Khamis, 27 Oktober 2016

Review :: Action Camera SONY FDR-X3000R

Alhamdulillah


Setelah membuat survey di beberapa buah kedai, maka aku telah ke SONY midvalley untuk membuat pembelian. Memandangkan model tu baru sahaja memasuki market maka harga yang ditawarkan adalah fixed. Cuma setelah bargain beberapa kali akhirnya sale person tu terpaksa akur dengan memberikan sedikit pengurangan harga kepada kami. Alaa bukan banyak sangat pun discount, beberapa puluh ringgit saja. Barang baru memang selalu camtu, tunggu 3 - 4 bulan, drop la tu price-nya. 



Akhirnya aku telah membuat keputusan yang agak sukar, setelah lebih 3 minggu memikirkan mana satu pilihan yang terbaik untuk di miliki. Selama 3 minggu tu jugakla kepala aku asyik duk fikir benda yang sama. Oh tidak... aku telah bazirkan hampir 50% daripada penggunaan otak aku setiap hari dengan memikirkan action cam ni. So sekarang otak aku dah back to normal, dah boleh fikir benda lain pulak... hihihihi... :))



Perancangan awal aku nak beli Go Pro Hero 5, tetapi setelah meneliti semua komen & fedback pengguna serta membuat perbandingan maka aku lebih cenderung untuk membeli SONY. Walaupun quality gambar yang dihasilkan mempunyai saturation yang sedikit tinggi tapi SONY mempunyai function Video Stabilisation yang sangat baik berbanding Hero 5. 

Setakat nak amik video jalan-jalan sudah cukup baik untuk kegunaan kami sekeluarga tanpa perlu tambahan gadjet untuk support video stability, so hasilnya gambar/video smooth, xdela gegar2 or shaking melampau. Kira macam dapat 2 in 1 laa. Kalau beli Hero 5, aku nk kene beli gimbal plak. It costing about 1k++ jugak tu. oh tidak... aku dah tak mau buang duit kt gadjet lelebih sangat, coz dalam kepala aku ni masih ada gadjet ie : drone yang belum dimiliki. So better aku saving untuk drone Dji Mavic Pro or any high performance drone yang akan keluar dalam masa 4 to 5 month onwards.  




Kualiti gambar FDR-X3000R lebih baik berbanding series yang sebelumnya iaitu FDR-X1000. Dari segi "distortion issue" memang sangat ketara peningkatan-nya. Pada mulanya aku hanya ingin membeli X1000 saja, kerana harga jauh lebih murah, hampir RM1000 jugak beza harganya dengan X3000. Walau bagaimanapun, aku dapat menerima hakikat bahawa gambar/video yang dihasilkan oleh X1000 terlalu cembong dan video yang dihasilkan ketika low light adalah sangat gelap berbanding X3000. 



Berikut adalah new launching product SONY bagi action camera. HDR-AS300 juga tidak kurang hebat-nya. Tetapi sayang-nya belum masuk pasaran Malaysia. Dijangka 3 minggu lagi baru ada dalam pasaran. Tak ada rezeki nak beli AS300 lambat sangat keluar. Terpaksa angkat X3000 juga.



Antara gambar yang sempat aku snap dalam showroom SONY. 
hmmm not bad ... :))


Ape lagi nak share yea. Dah xde idea nak merapu, cukupla setakat tu dulu. Nanti after aku dah amik video/gambar menggunakan FDR-X3000 ni aku akan buat review balik. Hopefully berbaloi la pelaburan aku kali ni. 

Dah malas nk usung DSLR yang gedabak tu. Hmm ade sapa2 yang berminat nak beli tak agaknya DSLR aku tu. Shuttle count pun rendah jek. Zoom lens Canon, wide lense Tokina, Potret lense canon. Body 500D & 50D jek yang tinggal. 7D aku dah let it go few years ago. Sapa2 yang berminat sila contact aku yea. Nak let go murah2 jek. Dari duk terperap dalam beg tu better aku lepaskan aje. 



Oklaa 


akhir kalam Wassalam....  


Tiada ulasan:

Catat Ulasan