Isnin, 30 Julai 2012

Rezeki Dari Allah

Syukur ke hadrat Illahi atas segala limpah kurnia dan kasih sygnya. Sehari demi sehari masa terus berlalu tanpa aku sedari. Harini da masuk hari yg ke 11 aku berada di bulan Ramadhan dan genap sebulan my hubby berada di Aussie. Arrghh mcm2 peristiwa dan susah payah aku hadapi sendiri, Alhamdulillah ya Allah kerana terus memberikan aku kekuatan utk hidup dan terus melangkah tanpa menoleh kebelakang. Segala dugaan dtg aku hadapi dgn tenang, dan semuanya seperti begitu mudah aku jalani. beberapa hari yg lepas aku di landa demam, sgt sakit kepala & seluruh badan terasa lemau semuanye. Mungkin juga badan aku terlalu keletihan agaknya. Harini demam beransur pulih.

Semalam aku mendapat rezeki terpijak lg, kali ni aku mendapat habuan dalam bentuk 2 keping Dinar Emas. Sebenarnya aku sendiri tidak menyangka untuk mendapatnye. Ceritanya bermula apebila teman lama sekolah aku call. Dia ingin membeli property melalui Auction. Sebelum tu dia ade pakai Chinese punye agent tp setelah beberapa kali berurusan dgn agent tu dia kate mcm ragu2 nk kasi duit kt that guy. aku pun xtau knp, so dia ckp dia dpt tahu dr seorang teman sekolah yg lain aku ade buat part time property agent & auction sebab tu dia nk mintak tolong aku. Huuhu camtula citenye...

Memandangkan teman sekolah & dia adalah senior aku so aku just nk tolong je, klu dia nk kasi upah pun ok, xkasi pun xpelaa, mmg niat nk tolong je pun. Coz sume details tentang property yg nk di auction tu dia da ade, cume dia nk mintak tolong aku pergi bid-kan untuk dia mase Auction tu je coz katenya dia xreti camne nk make a deal nnt.So kerje aku senang jela, xdela rumit ke ape kan, kacang punye kerje, so xsalah kite membantu sesama kawan, lg2 bulan pose. Last week aku dah bid-kan property tu untuk dia dan Alhamdulillah aku berjaya dapatkan property tu dgn harga 186k, Wow.. Very Impress, I like Auction huhuhu. Reserve price 122k shj tp pembida sikit punye ramai, pergh mmg sesak yg amat kt Auction hall tu, dala sume cina & indian je, lelaki plak semua tu, aku sorang je pompuan. klu ikutkan hati mmgla cuak jugak, tp buat muke selamba ajela, ala xlayan sume org. Apepun Alhamdulillah mmg da nk jadi rezeki aku kan.. after siap isi form & bayar balance purchase price tu aku bertolak balik ke rumah utk berbuka, Lega rasenye dpt membantu kawan lama.

Semalam aku jumpe dia utk kasi Contract Proclamation of Sale yg telah siap di stamping. maka selesailah kerje aku sampai situ, yg lain2 pun aku dah tolong dia uruskan, dptkan the very good valuer, dptkan lawyer yg bagus dan temankan dia berjumpe dgn owner rumah tu. Semuanya berjalan lancar cume tinggal skrg tunggu loan approve dan process tukar nama.

So itu jela kerje aku, tolong dia bid-kan that property shj, di samping membantu sedikit hal2 lain. Apepun dah org nk kasi aku ambik jelaa rezeki.. ehehe.. untuk kawan2 di luar sana ade satu ayat yg seharusnya saudara & saudari amalkan selepas selesai solat iaitu ayat 1000 dinar. aku amalkan ayat ni sejak aku sekolah menengah lg, mase tu arwah cik ngah aku slalu pesan supaya amalkan ayat tu, katanye InsyaAllah hidup menjadi ringan dan segala urusan menjadi mudah disamping rezeki pun senang masuk. Cik Ngah aku ni adalah seorang pengusaha batik di Losong Kuala Terengganu, asalnya dia hanya menjual kain dari rumah ke rumah, tp berkat rezeki & nawaitu yg baik Alhamdulillah dia berjaya dlm hidup dia, bukan setakat cukup makan untuk diri & keluarga dia shj tp cukup untuk dia bersedekah & membawa 2,3 org ke Mekah menjalankan ibadah Umrah bersama-sama dgn dia dan aku adalah salah seorang anak sedara yg paling rapat dgn dia yg berpeluang menunaikan umrah di bulan Ramadhan pada tahun 2003 yg lalu. Sume dia sponsor... :)

Arwah menunaikan Umrah 6 kali setahun, selang 2 bulan dia akan ke Mekah menunaikan umrah, dah macam rumah dia Mekah & Madinah tu, kata arwah " Dia ingin mati di Mekah" tp itulah Takdir Allah menentukan dia mati ketika sujud dlm solat sunat Dhuha, dirumahnya sendiri di Losong Kuala Terengganu. Pada ketika tu dia da siap tempah tiket umrah melalui Rayhar travel utk menunaikan Umrah. Arwah tersangat baik orgnya, sgt pemurah & slalu memberi nasihat berguna untuk aku, pantang melihat org susah pasti tangan-nye ringan untuk membantu, walaupun banyak kali dia ditipu tp dia slalu berbaik sngka dgn setiap manusia. Jauh dlm hati, aku slalu berazam untuk menjadi manusia sebaik-nya. Alfatihah untuk Arwah umi, cik ngah & seluruh ahli keluarga yg telah berada di sisi Allah SWT. semoga Roh mereka dirahmati. Amen ya Rab..






Tiada ulasan:

Catat Ulasan