Rabu, 25 Julai 2012

Kisah Minggu Pertama Ramadhan

Pejam celik da seminggu rupenye aku menunaikan ibadah puasa, Alhamdulillah semuanya berjalan dgn baik & aku sgt gembira meraikan-nye, walaupun Ramadhan kali ini aku belum sempat utk menunaikan terawih di Masjid mahupun di surau seperti tahun-tahun berikutnya tp Alhamdulillah aku dengan semangat yg berkobar2 menunaikan Terawih bersendirian di rumah. Alhamdulillah Allah masih kurniakan kekuatan jasmani & rohani utk aku menjalankan solat sunat yg di tuntut itu walaupun dlm serba kekurangan.

Selalu aku akan balik ke rumah secepat yg mungkin selepas selesai berbuka di umah opah putrajaya. Klu weekend aku akan berbuka sendiri di rumah shj. klu time kerje aku akan ke Bazar Ramadhan dahulu selepas balik kerje utk beli sedikit kuih2 ataupun ape shj makanan yg aku rs nk makan laa.. ehehe.. bajet perbelanjaan ramadhan setiap hari adalah max RM20 sehari. tp slalu aku beli kuih dlm RM10 je, yerla g menyemak berbuka rumah org kan, nk la ade budi bahasa skit, xkan main makan sedap rase pastu blah camtu je, sekali dua org layan lg la, masuk ke-3  kali terus tutup pintu.. huhu.. dlm islam pun di anjurkan kite berbudi bahasa & saling bertukar hadiah, kerana dgn memberi hadiah itu ia dpt mengikat tali persaudaraan. Hadiah yg di maksudkan di situ xkisahlaa ape pun asalkan sesuatu yg di beri menyenangkan hati & melapangkan dada si penerima.

Lamb Hanith sgt Lazat .. Buurrrgghh... Alhamdulillah :)

Harini aku berbuka kt umah cik dengan nasi Arab Lamb & Chicken Hanith, yummy2 sgt sedapp.. 

Sepanjang Ramadhan ni juga aku slalu terkejar2 balik ke rumah kerana nk online skype dgn hubby, sian my hubby berbuka kt sana hari2 makan ayam je, kekadang bile aku berbuka dgn mcm2 lauk di meja, hati mesti teringatkan org di sana. Seronoknye klu hubby ade, mcm Ramadhan yg pernah di lalui sebelum ini, hari2 ke Bazar Ramadhan yg berlainan, tawaf sume bazar2 yg ade, walaupun makanan yg di beli xdela sampai makan penuh meja, tp hari2 yg dilalui sepanjang Ramadhan adalah sgt istimewa & indah dgn 1001 lakaran cerita yg akan di ingati sampai bile2..

Bile dtg Ramadhan, ingatan pada insan yg telah lama meninggalkan aku juga semakin dekat di ingatan, hati terusik setiap kali kedengaran suara2 imam yg mengimamkan solat Terawih. Alhamdulillah di sekitar kediaman aku skrg tersangatlah meriah dgn laungan takbir yg sentiasa memuji kebesaran yg maha kuasa setiap malam. Mungkin juga suasana ini turut memberi kekuatan dan semangat dlm diri aku untuk semakin mendekatkan diri kepada Dia yg Maha Kuasa.

Teringat zaman kanak2 di bulan Ramadhan, rindu pada masakan & kesibukan umi menyediakan juadah berbuka puasa. kesian umi, balik kerje terus bergegas utk memasak utk anak2 dan suami. Klu sayur pula akan di masak 5 minit sebelum masuk waktu berbuka. Kata umi klu masak awal2 nnt xsedap, da sejuk nk makan xde selera, klu panas2 abi suke skit makan sayur. Umi2... setiap kali memasak mesti dia memikirkan abi, ape shj yg di masaknye mesti perkara utama adalah untuk memenuhi selera abi. anak2 makan shj ape yg ade, coz kitorang xkisah pun... cume my abi tersangat cerewet skit bab makanan.. mcm2 request dia, klu xcukup rasa mesti makan nasi sikit je, tau la masakan umi haritu xkene dgn selera dia...

After berbuka, umi akan panggil kitorang untuk berjemaah menunaikan solat marghib dan abi menjadi imam. Slalu adik aku yg paling bongsu akan menjadi mangsa kene cubit  ngan umi coz dia slalu tersengguk-sengguk time doa di bacekan, maklumla klu bace doa sikit punye panjang.. mmg xdinafi mmg lengoh tangan2 menadah doa.. ehehe ...  After that bersiap2 nk ke Masjid utk Solat Isya' & Tarawih. Dekat je umah aku nga Masjid tu, slalu jalan kaki berjemaah, Umi Nenek, aku, Maksu dan askar2.. ehehe walupun suasana jalan kampung yg gelap xde lampu jalan agak mengerikan tp kitorang da siap dgn lampu picit.. sgt meriah, adek2 aku ke Masjid bukan nk tarawih sgt, nak main mercun je kerjenya, budak2 maklumlah tengah seronok menikmati zaman kanak2.

Paling seronok bile Ramadhan juga ialah sentiasa menunggu di muka pintu abi bawak balik pelbagai makanan yg sedap2 + air tebu 2,3 bungkus.. manis yg amat.. huh mmg lazat, xmacam air tebu kt KL ni rase ubat je.. Klu di buat skrip drama ni mesti menang anugerah plot cerita terbaik.. ehehe..

Apepun aku sgt bahagia melalui saat2 bahagia bersama keluarga yg penyanyang, punyai Umi dan abi yg sgt memahami ketika itu, boleh bersenda gurau even abi sgt garang kekadang... Tp semua itu hanyalah tinggal kenangan yg xmungkin dpt aku ulangi utk selama-lamanye, ape yg tinggal hanyalah sebuah kenangan terindah yg sentiasa berbunga di hati & jiwaku... :.(  Al-Fatihah utk Arwah umi...