Rabu, 17 Oktober 2012

Hubby Mengidam Gulai Tulang


This weekend my hubby dah balik.. yeyeye... terasa ceria-la skit hidup ni ehehehe, dlm kepala mmg da lama pk nk masak apela nnt once my hubby balik yea? Hmm klu masak gulai tulang + daging pun sodap tu. ehehe aku mmg Xpert klu masak gulai2 ni, almaklumlah dari kecik sampai ke besar mmg arwah ummi hari2 suh aku tumbuk bawang & sediakan rempah ratus untuk masakan gulai daging. My abi mmg xsah klu xde lauk gulai daging. Itu adalah menu wajib rumah kitorang. My ummi sgt pandai masak.. soo sedap U.. bile duk asrama mula-la terasa masakan yg sngt xserasi dgn tekak.. huh entah ape2 rase ... tp nk buat camne itu je makanan yg di hidangkan, terpakse kutelan jua. huhuhu
 
Oleh kerana my hubby pun dah ala2 kasi hint nk makan gulai daging + tulang td, so aku pikir2 besok petang aku nk ke pasar borong Sri Kembangan untuk cari Daging & beli rempah ratus skit.. aku kan isteri solehah. xpayah cakap nk ape2, kasi hint skit pun da tau da ehehe perasan sesorang... tp mmg camtu slalu pun. Ade pakcik tu suke buat ayat "Daging ade x lagi kt rumah..?" padahal ayat tu nk bagitau yg dia nk makan gulai daging or daging goreng kunyit. ayat pengenalan terbaik dari pakcik yg ala2 berbudi bahasa.. ehehe tp mmg berbudi bahasa pun... tats Y laa I Lap U  :)

Untuk menyediakan Gulai Tulang, Selalunya aku akan rebus dulu daging + tulang sampai empuk semalaman, pastu baru aku sediakan bawang + rempah2 untuk di tumis ke-esok-kan harinya. After tat aku akan amik air rebusan daging td aku campurkan ke dlm tumisan yg da di goreng garing. Pastu tunggu mendidih + masukkan santan & perlahankan api. Daging da di masukkan awal2 td lg yea. Tujuan masukkan daging awal2 adalah supaya rasa rempah tumisan & daging sebati, barula naik rasa gulai tulang tu.. ehehe .. yummy sedaappnye..
 
untuk menambahkan rase gulai yg sedap, sile lebeykan sedikit bawang merah yea dan kurangkan bawang putih. letakkan sedikit lengkuas klu gulai tulang. sikit je, jgn banyak2 nnt xsedap. Ok nnt dah siap aku uploadkan gambar. lambat lagi-la tapinye... this weekend yea :)