Khamis, 4 Oktober 2012

Great Wall Prepaid Card @ Bank Of China



Kepada kengkawan yg ingin melancong ke China aku cadangkan untuk korang membuka acc. prepaid card di Bank Of China. Kad ni boleh di pakai di mana-mana shj, even kt Malaysia pun. Ape bagusnya pakai kad ni. Hah mai aku cerita skit pasal Prepaid card ni yea.
 
Dah nama pun prepaid kad so klu korang x-top up mmg xleh buat ape la, sebelum melangkah kaki ke China tu, korang topupla duit dlm tu. maksimum top up 10k MYR or 20k RMB. Kad ni senang untuk dibawa, so korang xpayah nk angkut cash banyak2, safety 1st ok. Walaubagaimanapun kadar tukaran bank adalah sedikit rendah berbanding Money-exchange. Aku dah senaraikan beberapa Money Exchanger yg menawarkan tukaran MYR ke RMB yg agak tinggi pada entry yg lepas DI SINI
 
Korang boleh top up duit dlm kad ni mungkin dlm 2k MYR tujuan utk berbelanja di Airport, makan2 kt kedai, Mall or membeli tiket Metro. Kadar kemungkinan untuk korang tertukar duit palsu mmg xde langsung. itu yg bagusnye.
 
Oleh kerana aku akan ke China bulan depan so aku dah buat sekeping kad untuk kegunaan aku di sana nnt. Siap topup da pun. huhuhu.. tujuan topup siap2 adalah mengelakkan duit cash terbelanja nnt. atleast da prepared duit untuk makan2 & shopping baju manja ibu. itu paling penting. Untuk ibu xde pun xpela, klu ade lebihan tu Alhamdulillah... Ibu sgt sayang kamu BB Nuha. Semoga besar nnt jadi anak yg Solehah yea syg... muahaha..
 
Ohye lupe plak aku nk cite, kad ni xkene cukai tahunan & juga xkene charge mase korang gune. Boleh pakai selama 4 tahun. Cume mase mule2 register tu korang dikenekan charge RM25 utk admin fee. Lagi satu kad ni xleh gune utk withdraw duit yea. hanya utk berbelanja di kedai shj. Online payment pun xblh. Tp klu korang ade lebihan duit kt dlm tu camne..?? jgn risau korang boleh request untuk withdraw, tp kene g kat Bank balik laa.. within 7 days diorang akan Issue cheque atas nama pemilik kad. Simple, Senang & Selamat kan..?  hati pun senang nk jalan2. Maklumlah kt tempat org bukan kite tau kemungkinan2 yg akan berlaku... So prevention is better than cure OK !!
 
For ur info kad ni ade 2 jenis...
 
1. Kad Color silver : Duit kite akan di convert dlm Yuan, so kite akan nampak duit kite sebagai YUAN bukan MYR.
 
2. Kad Color Hitam : Duit kite kekal dlm MYR, so mase kite cek online balance dia akan appear balance dlm MYR.
 
Function same aje, aku amik Silver coz senang nk tengok balance dlm YUAN.. lgpun nnt aku nk berbelaja pun kt China. penaatt see nk convert2 dr MYR ke Yuan klu amik yg appear balance dlm MYR..
 
Alamak aku tertinggal card dlm kete-la plak.. hmm xleh nk amik gambar. nnt aku uploadkan kad aku yea.. ehehe..  okla itu shj maklumat yg ingin aku kongsi... :)

Untuk Maklumat Lanjut Boleh layari website www.boc.cn/malaysia   :)
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan