Jumaat, 6 Julai 2012

Weekend Tanpa Hubby

Pertama kali sepanjang ade baby ni, inilah hujung minggu yg aku terpaksa laluinye sendirian, hmm mungkin agak membosankan, coz aku slalu menghabiskan cuti di hujung minggu dgn pelbagai aktiviti jalan2 sampai patah kaki tp kali ni, mungkin terperap kt umah bersama adek ataupun paling kuat berjalan ke umah cik utk menghilangkan rs bosan. Itupun klu aku rajin nk drive kete n mengangkut segala barang2 adek.. nampaknye lebey kepada malas dan lebih senang duduk di rumah.. arrgghhh xbestnye.. Yggggg cepatla balik.. sob..sob... :.(

Td ptg lepas balik kerje, aku ke pasar mlm di precint 2 putrajaya, pasar mlm kt situ agak besar, aku cabut dr opis td jam 4.30 ehehe.. agak awal tu, sume kerje da siap so nk buat ape lg.. perut plak da mule memanggil utk di isi.. aku x amik lunch kt opis td, saje nk biasakan diri, coz da xlama lg da nk tiba ramadhan, so kene biasa2kan diri skip lunch.. tp xdela lapar sgt pun.. biasa2 je.

Aku beli 3 bungkus Laksa Penang, kuih pau kacang & susu segar. Mula2 ingt nk borong lg, tp bile memikirkan yg aku terpakse berjimat cermat & mengamalkan perbelanjaan berhemah so aku stop bli tu je, 3 bungkus tu bukannye aku sorang yg bantai.. 2 bungkus lg tu aku belikan utk Cik & juga Aida, menantu cik.. so dah nk bawak makanan at least kenela belikan utk org lain skali, xkan nk melantak sesorang plak, xbaik.. berdosa..

Cite pasal makanan ni, teringat mase aku kecik2 dulu, arwah ummi slalu pesan, klu nk makan & xnk kasi kt org lain, kene makan menyorok, xboleh nampak terang2, xbaik.. klu org lain nampak or terhidu bau kene kasi walaupun sedikit.. pesan arwah umi sehingga kini tersemat kukuh dlm hati aku.. Insya'Allah aku akan mengajarkan benda yg sama pada anak2-ku.. arwah umi klu masak hujung minggu xsah klu xkenduri, mesti masak sakan gitu, sume jiran tetangga di sekitar rumah mesti dapat sebekas sorang.. ehehe meriah gile, my hubby mase mule2 kawen dulu pelik sgt, coz tgk umi masak banyak2 nk kasi sape mkn..? bukan ade org ramai pun kt umah aku tu.. ehehe tp bile dah lama skit tu barulah dia tau habit umi yg suke mengagihkan makanan kt semua sedara mara terdekat sekitar umah kt kampung.. Amalan mulia yg patut di contohi semua org.. tp klu membazir xbaik jugak.. berpada-pada la kate org..  padan2 patut gitu.. :)

Lepak kt umah cik sampai jam 9 ++ pastu balik rumah, Cik ajak tido umah dia, tp cam biasalah, aku ni bukan suke melepak rumah org.. agak kurang selesa.. lebey suke rumah sendiri.. Sampai umah dah dekat jam 10, salinkan baju adek, kasi susu kt dia & dodoikan adek tido.. so aku pun da nk tido skrg.. esok plak la aku sambung update blog aku ni, banyak benda nk upload tp asyik xmenyempat aje..ala2 busy gitu... busy pk-kan org jauh.. ehehe :))