Rabu, 14 November 2012

China ~ Part 3 : Jalan-Jalan di Yuexiu Park


Inilah entrance ke Yuexiu Park yang berhampiran dengan Hotel kitorang
 
8TVT pertama kitorang di Guangzhou adalah jalan2 di Yuexiu Park yg letaknya hanya beberapa puluh meter dari hotel kitorang. So kepada kawan2 yg tinggal di sekitar Jinjiang Inn or Q-City Hotel silalah singgah jalan2 di Park ni. Suasana-nya sangat nyaman & best. Ramai org tua yang bersenam & beryoga kt sini.
 
 
Depan Jinjiang Inn, sebelah kanan.
 
 
Menyusur laluan tepi bangunan untuk ke Park
 
 
Abi terpaksa mengangkat adik & stroller, kuatnye abi :)
 
 
Klu-lah rumah aku dekat dengan taman camni mesti hari2 aku bersenam. Best-nya. ehehe berangan jela.. Jom tengok keindahan Yuexiu Park ni.
 
 
 
Sepanjang jalan di Yuexiu Park

 
Kat dalam Park ni jugak terdapatnye Tugu Kambing yang menjadi tempat wajib untuk dilawati oleh setiap pengunjung. Mengikut cerita org tempatan, Kambing ini umpama dewa suci diorangla. Lagipun Guangzhou ni mmg terkenal dengan pelbagai masakan yang berasaskan daging kambing. So kepada sesiapa yg berkunjung ke sini silalah menjamah Masakan Halal yg berasaskan kambing yea. Sedaappp sangat aku cakap ko :).


8tvt memanjat tangga lgla nampaknye... ehehe
 
Ini adalah Tugu kambing yg aku ckp tu, tinggi jugak my hubby nk kene angkut stroller adik naik ke atas. No choice da coz lift untuk ke atas rosak masa kitorang sampai. So solution-nya adalah aksi mengangkat berat. Huhuhu aku sudah pasti x-join. Kite serahkan pada yg pekasa jelaa.. ehehehe..



Restoran Halal adalah senang untuk didapati disekitar Guangzhou ni. Insya'Allah Halal jangan risau. Walaubagaimanapun korang kene yakinlah ianya adalah Halal kalu ragu2 mmg x-boleh. Tp berdasarkan lawatan aku ke beberapa Restorab Halal yg telah di rekemen-kan oleh kebanyakan pengunjung Malaysia & Islam ke sini, mmg kedainya adalah di yakini Halal & sedap. Untuk makanan Halal & Lokasi restoran nnt aku cite dlm entry lain yea.

 
Depan Tugu Kambing, Baba & Nyonya ber-yoga
 


 
 
Lebey kurang setengah jam aku melepak sambil ambil angin kt atas tu. Alang2 naik so kite lepak la lama skit. masa kitorang sampai belum ramai sgt pengunjung yg tiba. So dapatla aku snap banyak gambar, after that berpusu-pusu pengunjung sampai. hehehe nasib baik sampai awal, xdela berserabut dgn pengunjung yg semua-nya nk berposing depan Tugu Kambing tu.



 
My Hubby, Baby Nuha & Me
 
 
Buah berangan yg besar, penimbang kayu yg digunakan penjual kekadang menipu. banyak kali aku terkena sepanjang beli buah kt tepi jalan ni. Better beli kt kedai yg pakai penimbang digital lg murah...

 
Lawatan seterusnya adalah ke Masjid Huaisheng di Guangta Lu, banyak betul cerita di sepanjang perjalanan kitorang nk ke Masjid ni.
 
 
Amoi ni konon-nye pandai menilik nasib, tp yg pelik-nye apsal dia x tilik nasib diri dia ek.. adeehh macam2. Tilik nasib org lain bukan main. tahyol belaka..


 

To be Continue....






 
 
 
 
 
 
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan