Selasa, 9 Oktober 2012

Malang Datang, Tidak Berbau !!

 
Hari ni banyak benda yg berlaku pada aku, walaupun semua perkara harini tersangatlah mengundang rasa malu + bengang yg amat tp aku slow talk & explain kt aku punye hati. Coz tadi pagi aku ade dengar ceramah kt TV9 "Tanyalah Ustaz" tajuk dia Iblis. Hmmm mmg kerje iblis ni seperti yg sedia maklum, mmg lahanat & suke membawa manusia kepada kejahatan, supaya tidak bersyukur, tidak redha & memberontak kepada semua perkara yg datang dlm hidup. Menghasut manusia supaya lupe tentang Qada' & Qadar Allah SWT.
 
Pendek-kan cerita, seharian ni, tahap keimanan aku berada pada level yg agak memuaskan, maklumlah panas2 lg ceramah ustaz td pagi membakar jiwa.. huhuhu...  walaupun terduga dgn beberapa perkara namun hati aku masih boleh menahan gelodak perasaan yg membakar emosi. Alhamdulillah...
 
Alkisahnye, perkara pertama berlaku masa aku nk bayar buku yg aku beli kt Popular Book store Ampang, skali aku bukak purse duit xcukup, maka aku pakailaa kt credit utk payment, skali .... CC aku decline la plak.. huh bior betol..?? xkan decline sebab xpakai kot.. gile ape Citibank ni, Ya Allah malu-nya aku, xpernah berlaku camni.. dahla ramai yg beratur di kaunter bayaran. aku dgn muke selamba bertanya kt kaunter bayaran tu, "Dik ATM mechine kt mana?" kt hujung sana ade kak, kate-nya... "kejap ye, sy amik duit jap" cepat2 aku g amik duit & bayar. pastu terus call care-line Citibank. Citenya diorang block kad aku yg skrg coz haritu aku ade complaint pasal nama aku diorang salah eja, so aku mintak diperbetulkan & replace yg baru, itu pasal kad tu kene block coz dioang dah kuarkan kad yg baru.. cesss ayam kampung punye CITIbank. lainkali inform-la SamDol, nasib baik aku x-gile shopping td.. klu x, sape nk jawab, aduyaaiiii... sabo ajelaa...
 
Kisah kedua, kes naya kene tibai ngan kereta peronda PDRM Mitsubishi lanser, masa OTW nk balik ke Opis after site visit di jalan Ampang. sial je, diorang main rempoh je side mirror aku, pastu blah camtu je. mmg sgt JAHAT + KHIANAT. Aku doakan moga ko mendapat balasan yg setimpal dgn kejahatan yg ko lakukan. Aku mmg xhalalkan dunia akhirat unless ko dtg mintak maaf & bayar kos kerosakan kereta aku. Haru biru bawak kete td tanpa side mirror, menggelabah habis.. Aku terus memandu laju ke balai polis berdekatan. Actually aku xingat no plate pendaftaran kete tu. aku cume nampak WWC pastu ade no 9,3 & 2 lg satu xingat.. susunan no pun aku xbapa pasti aku cume bagitau pangkal no adalah 93 lg dua yg blakang aku mmg xleh nk recall. Mana nk nampak diorang pecut mcm pelesit. Tambah mata aku ni mmg rabun ayam pun. Hmm betul2 menguji tahap kesabaran aku.

Bukanlah kebajikan itu hanya menghadap muka kamu ke arah timur dan barat,tetapi kebajikan (yang sebenarnya) ialah beriman kepada Allah, hari akhirat, malaikat, kitab, nabi-nabi, bersedekah harta yang disayangi kepada kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, musafir, peminta-peminta sedekah dan hamba-hamba yang menuntut kemerdekaan, mendirikan solat dan menunaikan zakat, orang yang menepati janji apabila berjanji, orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan peperangan. Mereka itulah orang yang benar-benar beriman dan bertaqwa {Al-Baqarah:177}
 
Ape2 pun setiap perkara yg berlaku ade hikmah disebaliknye. Dugaan yg dtg hanya sekali sekala, tetapi rezeki yg dtg setiap masa. rezeki hidup, rezeki masa lapang, rezeki makan, Rezeki harta & sebagainya. tetapi kadangkala kite lupe untuk bersyukur atas nikmat yg dtg setiap saat, bile musibah dtg dgn tidak semena-mena kite angin satu badan. Astarfirullah'hal'azim...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan