Khamis, 15 November 2012

China Holiday ~ Part 5 : Kid City Plaza @ Zhongshanba Lu

 
Inilah Rupa Plaza Borong Pakaian kanak-kanak Kid City. Kat bahagian atas Plaza Borong ni adalah apartment. 

Di sebelah petang kitorang membuat lawatan ke Kid City Plaza di Zhongshanba Lu. Transport yang di gunakan juga adalah menapak menggunakan kaki. Perghhhh ini adalah perjalanan paling mencabar aku cakap ko. habis melecet kaki aku. Perjalanan kali ni hampir 6km ditempuhi dengan menapak sambil menolak stroller baby. Adoooiii klu skali lg hubby ajak aku buat kerje camni, confirm aku xnk g da, better aku lepak kt bilik aje. Paling tak pun aku lebey rela bayar tambang teksi RMB50 dari menyakitkan segala urat & kulit kaki aku ni. Cian baby Nuha, kecik2 da travel gile gaban jauh.

 
Lokasi Restaurant Nur Bostan Muslim sebelah kedai runcit yg berlogo halal tu. Papan tanda yang color coklat tu. Senang cite klu korang berada depan masjid Huaisheng tu maka korang tengok je seberang jalan. Hah itula kedai dia.

 
Ini Restauran Syiria yg kitorang makan di sebelah pagi. Makanan gile gaban mahal & than Xsedap. so aku mmg Xrekemen untuk korang. Lagi plak tukang masak dia xnampak mcm seorang muslim pun. (tidak menutup aurat + berpakaian xmencermin-kan seorang muslimah)
 

 
Sebelum memulakan perjalanan ke  Zhongshanba Lu kitorang singgah makan di Nur Bostan Muslim Restauran di Jalan Guangta lokasi betul2 berhadapan dengan Masjid Huaisheng. Makanan mmg sedap, memenuhi selera kitorang. Cume harga sedikit cekik skit-la.


Tengok yg kt belakang tu hah, itula dia pandangan hadapan Masjid Huisheng...

 
Olo-Olo... lebarnye abi senyum, makan banyak2 nnt nk kene simpan tenaga untuk angkat barang yg banyak ehehe...

 
Roti Arab yg keras kejung

 
Sayur sawi ni mmg sedap, sgt rangup rasa sayur-nya. Harga RMB32

 
Nasi Goreng telur ni pun sedap. Portion nasi goreng ni agak besar, kepada yg ala2 nk diet tu mmg patut kongsi 2 org. Tp aku ngap sesorang je nasi goreng ni. Tahap kelaparan maksima kot. ehehe.. Harga RMB22 sepinggan.


Ini kambing bakar berempah. yummy2 sangat sedapppp... aku adalah penggemar kambing tegar tp masakan kambing ni paling sedap yg pernag aku makan. Very the juicy.
 
 
Hah inilah dia kambing yg aku order, korang nampak x harga dia tu RMB42 sepinggan, dlm gambar nampak cam banyak, bile order xdela banyak sngt kambing-nye. :)
 
 
 Antara hidangan kambing yg ade. tp harga yg di tulis tu kekadang xsama dgn harga yg dijual. alasan dia harga lama.
 
Aku rase sume restauran muslim di Guangzhou ni mmg mahal skit kot. untuk lunch dgn nasi putih, lauk kambing bakar or goreng & sayur sawi garlic goreng harga paling minimum adalah RMB120. Klu convert duit kite dlm 60MYR sekali makan untuk 2 org. Hmm pada aku mmg mahal sgt. Tp ape boleh buat, perut nk kene isi nasi jugak. So kite ngap ajela..

 
Toilet awam tepi jalan.

After siap makan sume kitorang sambung menapak ke Fu Li Kid City @ Zhongshanba Lu. Perjalanan mengambil masa hampir 1 jam berjalan kaki dari Masjid Huaisheng. Klu korang naik taxi kos dlm RMB35 bersamaan 18MYR. So korang kira-kira sendirila samada nk menapak or naik taxi yea. hehehe..

 
Pasaraya TESCO


Kat bahagian atas TESCO tu pun adalah apartment. boleh dikatakan konsep bangunan di Guangzhou or shenzen sume camni, kt bawah komersial & bahagian atas apartment.

Sepanjang perjalanan menyusuri jalan-jalan yg begitu sesak dgn org ramai yg pelbagai ragam tu, aku sempat snap beberapa keping gambar. Xsangka plak TESCO pun ade kt China ni. JUSCO pun ade, cume aku xsempat nk snap gambar dia.


Berehat seketika kt tepi jalan coz ibu da kepenatan. Adek pun muka ketat je kene dera travel berkilo meter. Dah macam explore Race la pak.. aduyaaiii..
 
 
Abi duk tengok ape entah, org suh tengok depan dia tengok atas plak


Banyak kan kedai2 yg jual pakaian baby pelbagai jenis. dari jenis import sampaila jenis untuk local. Tapi utk beli pakaian kt sini korang xleh beli sehelai dua.. No.. No..  No.. diorang mmg xjual sehelai dua, minimum kene beli 5 pasang. Harga of coz la lebey murah dari harga pasaran Malaysia.
 
 
 Tengok tu, pakaian adik yg telah di borong. Yabeda-bedu.. hehehe..
 
 
Cantik-kan baju gaun tu, aku sempat amik 6 pasang. Dah balik Mesia rasa cam rugi plak amik 6 psg je, sepatutnya amik 20 pasang. huhuhu tamakun betoii-kan. tp harga sngt murah aku cakap ko, balik kt sini mmg xbeli-laa.. harga nun melangit semuanya.

 
Baju tido kanak2. Tp masa aku g ni, banyak baju sejuk & tebal di jual. coz diorang dah nk masuk musim sejuk. so baju nipis2 xbanyak sgt di jual.


Ini baju kemeja kanak2 lelaki, aku just usha2 jela, nk beli pun xboleh, lainla aku ade baby boy. Hmm ini yg rase nk peknen plak ni. Mudah2n dapat baby boy. nnt ibu borong baju boboi plak. :)
 
 
 Ok dah siap2 borong, & langit pun da gelap, mase ni jam baru 5.30 ptg. tp kt sana dah senja. kul 6 mmg da gelap cam kul 8 mlm kt Mesia. Transport kitorang kali ni ialah taxi. Ingat nk naik Metro, tp mcm dah penat malas nk usung baju2 adik yg bertimbun tu naik train. Besok ajela kite naik Metro.
 
Mase kt Kid City ni ada satu peristiwa berlaku, di mana my hubby tertinggal kamera DSLR aku kt kedai amoi. Nasib baik amoi tu jenis baik hati. Lagipun nasib baik aku perasan yg kamera aku xde. Klu x, mmg habislaa.. melayang 3500 cek oii.. dah la telefon aku pun duk dlm beg kamera tu. Huh angin je time tu... apepun masih ade rezeki aku.

Keesokkan harinya kitorang dtg balik kt Kid City ni utk amik kamera yg tertinggal kt kedai amoi tu, kali ni kitorang naik Metro (Train). After that kitorang meneruskan perjalanan untuk menerjah kedai makanan Halal di Xiobie Lu...
 
 
 
To Be Continue.. :)
 
 
 
 
 
 
 


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan