Khamis, 22 November 2012

China Holiday ~ Part 10 : Perompak Di Shenzen !

Kami telah di rompak Di Shenzen City pada hari pertama kitorang sampai. So kepada kengkawan yg akan berangkat ke China, sila berhati2 dgn ahli silap mata yg sgt licik menipu wang anda.
 
Ceritanya bermula apabila kitorang berwindow shooping di Shenzen iaitu di Huaqiang North Road berhampiran dgn SEG Eletronik Plaza. Sejak dari hari pertama sampai ke China lagi, aku sering mengingatkan diri aku & juga my hubby supaya mengelakkan diri dari berurusan dgn sesiapa yg tidak dikenali. Samade mereka menawarkan tukaran wang yg murah mahupun meminta simpati atas alasan banyak cerita yg aku dengar tentang penipuan & juga kejahatan golongan mereka ni. Aleh2 terkena jugak. Innalillah hi wainnailaihiroojiun..

 
Plaza SEG
 
Di bawah ini aku paparkan sequal jalan2 kitorang di Huaqiang North Road sebelum di tipu oleh sekor mamat china yg jahat ni.


Beberapa jam sebelum kejadian, kitorang hanya jalan2 window shopping, sementara my hubby duk usha Tab, mcm berminat nk beli Tab agaknya. sambil jln2 tu aku sembang ngan my hubby "duk usha2 tab ni, nak beli Tab ke..? Hmm.. tp xde budget la Yg... Kite window shopping jela dulu ek, klu jumpa yg betul2 murah tu, blhla beli.." Aku ngan my hubby ni kekadang dah jd mcm ibu dgn boboi yg manja nk itu ini, oleh kerana impian xboleh ditunaikan, kenela pujuk pelan2, kan merajuk susah plak (Sometime very the manja U).. hikhikhik.. :)  


Suasana petang di Huaqiang Road sekitar jam 5ptg
 
 
Di Sepanjang jalan Huaqiang Road adalah kedai eletronik semuanya, bermula dari pelbagai jenis Camera, hp, tab, lampu, wire, accessories & sebagainya.

 
After kuar dari plaza ni kitorang melepak kt bahagian luar sambil memerhatikan gelagat warga Shenzen. Tetiba kitorang dikejutkan dengan sapaan seorang mamat cina yg speaking english. Mulanya aku ignore je mamat tu coz aku sibuk snap gambar adik, tp my hubby lebat plak bersembang. Maklumlah bukan senang nk jumpe cina yg pandai speaking.
 
 
 
Dia offer kt kitorang sebuah IPAD 64gb dengan harga 2500RMB (1250MYR). Murah tuuuu... huhuhu. Macam2 cara dia cuba mempengaruhi kitorang supaya bersetuju utk amik IPAD dia tu. Kitorang da dapat rasa ade something xkene ngan mamat ni. kang xpasal2 kene berangkut ke lokap (mase tu terfikir,kot2 mamat ni curik bag sesapa pastu n jual kt kitorang murah2) aku ajak hubby terus berjalan & sedaya upaya utk mengelak dari mamat tu. Tapi dia terus ikut & ikut kitorang sampai last dia offer 1500RMB je.
 
My hubby da berbelah bahagi time tu, tp aku pulak rase risau yg amat bercampur takut, takut kene rompak pun ye jugak. Bile dia tengok aku mcm ignore dia & mempengaruhi my hubby supaya jgn deal dgn dia, terus dia attack my hubby caw2. Akhirnya my hubby da termakan pujukan mamat tu & bersetuju utk beli dgn harag 1000RMB.
 
After bayar duit semua, dia pun memasukkan IPAD yg ditunjukkan tadi kedalam sebuah beg sandang & terus di berikan kepada kitorang. Dalam sekelip mata dia terus menghilangkan diri. "Cepat betul mamat tu hilang, mana dia pergi" tanya aku secara spontan bile mendapati cina td terus lenyap sepantas kilat. My hubby ajak aku ke kedai IPAD yg berhampiran utk cek, adakah IPAD yg di jual tadi ORI ataupun cina punye.
 
Korang tau ape yg berlaku.. apebila aku mengeluarkan IPAD td, rupenya IPAD yg diberi kepada kami adalah IPAD replika. Tergamam aku seketika, cuba utk ON pun xboleh, eh td dia tunjukkan yg mana. Mmg aku nampak dgn mata kepala aku sendiri, last dia tunjukkan kpd kitorang terus dia masukkan kedalam beg sandang merah tu & diberikan kepada kitorang. xkan kene pukau kot ????? aku dah tercegat di kedaiii Apple tu. My hubby terus peluk aku & bawak aku kuar dari kedai. "Aduuhhh...Kite dah kene tipu ni, sabar yang, sabar, mmg IPAD replika tu, mmg xboleh ON" aku masih xpercaya.. betul ke kene tipu ni..??? Ya Allah terbang duit aku dgn sia2.. klu beli IPAD yg versi china pun ok. Xpasal2 kene tipu dapat IPAD replika. korang bayangkanlah bagaimana perasaan aku ketika tu.
 
Sepanjang perjalanan pulang ke Hotel, aku hanya diam membatu, sepatah pun aku tidak berkata-kata, aku kebingungan & bercampur masih xblh menerima kenyataan yg kitorang telah ditipu hidup2 barubeberapa minit td. Ya Allah, macam2 yg bermain dlm fikiran aku ni, marah + bengang + sakit hati + sedih + bluurr = zero idea. My hubby terus cuba menenangkan aku, bercerita itu ini, dgn harapan emosi aku kembali stabil & boleh lupa kes yg telah berlaku td. Itu jela yg mampu dia lakukan pun ketika tu. Hmmm aku mmg betul2 xsangka ape yg sangat aku risaukan betul2 terjadi kepada kitorang akhirnya.
 
Moga kawan2 yg ke sana nnt, aku berpesan supaya berhati2. Ade juga yg jual I-Phone, Menipu semua-nya tu, mengikut cerita kengkawan, diorang ni ahli silap mata yg licik. Mmg tula jela kerje diorang hari2, menipu para pelancong. Semoga tiada rakyat Malaysia yg terkena mcm kitorang. BEWARE !!!!!
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan