abi tersangatlah garang orgnye, taula nasib sape yg pernah amik duit dia tanpa kebenaran.

Pernah suatu ketika tu adik aku amik duit abi dlm laci RM100 utk belanja sekolah asrama, Petang tu my younger brother da nk pergi ke asrama di kay Tee tp abi xde di rumah, so dia main amik je duit dlm laci tanpa beritahu sesiapa pun. 2, 3 hari lepas tu abi bising tanye sape amik duit dia RM100. aku mmg sahla2 xpernah amik duit dia. Letak seketol atas meja pun aku x akan usik punye, melainkan aku akan bagitau klu aku amik, xberani looh.. besar padahnya huhuhu..

After diselidik akhirnya jumpela sape dia hantu kepala hitam tu, kesian my younger brother kene bantai teruk ngan abi, adeehh mmg parah kene, xpadan dgn amik duit RM100. Arwah ummi pun xleh nk kate ape, klu abi da kasi ganjaran mmg sume org xberani nk bukak mulut. nasib ko la labu, sape suh ko amik duit xbagitau, saje je kene bantai. Sejak dari peristiwa tu mmg xde sape berani amik duit abi lg.

Actually my abi bukanlah seorang ayah yg sgt kedekut or berkira dgn anak2, dia adalah seorang ayah yg sngt pemurah &  tersangatlah baik hati, duit bukan benda yg penting pun pada dia, cume dia nk ajar anak2 dia supaya tidak mengambil barang & hak org lain tanpa kebenaran even duit mak ayah sekalipun. Klu mintak duit belanja sekolah or nk beli barang2 sekolah, aku lebih suke mintak ngan abi coz klu kite ckp yg kite perlukan duit belanja RM50, abi akan kasi RM100, klu mintak RM500 dia akan kasi RM600, always extra :)  Abi selalu akan kasi lebih klu anak2 mintak duit dgn cara yg betul, sebab tu aku suke mintak ngan abi ehehe. I Like the way he teach us.. Tq abi for being a good father for me...

Sampaila aku da besar panjang sekarang, Alhamdulillah aku xpernah terdetik dlm hati nk curik or amik barang @ hak org lain tanpa izin. Even aku jumpe barang di tempat awam sekalipun, xpernah terdetik utk aku mengambilnya. Bile dah besar sekarang ni aku semakin jelas tentang perkara yg patut & tidak patut aku lakukan, tp sekarang aku bukan lg takut pada abi tp aku takut pada Allah dan aku tau mencuri dan mengambil hak org lain tanpa izin adalah satu dosa. Alhamdulillah ya Allah kerana sentiasa memberi petunjuk kepadaku... Mudah2n anak2ku juga begitu.. ameen..



Tiada ulasan:

Catat Ulasan